Mobiele telefoon voor mijn moeder

Mobiele telefoon voor mijn moeder 

Onderwerp van cool_lizz

BEHEERD DOOR:
bart
Terug naar de lijst
  1. Ezzie
    Abonnee

    Toon alleen de berichten van Ezzie
    quote:
    Dit schreef Fri1974
    Vpor mijn studie heb ik een klein onderzoek gedaan naar digitale vaardigheden bij ouderen. Mijn ervaring vanuit mijn werk, ouderen en smartphone;

    * motivatie is nummer 1, met stip! Jouw moeder moet het leuk vinden om te leren en te gebruiken. Interesseert ze zich voor de technologie?
    * Vaardigheid; heeft ze al eens een mobiele telefoon gehad? Is ze digitaal vaardig?
    * leerbaarheid; pakt ze dingen snel op?
    * zicht; het blijven kleine letters
    * motoriek; hoe is het gesteld met de fijne motoriek?

    Deze factoren bepalen toch welgrotendeels het succes van de telefoon.

    Ouderen die ik hierover spreek geven vooral aan dat de vele handelingen teveel zijn. Ze onthouden het slecht. Het is gepriegel op het schermpje, ze kunnen het slecht lezen. Het interesseert de mensen vaak ook niet en wanneer ze digitaal geen basis vaardigheden hebben, is de mobiele telefoon geen makkelijk middel.

    Ik zou echt een ander model adviseren, al is dat afhankelijk van bovenstaande.

    Ik sluit me helemaal aan bij Fri!
    En als ik jou goed lees en je moeder nogal tegen een smartphone is, schat ik de kans op succes héél laag in.

    Wat is het probleem als moeder niet telefonisch bereikbaar is trouwens. En is er wel een probleem? Waar heeft je moeder behoefte aan? En als zij geen behoefte aan een mobiele telefoon heeft: wat doe je haar aan? Dat zijn misschien vragen om vooraf met elkaar te bespreken en in kaart te brengen voordat jullie een keuze maken.
    Mijn moeder van 86 verbleef van 6 februari tot 7 juni in een revalidatiecentrum. Zonder telefoon. Als het revalidatiecentrum het nodig achtte werd ik gebeld. Als ik vragen had kon ik de afdeling bereiken. Met de mensen die haar bezochten wisselden we informatie uit. En toen mijn moeder écht een keer wilde bellen gaven ze haar de mobiele telefoon van de revalidatieafdeling.
    Het lijkt me verstandig om je af te vragen of je die kosten moet gaan maken, bespaar je de frustratie van alle partijen waar mogelijk. Het is al ingewikkeld genoeg voor je moeder in het revalidatiecentrum schat ik zo in.

    En anders misschien omdenken: strak plan, regel dat mobieltje maar. En leun achterover…
    Succes cool_lizz!

Terug naar de lijst