Effectieve werktijd

Effectieve werktijd 

Onderwerp van drakie

BEHEERD DOOR:
bart
Terug naar de lijst
    Bericht van Dee53 is op 28-10-2012 om 16:36:31 uur verwijderd door Dee53.

    Reden: niet relevant

     
  1. drakie
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van drakie

    quote:
    Dit schreef Cleo
    Ik zit nu bij een opdrachtgever die 9 uur aanwezigheid vraagt van medewerkers om 8 uur effectief te werken..Smile zal maandag erns vragen of daar een onderbouwing onder ligt

    Hed, ik vind t een hellend vlak; dergelijke argumenten, blijf er altijd van weg. Ja- het is stukken duurder maar kwaliteit, flexibiliteit, geen inzet nodig van leidinggevende, geen overhead...mijn advies: probeer er van weg te blijven


    Ik begrijp wat je bedoelt; het is ook meer zo dat er vaak een leuk soort discussie ontstaat, juist omdat mijn concept is gebaseerd op HNW, dus online versus iemand op kantoor. HNW is dan vaak de discussie, en de kosten zijn dan vaak onderdeel van dat gesprek.
  2. drakie
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van drakie

    quote:
    Dit schreef maartje


    Ik weet dat daar onderzoek naar is gedaan, ik heb 8 jaar geleden een hbo management opleiding gedaan waarbij we deze cijfers mee moesten nemen om de kosten van een werknemer te berekenen. Ik weet niet meer of ik die gegevens uit een boek heb gehaald of van het >>LINK<<Smile


    Er zijn veel van dat soort onderzoeken. Ik weet van vroeger een AP/PB opleiding een case over de invloed van licht op de werkplek en in hoeverre dat de productiviteit verhoogde ..

    Maar ja...nu alleen mijn linken vinden op het >>LINK<< ;-)
  3. drakie
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van drakie

    quote:
    Dit schreef Cherry_xyz


    Mee eens, het gaat er om dat ze een taak inkopen, in plaats van tijd. Als ze dat concept niet begrijpen (of er niets mee kunnen of willen) is de vraag of je ze overtuigd met cijfers over hoeveel inzet er wel of niet verloren gaat met internetten in de baas zijn tijd.

    Overigens heb ik weleens berekeneningen gemaakt van bruto/netto tijd, dan kom je inderdaad uit rond de 75/80% effectieve inzet. Die ca 25 % is dan verlof, aanname voor ziekteverzuim, overlegtijd, opleiding/deskundigheidsbevordering, organisatietaken.


    Het is dus niet overtuigen op dat gegeven; het is onderdeel van het gesprek vaak. Maar ja, leg maar eens iets kort uit op OA ;-) ...

    Het is dus ook de discussie over Het Nieuwe Werken etc. Daarnaast is mijn concept uniek, dus van wennen aan is sowieso sprake.

    Ok, 25%, scar gaf aan 30% ...We komen er wel ! ;-)
  4. Tinus
    Wees jezelf!!

    Toon alleen de berichten van Tinus
    quote:
    Dit schreef Cherry_xyz



    Overigens heb ik weleens berekeneningen gemaakt van bruto/netto tijd, dan kom je inderdaad uit rond de 75/80% effectieve inzet. Die ca 25 % is dan verlof, aanname voor ziekteverzuim, overlegtijd, opleiding/deskundigheidsbevordering, organisatietaken.

    Dat is wat anders dan Hed bedoelt. Mijn vorige werkgever rekende 1250 productieve uren bij een normjaartaak van (iirc) 1659 uur. In die 409 uur verschil zit ziekte (geen vakantie!), overleg, bijnascholing, en diverse andere soorten overhead.

    In die 1250 productieve uren zitten dan nog wel de plaspauzes etc.

    Het verschil is niet altijd even duidelijk; een extern document viel in die 1250 uur; maar een intern kwaliteitsdocument in die 409 uur. Maar het waren dezelfde letters.
  5. Mikky
    Abonnee

    Toon alleen de berichten van Mikky
    Zo, ik ga ook een poging wagen met je vraag:

    Volgens mij vraag je naar een verantwoording voor declarabele uren. Oftewel; uren die je redelijkerwijs kunt kunt doorberekenen aan een klant en daar dan zo mee kunt spelen dat je als interessante partner uit de bus komt, en niet onbelangrijk: zonder zelf om te gaan ook nog es een keer.

    Daarvoor zul je volgens mij moeten beginnen met het bepalen van het aantal werkuren per jaar op basis van een full time werkweek (7,2 werkuren per dag) minus wettelijk verlof en feestdagen: 1824 mogelijke werkuren per jaar. Dat is je startpunt. Van die uren trek je dan nog af de tijd dat de werknemer 'niet effectief is'; de praatjes met collega's, de kantjes ervan af loopt, aan het poepen is, nog es een keer koffie haalt etc..

    Dan heb je nog te berekenen het verschil in kwaliteit tussen werknemers, de periode waarin een werknemer zich (prive) bevindt (iedereen kent minder productieve werktijden in zijn leven), de mate van loyaliteit aan het bedrijf, het werkplezier etc. Het verschil tussen werknemers kan hierin enorm zijn.

    Niet zo gek dat er niet 1 berekening bestaat die je uitputtelijk voorhoudt wat effectieve werktijd is en wat ineffectief. Er zijn voldoende meetinstrumenten voor, maar tegelijkertijd zijn al die instrumenten het er ook over eens dat er geen eenduidige wijze is van interpretatie en overige abstracte zaken die bij dergelijke bepalingen horen. Hou er dus rekening mee dat je (en dus je klant) er iets, maar zeker niet alles aan op kan hangen (de voorbeelden daarvan vliegen je hier ook al om de oren)

    Om je een beetje op weg te helpen: Ik ken organisaties en bedrijven die de 'declarabele uren' zelf hebben berekend door te beginnen met het startpunt van het aantal werkuren per jaar en die vervolgens in te vullen met een intern onderzoek 'tijdschrijven' waarin je zelf bij kunt houden wat je op een dag zoal doet.

