Zonnepanelen en inductiekoken, wat is wijsheid...?

Zonnepanelen en inductiekoken, wat is wijsheid...? 

Onderwerp van fleurie

BEHEERD DOOR:
bart
Terug naar de lijst
  1. Dayenne
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van Dayenne
    Eerst maar eens je huidige pannenbestand met een magneet bij langs gaan. Overal waar een magneet aan kleeft, kan op de inductiekookplaat. Verder vind ik het de investering absoluut waard om over te stappen op inductie. Vergeet niet dat je nog wel gas nodig hebt voor je verwarming.

    Als je alleen een kookplaat nodig hebt (vrijstaand) dan is daar nog wel aan te komen tot zo'n 300 euro. Deze bijv >>LINK<< Een heel fornuis is wat duurder.

    Zeker met je panelen straks, geeft het een flinke besparing. Mijn elektra verbruik is zo'n 300-500 kwh meer per jaar (2 pers).
  2. Dayenne
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van Dayenne
    quote:
    Dit schreef koen
    met de inclusie in de huur wordt dit de komende jaren steeds meer met de huurverhogingen en loop je het risico boven de huursubsidiegrens te komen (als dat van toepassing is).

    als je geen gas meer gebruikt vervalt dat vastrecht, gasgebruik voor alleen koken is marginaal. een kookplaat

    aansluiten kookplaat 80-150 euro
    maken extra groep (indien nodig) 200-500 euro
    aanpassing keukenblad, ca 50 euro
    goede inductiekookplaat 300-500 euro


    De extra groep en perilex aansluiting doet de wbv. Huur verhoging stijgt mee met de toeslag. Tegenwoordig kom je met een sociale huur niet boven de huurtoeslaggrens uit. De aanpassingen keukenblad hangt van huidige situatie af (in of opbouw) en kookplaat heb je al, opbouw, onder de 300 euro.
  3. Dayenne
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van Dayenne
    Ik heb even zitten googlen op inductie platen. Je kunt merken dat het meer gemeengoed is geworden tov 9 jaar geleden toen ik het nodig had. Mijn fornuis is dus al zo oud Smile Kocht m indertijd rechtstreeks bij Indesit. Voor minder dan 400 euro. Dat was toen echt een koopje. Ik had er toen ikea pannen bij gekocht, maar daar was ik niet blij mee (goedkoopste serie voor inductie). Inmiddels kook ik al 7 jaar tevreden met de V&D pannenset.
  4. Dayenne
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van Dayenne
    Op inductie kookt het net zo als op gas (en sneller!). De woningbouw zal een perilex aansluiting maken met een extra groep. Dit betekent dat je bij je kookplaat een perilex stekker moet laten aansluiten. Bij sommige bedrijven doen ze dat voor een x bedrag voor je. De meeste inductie platen worden zonder stekker geleverd (niet altijd dus en in dat geval is het vaak een gewone geaarde stekker).

    Kortom, als ik jou zo lees wordt het voor jou een investering van zo'n 300 euro waarmee je de komende jaren vooruit kunt. Hou er rekening mee dat salderen (het teveel aan opbrengst zonne energie) in de toekomst mogelijk niks oplevert, maar geld kost. Dan kun je beter je energie op maken die je opwekt. De wbv biedt het nu gratis aan, ff vragen of ze dit in de toekomst ook willen blijven doen. Zo ja, ff zwart op wit laten zetten, zo nee, nu doen. Zelf aan laten sluiten is ongeveer wat Koen heeft gepost. Zwart is bijna onmogelijk, want de aansluiting moet gekeurd worden.
  5. Dayenne
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van Dayenne
    quote:
    Dit schreef scar

    Ook als er al mee op gas gekookt is? Ik hoorde gisteren dat dat niet kan, omdat gas de panbodems vervormd.

    Vervangen kan altijd nog. Smile niet elke pan is krom. En helemaal vlak zoals vroeger beweerd werd is ook niet nodig.
  6. Dayenne
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van Dayenne
    Fijn dat je al je pannen kunt blijven gebruiken. Veel koekenpannen zijn idd niet inductie geschikt. Een wok is ook best lastig te vinden (ikea!).
  7. Dayenne
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van Dayenne
    Turbo is zo makkelijk. Maar ook de timer. Nooit meer door en door gare sperziebonen daardoor hier. Of eieren koken. Ik ben nog altijd superblij met mijn inductie fornuis. Indertijd rechtstreeks bij Indesit gekocht voor minder dan 400 euro. Das nu ook al 8 jaar geleden. Smile hopen dat ie nog even mee gaat.
  8. Dayenne
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van Dayenne
    quote:
    Dit schreef Erik-S


    1m3 gas heeft een zelfde energie inhoud als ongeveer 9.5 KWh. Koken op gas is goedkoper.

    Niet altijd. De vast recht kosten voor gas zijn onevenredig hoog als je alleen kookt op gas en verder geen gas gebruikt. Dan is elektrisch koken echt voordeliger.
Terug naar de lijst