Nieuwe cv...wat is wijsheid?

Nieuwe cv...wat is wijsheid? 

Onderwerp van Dorien

BEHEERD DOOR:
leeuwin70
Terug naar de lijst
  1. Singa
    BLYe eenouder

    Toon alleen de berichten van Singa
    quote:
    Dit schreef Sip


    Het principe van een warmtepomp is een koelkast en die is er al heeel lang.Ik heb sinds mei een (hybride)warmtepomp. Mijn huis is van 78.De pomp staat in een klein hoekje in de tuin. Je hoort en ziet hem niet, als je binnen zit. En als ik buiten zit dan staat de pomp toch uit. Hoe het allemaal gaat uitpakken weet ik nog niet. Dat moet blijken. Ik verwacht wel dat ik rond de 1000 m3 gas ga besparen. Wel meer stroom maar daar heb ik de zonnepanelen voor. Als er mensen zijn die hier wat meer over willen weten, hoor ik het wel.

    Ik hoop dat t goed uitpakt, interessant.
    Ik heb me laten vertellen dat t vanaf jaren 90 kan. Ons verbruik (met drie pubers voltijds thuis) is 900-100 m3, hopelijk blijft deze hoeveelheid gas dan ook nog jaren betaalbaar. Ben er nog niet uit of ik er airco bij ga doen. Klimaattechnisch gezien slechte oplossing en stroom natuurlijk. Dankzij massaal protest uit de buurt, nog ergens voor de coronajaren, gaan ook wij nu niet meer als eerste uitbreiding op het warmtenet maar misschien pas over 10 jaar. Maar goed, nu qua prijs zeker niet aantrekkelijk.
  2. Dorien
    Abonnee

    Toon alleen de berichten van Dorien

    Dank voor de bijdragen allemaal. Huis hier uit 74. 2 jaar geleden kruipruimte vol laten storten met korrels en de muren ook. Maar ... veel ramen en geen geïsoleerd dak.
    En 6 zonnepanelen, meer pasten er helaas niet op het dak
    2 jaar geleden 1100 kuub gas verstookt. Afgelopen jaar 700. En dan staat de cv bij mij dus altijd op 17 graden. Dag en nacht.
  3. koen
    min x min = plus

    Toon alleen de berichten van koen
    Mijn suggestie is om jezelf te richten op isolatie. Je geeft al aan waar winst te halen is. De warmte die je langer weet vast te houden betaald zich terug over de gebruiksduur van je huis terug, elk jaar weer. Elk technisch apparaat heeft onderhoud nodig, komt elk jaar terug en maakt de investering minder rendabel.

    in ons jaren '80 huis zitten we nu op ca 400m3 gas per jaar (met een gewone HR CV ketel). We hebben mazzel dat onze beide directe buren ook de hele dag thuis zijn en hun huis leefbaar warm houden. Ik denk dat wij niet veel meer te besparen hebben. Een warmtepomp zou zich in ons geval niet meer terugverdienen.
  4. Bericht van koen is op 22-09-2023 om 23:54:19 uur verwijderd door koen.

    Reden: dubbel

     
  5. Dion
    Scribo ergo sum

    Toon alleen de berichten van Dion
    Warmtepompen mogelijk toch niet verplicht vanwege lange terugverdientijd.
    >>LINK<<

    Isolatie spouwmuren is een goed idee, tenzij je wordt verplicht om te checken op vleermuizen.
    >>LINK<<
    Hierdoor zullen er nog weinig mensen hun spouwmuren isoleren, schat ik zo in.
Terug naar de lijst