    De interpretatie van de termen effectief (declarabel) en ineffectief (non-declarabel) zul je dan van te voren zelf moeten bepalen.

    Tijdschrijven beslaat een representatieve periode (dus niet de kerstvakantie ofzo) over meerdere maanden en is natuurlijk niet uitputtelijk te maken (denk aan het werkpraatje waarin de zin; 'hoe was je weekend' ook voorkomt) Maar ik neem aan dat het hier gaat om het verkrijgen van een globaal beeld/ gemiddelden.

    Wat je hiermee uiteindelijk in handen hebt is een indicatie van (in)effectieve werkuren per jaar die je kunt doorberekenen aan klanten per project/opdracht. Het is alleen niet meer of minder dan een indicatie omdat een deel abstract/multi-intepretabel en niet uitputtelijk is.

    Dit kun je natuurlijk wel weer laten meewegen in de uiteindelijke bepaling van je verkoopstrategie/beleid/ organisatiestructuur etc.

    De tijdschrijforganisaties die ik ken komen uit op percentages richting 40% (tot soms schrikbarende 50%) ineffectieve werktijd, waarbij meteen gemeld kan worden dat ineffectief niet eenduidig werd uitgelegd. (zie voorbeeld hierboven). Werkgevers die onder 25% ineffectieve werktijd schoten bestaan in ieder geval niet in de voorbeelden die ik ken.

    Ik snap dat dit een kip en ei verhaal is. Je wilt verkopen op basis van effeciente uren die je kan bieden, maar je weet niet wat je effectief kunt bieden als je niet weet wat je effectieve uren zijn.. Je zult ergens moeten beginnen dus.

    Beginnen met een 'bij elkaar ge-googeld en ge-OA'd' percentage lijkt me zo gek nog niet, om tegelijk een traject te starten waarin je zelf meer gestructureerd en gebaseerd op jouw werkelijkheid je eigen effectieve en ineffectieve uren gaat berekenen zodat je aantrekkelijk wordt voor klanten en tegelijkertijd een redelijk aanbod kunt doen waarbij je zelf niet omvalt..

    Over tijdschrijen en voorbeelden daarvan is veeeeeel te vinden op internet..

    Succezzzzzzz!
  6. scar
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van scar
    Ooit werkte ik bij een accountantskantoor en zij rekenden voor een a4tje tikwerk een kwartier. Een rapport van 20 pagina's dus 5 uur. Dat rekenden ze dus ook zo door aan de klant.

    Om maar een voorbeelden te geven.
  7. scar
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van scar
    HNW. Wij werken zo. Dan mag je de opstarttijd ook meerekenen ;)
  8. drakie
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van drakie

    Mikky dank je wel voor je uitgebreide uitleg!

    En ja, er zal geen ??nduidig onderzoek zijn wat de effectieve werktijd aantoont, alleen al omdat dit ook per bedrijf zal verschillen.

    Voorbeeldje van gisteren, nieuwe klant. Hebben 2 secretaresses, 1 secretaresse weg, 0,5 secretaresse zal de 2e secretaresse vervangen.

    Kortom, van 2 naar 0,5 secr. en de rest gaan wij dus opvangen. 1,5 fte beschikbaar, naar xxx uren daadwerkelijk gewerkte tijd (declarabele uren/minuten). Enorme besparing dus voor opdrachtgever. Vooral omdat zij bijv. in de zomermaanden heel weinig werk hebben, toch 2 fte aan het werk hadden. Tel uit je winst! ;-)

    Het is dus enerzijds bepaling van mijn tarief, maar dat is bepaald en daar is veel in meegenomen. Anderzijds de voordelen van ons kenbaar maken.

    Waarom zou je iemand 8 uur op kantoor laten zitten als ze misschien maar voor 6 uur werk heeft? Of zelfs minder nog?

    Ik weet dus wel mijn declarabele uren, maar vaak is het inschatten hoeveel declarabele uren er nodig zijn bij vervanging van een vaste kracht. Hoeveel tijd heeft hij/zij nu daadwerkelijk gewerkt? Heeft de opdrachtgever een abo nodig voor 5 uur? voor 15 uur?

    Kortom, verhaal heeft veel insteken.... Dank voor je bijdrage!
  9. drakie
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van drakie

    quote:
    Dit schreef scar
    Ooit werkte ik bij een accountantskantoor en zij rekenden voor een a4tje tikwerk een kwartier. Een rapport van 20 pagina's dus 5 uur. Dat rekenden ze dus ook zo door aan de klant.

    Om maar een voorbeelden te geven.


    Zo rekenen wij dus niet; offerte redigeren is gewoon de tijd benodigd. Afhankelijk van het soort offerte. Kortom, de daadwerkelijke tijd gewerkt.
  10. drakie
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van drakie

    quote:
    Dit schreef scar
    HNW. Wij werken zo. Dan mag je de opstarttijd ook meerekenen ;)


    Hmmm... als ik afspreek met mijn opdrachtgever, of toen nog mijn baas dat ik 8 tot 12 uur voor hem werk.... dan ben ik van 8 tot 12 uur beschikbaar.... Dus ben ik ook bereikbaar via laptop van 8 tot 12, en niet van 8.10 uur tot 12 ...

    Oh gosh....ik word vast een heule strenge werkgever!!! Smile
Terug naar de lijst