Lunchpauze....

Lunchpauze.... 

Onderwerp van Carla-S

BEHEERD DOOR:
bart

Dit onderwerp is gesloten.
door Carla-S zelf op 15 november 2012 om 23:09:56

Terug naar de lijst
  1. >>LINK<<
    Staat niets over pauzes maar wel bereikbaar
  2. Carla-S
    🗿🗿🗿🗿

    Toon alleen de berichten van Carla-S

    Onze nachtdiensten duren 8,5 uur.
    Omdat we dan met maar 3 mensen zijn, is er geen gelegenheid voor een pauze.
    We krijgen dus 8,5 uur betaald.

    Onze CAO (Ziekenhuizen) zegt niet zoveel over lunchpauzes.
    Wel over Koffie-/theepauzes.

    Artikel 6.8
    3. Indien koffie-theepauzes 15 minuten of langer duren ?n als eigen tijd worden aangemerkt, dient onafgebroken rust tijdens deze pauzes te zijn gewaarborgd.
  3. twelve
    Hey Baberiba

    Toon alleen de berichten van twelve
    Carla, ze heeft geen poot om op te staan. Vaak hebben ze nog nooit een CAO in de hand gehad.
    Je hebt wat handvatten gekregen, dus bereid je voor op dit gesprek, en dan hoor je wel wat haar argumenten zijn. Die heeft ze niet, behalve dan dat ze kan zeggen dat jouw collega's niet naar buiten gaan om dat ze dit niet willen of niet durven? Ga anders eens met iemand van de OR praten.
  4. quote:
    Dit schreef Carla-S

    Artikel 6.8
    3. Indien koffie-theepauzes 15 minuten of langer duren ?n als eigen tijd worden aangemerkt, dient onafgebroken rust tijdens deze pauzes te zijn gewaarborgd.

    Dan lijkt het me duidelijk. Als jij op je werkplek moet blijven, is onafgebroken rust niet gegarandeerd. Je kan immers op geroepen worden.
  5. Anne1967
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van Anne1967
    Ik zou me helemaal niet al te veel voorbereiden, niet meer dan dat je al hebt gedaan. ik zou vooral haar laten praten en uitleggen waarom zij vindt dat jij over de schreef gaat. en vervolgens vragen wat daarvoor de arbeidsrechtelijke legitimering is.

    Ik gok dat het te maken heeft met dat de mores is dat je op de werkvloer hoort te blijven.
    Trek je daar niet teveel van aan, en hou je zuiver bij wat de CAO zegt. JUIST de CAO-Z is hierin heel duidelijk, omdat men hier te maken heeft met bereikbaarheidsdiensten, slaapdiensten, onderbroken diensten etc. Juist hier wordt scherp omschreven wat pauzes zijn, zie jouw artikel.
  6. twelve
    Hey Baberiba

    Toon alleen de berichten van twelve
    quote:
    Dit schreef Boep
    Gezien de aard van je werk kan ik me wel voorstellen dat ze willen dat je stand by bent. In de meeste gevallen zal het niet nodig zijn, maar stel dat ... dan willen ze mensen die aanwezig zijn en snel kunnen ingrijpen. Of ik heb een verkeerde voorstelling van jouw werk.
    In de pauzes is, denk ik, dan een heel minimale bezetting. In voorkomende situaties ben jij er dus niet, want naar huis, en moeten jouw collega's het alleen oplossen.


    Het is een standpunt vanuit werkgeverskant bezien. De CAO is er gelukkig duidelijk over. Vooral met dat laatste argument wordt er heel erg ingespeeld op het gevoel van medewerkers. Als ze menen dat er een heel team standby moet zijn, dan moeten het management dat regelen. En niet dat medewerkster gedwongen vrijwilligerswerk laten doen tussen de middag.

    Overigens komt dit niet alleen in de zorg voor. Ook in andere bedrijfstakken proberen ze werknemers in hun vrije tijd aan de leiband te houden.

    Toen ik nog op kantoor werkte ging ik altijd expres naar buiten. Even een boodschap doen, luchtje scheppen en even afstand van het werk en de benen strekken.

    Als je dit niet deed waren alle ogen op kwatta gericht als de telefoon overging in je eigen lunchpauze.

    Bij een ander bedrijf waar ik een showroom beheerde verwachtte de werkgever dat ik dag en nacht bereikbaar zou zijn buiten de openingsuren. Daar heb ik snel een einde aan gemaakt. Ze kunnen wel heel veel willen, maar er zijn grenzen. Gelukkig dat er heel veel in een CAO en het Burgerlijk Wetboek geregeld is, want niemand zit op moderne slavernij te wachten.
  7. Carla-S
    🗿🗿🗿🗿

    Toon alleen de berichten van Carla-S

    @ Boep, dat zal wel gebruikt gaan worden als argument.
    We zijn op de dag met 5 - 6 mensen, voldoende om in 2 ploegen rustig te kunnen eten.

