Heb een oude tour caravan die op een vaste plek staat (en in de winter in een stalling)
hoef er nooit mee de weg op.
Nu wil iemand hem lenen voor een festival , dan moet hij dus verzekerd worden.
Heeft iemand enig idee wat dat kost ?
Als ik zoek naar een caravan verzekering moet ik allerlei gegevens invullen, kan nu even
de papieren niet vinden.
Dus gewoon een schatting graag.
Groet La-Loba
Zolang hij gekoppeld is aan de auto is hij gewoon meeverzekerd met de auto, geen aparte verzekering nodig.
Wat het kenteken betreft dat klopt caravans en aanhangwagens boven een bepaald gewicht moeten een eigen kenteken hebben.
Dat zou kunnen, ik weet er het fijne niet van, de site van de RDW biedt wat dat betreft natuurlijk uitkomst. Het is voor mij een beetje 'klok vs klepel' verhaal.....
Maar is het niet zo dat een 'eigen' kenteken automatisch een aparte verzekering betekend?
Een verzekering is niet verplicht
zodra de caravan achter de auto gekoppeld is dan valt een schade die aan iemand anders wordt toegebracht onder de WA polis van de auto
wordt de schade toegebracht afgekoppeld en buiten het verkeer tot stilstand gebracht, tijdens manoeuvreren bijv, dan valt een schade aan iemand anders toegebracht onder de AVP
dit staat allemaal los van de kentekenplicht voor aanhangers
de caravan z?lf is natuurlijk niet verzekerd
ik zou een caravan niet uitlenen eerlijk gezegd
is het ding in orde, qua onderhoud? Is hij veilig?
Stel er ontstaat een ongeluk, wat het gevolg blijkt te zijn van achterstallig onderhoud, dan kun je in de problemen komen
Als dat ding een leeggewicht van meer dan 750 kg heeft, dan zal het een eigen kenteken moeten hebben tegenwoordig.
Vraag mij af of een 'sta-caravan' dat heeft als ie al enige jaren niet van de camping af komt...
Dan wordt het uitlenen wel een kostbaar zaakje.. Kenteken aanvraag, keuring bij RDW etc..
Verzekering via de auto klopt inderdaad.. Wanneer je buiten NL gaat is het wel handig bij je verzekeraar een groene kaart voor de caravan aan te vragen. Verzekeraar voorzie je van reisinformatie (datums) en kentekennummer + gegevens van de caravan.
degene die hem leent laten rijden maar wel overtuigen dat op zijn goren kaart ook AF kode staat f staat voor aanhanger
En als ie zwaarder is dan 750 kg moet diegene BE hebben.
ik zou wel de banden eerst ff controleren dat ie niet 5 km verderop met 2 klapbanden staat
Voor onderstaande voertuigcategorie?n kan een Groene kaart afgeven:
?A - personenauto (<3500 kg)
?AF - personenauto met aanhanger
?B - motor
?C - vrachtauto (>3500 kg)
?CF - vrachtauto met oplegger
?E - autobus (zonder personenvervoer)
?F - aanhangwagen / oplegger
quote:Dit schreef Hightower
En als ie zwaarder is dan 750 kg moet diegene BE hebben.
Niet echt noodzakelijk je hoeft pas BE te hebben als het gewicht van de auto en aanhanger samen niet boven de 3500 kilo komt (leeggewicht + laadvermogen).
De aanhangwagen/caravan mag niet zwaarder zijn dan het trekvermogen van de auto.
Voorheen was het volgens mij altijd dat je met B een aanhanger zwaarder dan 750 Kilo mocht trekken als de massa leeg gewicht van de auto zwaarder was dan de aanhanger/caravan.
Er worden hier idd wat dingen door elkaar gehaald.
Kenteken verplichting:
Als caravan leeggewicht + laadvermogen lager is dan 750kilo (let op: dus ook laadvermogen moet meegerekend worden!) dan is een witte kentekenplaat van het trekkend voertuig voldoende
Als caravan leeggewicht + laadvermogen hoger is dan 750 kilo, dan heeft deze een eigen kenteken nodig.
Als bestuurder van trekauto alleen rijbewijs B heeft, mag hij een aanhanger trekken die of lichter is dan 750 kilo, of de massa van auto en aanhanger samen (inclusief max laadvermogen, niet wat er daadwerkelijk geladen is) niet hoger is dan 3500kilo
Als bestuurder rijbewijs BE heeft, is het afhankelijk wanneer hij deze gehaald heeft. Is dat op of na 19jan 2013 dan mag hij een aanhanger trekken die niet zwaarder mag zijn dan 3500kilo (let op: alleen de aanhanger dus, trekvoertuig wordt niet meegenomen in deze berekening).
Heeft de bestuurder zijn BE voor 19jan 2013 gehaald, geldt er geen max. gewicht van de aanhanger, mits de trekvoertuig maar niet boven de 3500kilo uitkomt (inclusief laadvermogen).
Verzekering is tijdens vervoer niet nodig. Wel bij opslag en kan handig zijn op een vaste staanplaats (volgens mij, heb mij niet echt verdiept in verzekeringen van caravans).
Eerlijk gezegd zou ik niet snel mijn caravan uitlenen. Helemaal als hij alleen maar op 1 plaats staat. Zijn de banden nog goed (max ong 5jaar), de gasleidingen/koppelingen/aansluitingen enz. Ook de losbreekreminrichting (die losse kabel die achter de trekhaak vastgemaakt wordt) moet ook goed werken.