Nieuwe cv...wat is wijsheid?

Nieuwe cv...wat is wijsheid? 

Onderwerp van Dorien

BEHEERD DOOR:
leeuwin70
Terug naar de lijst
  1. Singa
    BLYe eenouder

    Toon alleen de berichten van Singa
    Gemeente wel eens bericht over gestuurd en antwoord ontvangen. Ga er vanuit gas te houden tot er een warmtenet beschikbaar is. En dat laatste gaat voor mijn straat in afwijking van eerdere plannen nog jaren duren.
    Ik twijfel alleen omdat het verder prima ding alweer 19 jaar is. Anders zou ik vervangen zeker nog jaren aanzien.
    Hybride wordt het dus pertinent niet. Kan ook niet in dit type huis, waterpomp evenmin. Denk dat je dat mee moet nemen? Dus is hè woning überhaupt geschikt en (zo nee) wanneer is stadsverwarming binnen bereik.
  2. Singa
    BLYe eenouder

    Toon alleen de berichten van Singa
    quote:
    Dit schreef frankzijlstra
    Een CV ketel kost rond de 2000 Euro maar die dingen van tegenwoordig zijn aanzienlijk zuiniger dan die van 20 jaar geleden. Zou ik ook meenemen in de overweging om hem nu te vervangen of niet.

    Exact. Dat is ook een punt.
    Ik heb wel een (oude, dus) hr ketel, maar kan natuurlijk al snel nog beter.
  3. Singa
    BLYe eenouder

    Toon alleen de berichten van Singa
    En andere reden is dus dat de nodige woningen gewoonweg niet geschikt zijn voor hybride of waterpomp (grofweg in ieder geval alle bouw voor jaren ‘90 bv. ) Geen warmtenet blijft cv ketel op gas aanschaffen. No worries.
  4. Bericht van Singa is op 19-09-2023 om 19:10:41 uur verwijderd door Singa.

    Reden: Foutje

     
  5. Singa
    BLYe eenouder

    Toon alleen de berichten van Singa
    quote:
    Dit schreef Dianaa


    Klopt
    Je wil op iets voorsorteren wat nog niet vaststaat
    Dat begrijp ik idd niet

    Ik ken wel meer mensen die huren. Als de boel stuk gaat en je kan/wil niet op dat moment vervanging betalen, dan lijkt me dat een prima optie.

    Zeker!
    Na 15 jaar huur heb ik m voor een prikkie overgekocht. Inmiddels doe ik er alweer vier jaar nog steeds mee maar betaal voor alleen onderhoudscontract (wel jaarlijks en dan 24/7 storingsdienst) toch ook alweer 15 euro p.m. zag ik.
    Zit allemaal in huurbedrag, en onderdelen zonder (bij)betalen vervangen.
  6. Bericht van Singa is op 19-09-2023 om 21:07:05 uur verwijderd door Singa.

    Reden: Alweer fout

     
  7. Singa
    BLYe eenouder

    Toon alleen de berichten van Singa
    quote:
    Dit schreef koen
    een ander punt: de CV ketel zoals we die vandaag de dag kennen is een volledig uit-geengineerd ontwerp. Zowel qua functionaliteit als productiemethode. Complex technisch apparaat, hoge betrouwbaarheid, lange levensduur en super-efficient.

    Die leercurve moet met de warmtepomp nog worden genomen. Het zal nog 20 jaar duren voordat een WP dit nivo heeft bereikt. De CV kegel heeft het einde van de energie-besparing en uitstoot bereikt. Voor verdere reductie is een andere techniek nodig. Zo lang mogelijk doormodderen met je eigen CV ketel is de verstandigste move (in een bestaande situatie).

    Kom je in een nieuwbouwhuis terecht is het een andere situatie, dat is het huis ontworpen om een WP heen.

    Motto: Blijf zitten waar je zit, verroer je niet, hou je adem in en stik niet.

    Goeie, Koen. Dank.
    Nou ja, heb geen keuze. Na dakkapellen twee slaapkamers en washoek op de zolder gecreëerd, wil niet zo'n bakbeest (maar dat kan toch niet in jaren 80 huis met energielabel B). En die buitenunit zeker in m'n stadstuin haha.
    Om het uitstel van het warmtenet (slechts één straatje verwijderd) hoef ik gezien de maandbedragen evenmin rouwig te zijn. Hopelijk wordt t intussen allemaal beter..
  8. Singa
    BLYe eenouder

    Toon alleen de berichten van Singa
    quote:
    Dit schreef Sip


    Het principe van een warmtepomp is een koelkast en die is er al heeel lang.Ik heb sinds mei een (hybride)warmtepomp. Mijn huis is van 78.De pomp staat in een klein hoekje in de tuin. Je hoort en ziet hem niet, als je binnen zit. En als ik buiten zit dan staat de pomp toch uit. Hoe het allemaal gaat uitpakken weet ik nog niet. Dat moet blijken. Ik verwacht wel dat ik rond de 1000 m3 gas ga besparen. Wel meer stroom maar daar heb ik de zonnepanelen voor. Als er mensen zijn die hier wat meer over willen weten, hoor ik het wel.

    Ik hoop dat t goed uitpakt, interessant.
    Ik heb me laten vertellen dat t vanaf jaren 90 kan. Ons verbruik (met drie pubers voltijds thuis) is 900-100 m3, hopelijk blijft deze hoeveelheid gas dan ook nog jaren betaalbaar. Ben er nog niet uit of ik er airco bij ga doen. Klimaattechnisch gezien slechte oplossing en stroom natuurlijk. Dankzij massaal protest uit de buurt, nog ergens voor de coronajaren, gaan ook wij nu niet meer als eerste uitbreiding op het warmtenet maar misschien pas over 10 jaar. Maar goed, nu qua prijs zeker niet aantrekkelijk.
Terug naar de lijst