Mobiele telefoon voor mijn moeder

Mobiele telefoon voor mijn moeder 

Onderwerp van cool_lizz

BEHEERD DOOR:
bart
Terug naar de lijst
  1. Ezzie
    Abonnee

    Toon alleen de berichten van Ezzie
    quote:
    Dit schreef Fri1974
    Vpor mijn studie heb ik een klein onderzoek gedaan naar digitale vaardigheden bij ouderen. Mijn ervaring vanuit mijn werk, ouderen en smartphone;

    * motivatie is nummer 1, met stip! Jouw moeder moet het leuk vinden om te leren en te gebruiken. Interesseert ze zich voor de technologie?
    * Vaardigheid; heeft ze al eens een mobiele telefoon gehad? Is ze digitaal vaardig?
    * leerbaarheid; pakt ze dingen snel op?
    * zicht; het blijven kleine letters
    * motoriek; hoe is het gesteld met de fijne motoriek?

    Deze factoren bepalen toch welgrotendeels het succes van de telefoon.

    Ouderen die ik hierover spreek geven vooral aan dat de vele handelingen teveel zijn. Ze onthouden het slecht. Het is gepriegel op het schermpje, ze kunnen het slecht lezen. Het interesseert de mensen vaak ook niet en wanneer ze digitaal geen basis vaardigheden hebben, is de mobiele telefoon geen makkelijk middel.

    Ik zou echt een ander model adviseren, al is dat afhankelijk van bovenstaande.

    Ik sluit me helemaal aan bij Fri!
    En als ik jou goed lees en je moeder nogal tegen een smartphone is, schat ik de kans op succes héél laag in.

    Wat is het probleem als moeder niet telefonisch bereikbaar is trouwens. En is er wel een probleem? Waar heeft je moeder behoefte aan? En als zij geen behoefte aan een mobiele telefoon heeft: wat doe je haar aan? Dat zijn misschien vragen om vooraf met elkaar te bespreken en in kaart te brengen voordat jullie een keuze maken.
    Mijn moeder van 86 verbleef van 6 februari tot 7 juni in een revalidatiecentrum. Zonder telefoon. Als het revalidatiecentrum het nodig achtte werd ik gebeld. Als ik vragen had kon ik de afdeling bereiken. Met de mensen die haar bezochten wisselden we informatie uit. En toen mijn moeder écht een keer wilde bellen gaven ze haar de mobiele telefoon van de revalidatieafdeling.
    Het lijkt me verstandig om je af te vragen of je die kosten moet gaan maken, bespaar je de frustratie van alle partijen waar mogelijk. Het is al ingewikkeld genoeg voor je moeder in het revalidatiecentrum schat ik zo in.

    En anders misschien omdenken: strak plan, regel dat mobieltje maar. En leun achterover…
    Succes cool_lizz!

  2. eva_eva
    Abonnee

    Toon alleen de berichten van eva_eva
    Mijn moeder heeft sinds vorig jaar deze:

    >>LINK<<

    Eerder had ze wel een mobiel, maar dat was geen smartphone. Met frisse tegenzin wilde ze dan toch wel deze proberen toen de vorige kapot was. Inmiddels vindt ze het vooral leuk om appjes en foto's van de kleinkinderen te krijgen.
  3. cool_lizz
    Met een missie

    Toon alleen de berichten van cool_lizz

    quote:
    Dit schreef MonQ
    Mijn schoonmoeder had een Nokia ik heb even nagevraagd waar dat ding gebleven is.
    Helaas weet niemand het, anders hadden we die kunnen opsturen om uit te proberen.

    Mijn schonemoe was a technisch maar kon met deze foon wel overweg.

