Aardlekschakelaar schiet steeds uit

Aardlekschakelaar schiet steeds uit 

Onderwerp van Marlies

Terug naar de lijst
  1. Afgelopen donderdagavond schoot de aardlekschakelaar ineens naar beneden.
    Na groep voor groep gecheckt te hebben, bleek het probleem in de keukengroep te zitten. Bij de keukengroep hoort ook de schuur en een stopcontact buiten. Ook de cv is op deze groep aangesloten.
    Vaatwasser, wasmachine en oven hebben een eigen groep.
    Nadat ik alle stekkers die bij de keukengroep horen uit het contact gehaald had de groep weer aangezet. Binnen 10 seconden schoot hij weer uit.
    M.i. Ligt het probleem dus niet in de keuken maar in de schuur.

    Vrijdagochtend heb ik de verlichting achter de schuur uitgeschakeld. Daarna de stroom weer aangezet en alles werkte. Tijdens het donker worden ging de tuinlamp aan en die knipperde. Omdat dat me niet goed leek, heb ik daar het bolletje uitgedraaid.
    Totdat zaterdagochtend vroeg bleek dat de aardlek weer naar beneden geslagen was.
    Weer de schuur in en de tuinlamp losgekoppeld plus een tl die ik nooit gebruik.
    Stroom weer aan en de hele dag niets aan de hand.

    Tot een kwartier geleden. Hoppa, weer de aardlek naar beneden. De keukengroep heb ik nu uitgeschakeld dus alleen in de rest van het huis stroom.

    Wat kan ik nu nog doen en waar zou het probleem kunnen zitten? Smile

  2. quote:
    Dit schreef Tien

    Is er ergens een bewegings melder tuin schuur/kabel in schuur tuin die blood licht...ik noem maar wat...erg vervelend hopen dat je het snel gaat vvinden

    Nee, de stekker van die lamp heb ik al uit het contact gehaald.

    Wel zit er op de uitbouw een 'ding' wat op een sensor lijkt, maar geen idee wat die doet of waar die op aangesloten is. Zal er morgen een foto van maken.
    Plaatje

  3. quote:
    Dit schreef Sheeba

    Ik plaats een link met dingen die je kan doen , al hebt gedaan, maar lees ook dat van mos op stroom dingen, te lang vochtig zijn.

    >>LINK<<

    Ja, de schuur is momenteel erg vochtig. Dak moet vervangen worden.

  4. quote:
    Dit schreef Sheeba


    Zitten daar kabels langs de muur, zit daar ergens een breuk in ?

    Daar lopen kabels, maar alles spatwaterdicht.

  5. quote:
    Dit schreef Die-vers


    Buitentemperatuurmeter voor de CV ?
    Lichtsensor voor een buitenlamp ?

    Vocht bijgekomen ?

    Nee, niet voor de cv.
    Dit is een loos ding maar kan natuurlijk nog wel aangesloten zijn.

  6. quote:
    Dit schreef ArnoM


    Je ziet er water onderuit komen. Maak hem eens open en kijk of er kabels in zitten?
    Ook de losse stopcontact voor buiten even helemaal los koppelen van alle stroom.
    Heb vorige winter bij buren ook aardlekproblemen gehad en dat kwam doordat water een stopcontact in een schuurtje liep. Ondanks dat er niets was aangesloten was er voldoende spannings en stroom lekkage dat de aardlek uitsloeg.

    Dat ga ik morgen doen.
    Als het niet regent tenminste. Wat kan ik geen als er kabels achter zitten?

    De waterdruppels hangen onder de grijze plaat, of bedoel je wat anders? Het was net gestopt met regenen toen ik de foto nam.

  7. quote:
    Dit schreef ArnoM


    Het lijkt net alsof er water glinstert achter het grijze rubbertje met gat erin. Neem aan dat dat de onderzijde is, waar dus vroeger een kabel gelopen heeft. Heeft er vroeger een zonnescherm gehangen? Geen idee wat het is.
    Als er kabels lopen, kijken of je erachter kunt komen waar deze vandaan komen. Zal ergens aan binnenzijde huis waarschijnlijk een aansluiting zitten. Dit ziet er niet uit alsof het vanaf de bouw er op zit, dus aan binnenzijde kijken of je erachter kunt komen waar de kabels vandaan komen en dan daar los halen (als de stroom er af is natuurlijk).

    Dank je.
    In de muur direct achter dat ding is niets te zien.
    Morgen maar eens bij daglicht bekijken. Zal dan een betere foto maken.

  8. quote:
    Dit schreef DianaB
    @Marlies ben je al wat wijzer geworden? Ik vind het echt zo naar voor je.

    Vanaf vanmorgen doet alles het weer.
    Van de week maar een elektricien bellen, heb ook nog een ander elektrisch klusje.

    quote:
    Dit schreef Dion
    Afgelopen maanden ook 2x meegemaakt.
    Steeds 's-nachts, dus stroom uit toen ik 's-morgens wakker werd.
    Daarna geen problemen meer.

    Maar snap er niets van, 's-nachts staat er niet veel aan.

    Raar toch?
    Las ergens nog het advies om de schakelaar van de groep een paar keer aan en uit te zetten, zou stof tussen kunnen zitten.


    Dit is het ding buiten, gaatje aan de onderkant zal ik even provisorisch dichtmaken met ducttape:
    Plaatje
    19 feb '23 - 15:24:39 / 19 feb '23 - 18:31:40

  9. quote:
    Dit schreef Die-vers


    Schemerschakelaar voor een buitenlamp.
    Hoe verder je de lens afschermt hoe eerder hij bij donker worden in schakelt.
    Klein gaatje onderkant kan geen kwaad, kan evt vocht eruit lopen.

    Klopt. Er is alleen geen lanp op aangesloten.
    Ga ik wel doen, handige plek om licht te hebben.
    Binnenkant:
    Plaatje

  10. quote:
    Dit schreef Die-vers


    Maar je kan ook overwegen een buitenlamp met geintregeerde sensor aan te schaffen.

    Dat is ook de bedoeling.

  11. quote:
    Dit schreef Sheeba
    Is het ondertussen opgelost ?

    Het gaat al de hele week goed, denk dus dat het opgelost is.

  12. En weer op donderdagavond tijdens een flinke regenbui schiet de aardlek uit. Keukengroep uitgezet en de rest weer aan.
    Zucht, diepe zucht.
Terug naar de lijst