    @ Twelve, tja inspelen op mn sentiment.
    Ik ben inmiddels zo gepokt en gemazeld dat dat niet meer werkt.

    Ach en er gaan wel collega's naar buiten met mooi weer,
    of even een boodschap doen.

    Overigens draai ik maar 1 - 4 dagdiensten per 4 weken, voor
    de rest zit ik in de nacht- avond- of weekenddienst.
  8. twelve
    Hey Baberiba

    Toon alleen de berichten van twelve
    quote:
    Dit schreef Carla-S

    Ach en er gaan wel collega's naar buiten met mooi weer,
    of even een boodschap doen.

    Overigens draai ik maar 1 - 4 dagdiensten per 4 weken, voor
    de rest zit ik in de nacht- avond- of weekenddienst.


    Precies, wil ze het wandelen en boodschappen doen in je eigen tijd ook verbieden?

    En de frequentie van de dagdiensten maakt niet uit. Het gaat om het principe. Ben benieuwd hoe het gesprek afloopt!Smile
  9. Mikky
    Abonnee

    Toon alleen de berichten van Mikky
    Deze vraag heeft niet zozeer te maken met enige CAO, alswel met de Arbeidstijdenwet.

    Volgens de Arbeidstijdenwet is een pauze een aaneengesloten periode van minstens 15 minuten, waarbij er geen enkele verplichting tot arbeid bestaat. De werknemer moet dus minimaal een kwartier echt van zijn werkplek af kunnen. Hoe langer de werktijd, hoe langer de pauze. Bij meer dan vijfenhalf uur werktijd geldt minimaal een half uur pauze zonder verplichting tot enige vorm van arbeid.

    Er zijn uitzonderingssituaties te noemen; bijvoorbeeld als je aan boord van een vliegtuig werkt of aan de operatietafel. En soms is er een uitzonderingssituatie waarin het onmogelijk is de pauze op een andere werkplek te laten plaatsvinden; In de wet staat dat pauze achterwege mag blijven als iemand helemaal alleen werkt en geen direct contact heeft met een collega.

    In principe is het verbod op verlaten van de werkplek geen pauze en dus werk. (=loon)

    Tot zover je rechten, alleen soms heb je rechten, maar zul je ze, om ze te krijgen, ook moeten claimen. In dit geval adviseer ik je de leidinggevende te beantwoorden dat je niets doet tegen de wet in, dat je dus blijft doen wat je altijd deed en achterover te leunen als je leidinggevende iets anders beweert; laat het haar maar aangaan..

    Overigens kun je dit heel kalm en rustig doen en daarna een kop koffie met haar/hem gaan drinken; je hoeft je positie nl niet te bevechten. Dat hebben anderen al voor je gedaan in de Arbeidstijdenwet.

    Succes!
  10. Doe ik een keer mijn huiswerk in een publieke cao is die meid weer eerder met haar antwoord! Smile



    Smile Thnxs Mik!

    Ik was nog even de cao aan het uitpluizen:

    quote:

    Artikel 6.7. Arbeids- en rusttijden
    1. Voor zover in deze cao niet anders is bepaald, gelden de bepalingen van de Arbeidstijdenwet
    (Atw) en het Arbeidstijdenbesluit (Atb)
    ?

    Artikel 6.8. Koffie-/theepauzes
    1. Naast de wettelijke pauze volgens de Arbeidstijdenwet geeft de werkgever de werknemer gelegenheid voor koffie-/theepauzes, ..
    2. Koffie- en theepauzes die minder dan een kwartier duren, worden als arbeidstijd
    aangemerkt.
    3. Indien koffie-/theepauzes vijftien minuten of langer duren ?n als eigen tijd worden
    aangemerkt, dient onafgebroken rust tijdens deze pauzes te zijn gewaarborgd.


    En er wordt inderdaad geen uitzondering gemaakt op de ATW. Sterker 6.8.3 gaat niet over de lunchpauze, maar bevestigt wel het beeld.
  11. Mikky
    Abonnee

    Toon alleen de berichten van Mikky
    [QUOTE]Dit schreef vilain56
    [B]Doe ik een keer mijn huiswerk in een publieke cao is die meid weer eerder met haar antwoord! Smile



    Smile
  12. quote:
    Dit schreef Mikky
    [QUOTE]Dit schreef vilain56
    [B]Doe ik een keer mijn huiswerk in een publieke cao is die meid weer eerder met haar antwoord! Smile



    Smile


    Jaja....


    Smile
Terug naar de lijst