Verlofrechten

Verlofrechten 

Onderwerp van Erna

BEHEERD DOOR:
bart
Terug naar de lijst
  1. Erna
    Abonnee

    Toon alleen de berichten van Erna

    quote:
    Dit schreef Anne1967
    Misschien kan je hetzij Mikky, hetzij Vilain om advies vragen: een van hen heeft ongetwijfeld verstand van ambtenarenrecht. Cleo misschien ook wel.


    Mikky had ik al ge-pbt Smile

    Cleo en Vilain worden natuurlijk ook van harte uitgenodigd om hun mogelijke bijdrage te geven.
    12 sep '12 - 19:15:27 / 12 sep '12 - 19:32:49
  2. Erna
    Abonnee

    Toon alleen de berichten van Erna

    quote:
    Dit schreef Mikky
    Ben er.. Smile Ik wil er wel even induiken, maar nu niet, want drukdrukdruuukk.. ;-)

    Per PB of hier?


    Fijn dat je dat wilt. Ben ik allang blij mee. Ik wacht je antwoord af. Mag zowel in PB als hier hoor. Misschien is dit ook nuttige informatie voor een ander. Wordt het te persoonlijk dan wel graag per PB.
  3. De nieuwe vakantiewetgeving geldt NOG NIET voor ambtenaren. Werken jullie met P-direct??
  4. Bericht van Erna is op 12-09-2012 om 22:09:57 uur verwijderd door Erna.

    Reden: liever per PB

     
  5. Ter info voor allen:

    Aanpassing vakantiewetgeving geldt voorlopig niet voor rijksambtenaren
    Nieuwsbericht | 09 januari 2012

    Met ingang van 1 januari jl. is de vakantiewetgeving voor werknemers in de marktsector gewijzigd. In het Burgerlijk Wetboek zijn onder andere de gevolgen van langdurige ziekte voor de opbouw van vakantie veranderd. Deze wijziging geldt niet voor rijksambtenaren.

    De wijziging in het Burgerlijk Wetboek zorgt ervoor dat langdurig zieke werknemers in de marktsector recht houden op hetzelfde aantal vakantiedagen als werknemers die niet ziek zijn. Ook is geregeld dat een werknemer de twintig wettelijke vakantiedagen binnen anderhalf jaar moet opnemen, tenzij de werknemer daartoe niet in staat is.

    De wijziging van het Burgerlijk Wetboek geldt niet voor rijksambtenaren. Daarvoor moet eerst het Algemeen Rijksambtenarenreglement (ARAR) worden aangepast. Voorlopig blijven de huidige regels voor vakantie en ziekte gelden. Zodra deze regels voor rijksambtenaren gaan veranderen, leest u dat op Rijksportaal Personeel.
  6. Erna
    Abonnee

    Toon alleen de berichten van Erna

    Na een tweetal "stevige" gesprekken zijn we er gezamenlijk naar volle tevredenheid uitgekomen.
  7. quote:
    Dit schreef Erna
    Na een tweetal "stevige" gesprekken zijn we er gezamenlijk naar volle tevredenheid uitgekomen.


    Fijn Erna!
  8. koen
    min x min = plus

    Toon alleen de berichten van koen
    Op de site >>LINK<< lees ik:

    Vakantiedagen bij ziekte

    Als u ziek bent, bouwt u evenveel vakantiedagen op als in een periode waarin u niet ziek bent. Dit geldt vanaf 1 januari 2012. Voor die datum was de opbouw van vakantiedagen bij (langdurige) ziekte beperkt tot het laatste half jaar.

    Wanneer u door ziekte gedeeltelijk niet kunt werken, bouwt u evenveel vakantiedagen op als in een periode waarin u niet ziek bent. Dit geldt vanaf 1 januari 2012. Voor die datum bouwde u alleen vakantiedagen op over de uren die u wel werkte.

    toe hoeverre dit van toepassing is op jouw situatie moet je zelf (laten) bepalen.

    quote:
    Dit schreef Erna
    Ik ben rijksambtenaar en val onder de ARAR en onze CAO is per 1-1-2011 afgelopen en er is nog geen nieuwe.

    In 2011 ben ik langdurig ziek geweest en had daardoor een groot verlofoverschot. Totaal van 82,1 uur.
    In 2010 had ik 34,1 uur over, waardoor ik voor 2011 een totaal verlofrecht had van 130,1 uur (incl. leeftijdsuren en de korting die is toegepast nav langdurige ziekte).

    Nu geldt bij ons de regel dat je maar 58 uur verlof mag meenemen naar het volgende jaar + de extra verlofuren vanwege leeftijd bij fulltime dienstverband. In de ARAR staat dat je verplicht 108 uur verlof per jaar moet opnemen bij fulltime dienstverband. Voor mij geldt dus 72 uur (ik werk 24 p/w). En dat het maximaal mee te nemen verlofurenrestant gelijk is aan het verlofrecht van 1 kalenderjaar minus de verplicht op te nemen vakantie per jaar afgerond naar boven.