    Succes

    Dankjewel Monkie
  4. cool_lizz
    Met een missie

    Toon alleen de berichten van cool_lizz

    quote:
    Dit schreef Fri1974
    Vpor mijn studie heb ik een klein onderzoek gedaan naar digitale vaardigheden bij ouderen. Mijn ervaring vanuit mijn werk, ouderen en smartphone;

    * motivatie is nummer 1, met stip! Jouw moeder moet het leuk vinden om te leren en te gebruiken. Interesseert ze zich voor de technologie?
    * Vaardigheid; heeft ze al eens een mobiele telefoon gehad? Is ze digitaal vaardig?
    * leerbaarheid; pakt ze dingen snel op?
    * zicht; het blijven kleine letters
    * motoriek; hoe is het gesteld met de fijne motoriek?

    Deze factoren bepalen toch welgrotendeels het succes van de telefoon.

    Ouderen die ik hierover spreek geven vooral aan dat de vele handelingen teveel zijn. Ze onthouden het slecht. Het is gepriegel op het schermpje, ze kunnen het slecht lezen. Het interesseert de mensen vaak ook niet en wanneer ze digitaal geen basis vaardigheden hebben, is de mobiele telefoon geen makkelijk middel.

    Ik zou echt een ander model adviseren, al is dat afhankelijk van bovenstaande.

    Nuttige informatie, dankjewel.
    Het bevestigt wat ik al dacht.
    Ik heb besloten me er niet meer in te mengen of druk over te maken. Op het moment dat de telefoon er is dan zal snel blijken of het een goed idee was.



  5. cool_lizz
    Met een missie

    Toon alleen de berichten van cool_lizz

    quote:
    Dit schreef Ezzie

    Ik sluit me helemaal aan bij Fri!
    En als ik jou goed lees en je moeder nogal tegen een smartphone is, schat ik de kans op succes héél laag in.

    Wat is het probleem als moeder niet telefonisch bereikbaar is trouwens. En is er wel een probleem? Waar heeft je moeder behoefte aan? En als zij geen behoefte aan een mobiele telefoon heeft: wat doe je haar aan? Dat zijn misschien vragen om vooraf met elkaar te bespreken en in kaart te brengen voordat jullie een keuze maken.
    Mijn moeder van 86 verbleef van 6 februari tot 7 juni in een revalidatiecentrum. Zonder telefoon. Als het revalidatiecentrum het nodig achtte werd ik gebeld. Als ik vragen had kon ik de afdeling bereiken. Met de mensen die haar bezochten wisselden we informatie uit. En toen mijn moeder écht een keer wilde bellen gaven ze haar de mobiele telefoon van de revalidatieafdeling.
    Het lijkt me verstandig om je af te vragen of je die kosten moet gaan maken, bespaar je de frustratie van alle partijen waar mogelijk. Het is al ingewikkeld genoeg voor je moeder in het revalidatiecentrum schat ik zo in.

    En anders misschien omdenken: strak plan, regel dat mobieltje maar. En leun achterover…
    Succes cool_lizz!


    Ja precies, dat laatste dan maar. Smile
  6. cool_lizz
    Met een missie

    Toon alleen de berichten van cool_lizz

    quote:
    Dit schreef eva_eva
    Mijn moeder heeft sinds vorig jaar deze:

    >>LINK<<

    Eerder had ze wel een mobiel, maar dat was geen smartphone. Met frisse tegenzin wilde ze dan toch wel deze proberen toen de vorige kapot was. Inmiddels vindt ze het vooral leuk om appjes en foto's van de kleinkinderen te krijgen.


    Wat fijn dat het goed uitpakte.

    Het is gelukkig zo dat mijn zwager-die veel regelt- een bepaald soort charisma heeft die zorgt dat mijn moeder makkelijker toegeeft aan dingen. Mogelijk helpt het ook mbt haar motivatie om te leren omgaan met een mobiel.
  7. Ditty
    Onderweg

    Toon alleen de berichten van Ditty
    Mijn moeder, van bijna 90, heeft een iPhone. Ze belt ermee en reageert op whatsapp.

    Misschien scheelt het ook dat ze een IPad heeft waar ze spelletjes op doet, internet bankiert en Facebook bekijkt.

    Vooral het contact met de kleinkinderen vind ze erg leuk en daarom doet ze er moeite voor. Zo heeft ze laatst mijn dochter gevolgd via Polarsteps.
Terug naar de lijst