    Bij ons gaan ze er dus vanuit dat ik 44 verlofuren mag meenemen naar een volgend jaar. Dit heb ik dus bij aanvang van dit jaar ook "maar" meegekregen en de rest is mij simpelweg afgenomen, zonder mededeling.

    Dit alles ondanks dat ik heb aangegeven dat ik door ziekte niet in staat ben geweest mijn verlof op te nemen. Ook wilde mijn leidinggevende vorig jaar niet meewerken en meedenken aan het opnemen van verlof tegen het einde van het jaar om mijn verlofoverschot weg te werken, omdat ik al zo lang ziek was geweest en ik toen juist weer was begonnen. Achteraf kon dit uiteindelijk toch ook niet, omdat ik in november weer volledig was uitgevallen door een plotselinge ziekenhuisopname en langdurig herstel.

    Daarnaast is per 1 januari van dit jaar de wetgeving verandert, in die zin, dat je verlofrecht opbouwt over al je uren. Dus ook over je langdurige ziekte-uren. Dit naar aanleiding van een uitspraak van het Europese Hof. Je mag niet meer gekort worden in je verlofrecht bij langdurige ziekte en je dient hetzelfde op te bouwen als je collega's. Geldt dit nu eigenlijk ook voor je bovenwettelijke verlofuren, die je collega's ook krijgen. Of mogen ze deze wel afnemen/korten ondanks de uitspraak en ondanks dat hierover dus niets in de ARAR staat en er ook geen geldige CAO is.

    Ik ben op 19 april van dit jaar weer volledig begonnen met werken en tot aan dat moment ben ik toch in mijn verlofrecht gekort over al mijn ziekte-uren. Wat naar mijn idee dus in tegenspraak is met de veranderde wetgeving.

    Op dit moment is er een grote controle bij ons bezig m.b.t. verlof en ik ga dus nu niet accoord met mijn verlofstanden. Daarbij wordt ook nog eens gezegd dat als er iets gewijzigd moet worden je dit nu kunt vragen, maar dat er daarna geen mogelijkheden meer zijn, omdat je dan je kans gemist hebt en domweg pech hebt.

    Ik heb dus bij mijn leidinggevende aangegeven dat ik het niet eens ben met mijn verlofstanden.
    Dit omdat ik niet in staat ben geweest mijn verlofuren in 2011 op te nemen wegens ziekte. En dat ik daardoor in aanmerking zou komen voor de uitzondering, ruimte die de ARAR biedt, om meer verlofuren te mogen meenemen.
    Daarnaast heb ik aangegeven dat volgens het B.W., opgebouwd verlofrecht een verjaringstermijn kent van 5 jaar en dat deze dus niet zomaar mogen worden afgenomen. Geldt dit echter ook indien je onder de ARAR valt? (Volgens mijn leidinggevende niet namelijk.)
    Verder aangegeven dat ik conform de nieuwe wetgeving dit jaar niet meer gekort zou mogen worden op mijn verlofrecht. Hierop heb ik dus verzocht mijn recht van 2012 te herzien en te corrigeren.

    Mijn leidinggevende is nu ook alles aan het uitzoeken, maar ik heb het idee dat hij zoekende is om toch e.e.a. af te kunnen wijzen.
    Ik wil graag goed beslagen ten ijs komen in het gesprek dat waarschijnlijk maandag a.s. zal plaatsvinden. Maar hoe sterk sta ik.

    Ik hoor graag jullie advies.

    Erna
  9. Erna
    Abonnee

    Toon alleen de berichten van Erna
    Re: Re: Verlofrechten
    quote:
    Dit schreef koen
    Op de site >>LINK<< lees ik:

    Vakantiedagen bij ziekte

    Als u ziek bent, bouwt u evenveel vakantiedagen op als in een periode waarin u niet ziek bent. Dit geldt vanaf 1 januari 2012. Voor die datum was de opbouw van vakantiedagen bij (langdurige) ziekte beperkt tot het laatste half jaar.

    Wanneer u door ziekte gedeeltelijk niet kunt werken, bouwt u evenveel vakantiedagen op als in een periode waarin u niet ziek bent. Dit geldt vanaf 1 januari 2012. Voor die datum bouwde u alleen vakantiedagen op over de uren die u wel werkte.

    toe hoeverre dit van toepassing is op jouw situatie moet je zelf (laten) bepalen.



    Deze nieuwe wetgeving ken ik. Echter deze wetgeving geldt niet voor ambtenaren. Daarvoor moet eerst de ARAR worden aangepast.
    Maar zoals ik al schreef ben ik er gelukkig met mijn werkgever tot tevredenheid van beiden uit gekomen.
Terug naar de lijst