Testament (laten) maken

Testament (laten) maken 

Onderwerp van Marlies

BEHEERD DOOR:
leeuwin70
Terug naar de lijst
  1. Hoop1
    Abonnee

Toon alleen de berichten van Hoop1
    Je kunt inderdaad erfrechtplan er tussenuit laten.
    Hou rekening met drukte bij notarissen.
    Bespreek het met je kinderen wat je wensen zijn.
    Medische zaken in een levenstestament ook regelmatig met behandeld (huis)arts bespreken, anders kan er twijfel bestaan of dit nog jouw wens is.
    Schenken door kinderen aan zichzelf of hun kinderen altijd gelijk aan beide staken of mag dit verschillen. Hoeveel mogen ze aan zichzelf schenken per jaar .
    Wanneer mogen ze je woning verkopen? Bijvoorbeeld alleen in geval je niet meer thuis kunt wonen of anders?

Denk ik scenario’s: in geval a wil ik zus en in geval b zo etc

2. quote:
    Dit schreef BrendaJ
    Ben je op de een of andere manier lid van Dela? Danwel door een uitvaartverzekering, of dat je daar bijvoorbeeld spaart? Dan helpen zij kosteloos met het opstellen van de documenten en hoef je alleen nog naar de notaris voor de aktes.

Nee, maar ik ga eens kijken of mijn uitvaartverzekering die mogelijkheid ook heeft.
  3. Bericht van Giraffe is op 24-04-2026 om 11:49:50 uur verwijderd door Giraffe.

Reden: Quote vergeten

4. leeuwin70
    Dans maar mee met de wind

Toon alleen de berichten van leeuwin70
    quote:
    Dit schreef Marlies

Nee, maar ik ga eens kijken of mijn uitvaartverzekering die mogelijkheid ook heeft.

Mijn uitvaartverenging heeft een wensenboekje.
  5. Sheeba
    😎 Just be You 😎

Toon alleen de berichten van Sheeba
    quote:
    Dit schreef Giraffe
    Vlgs de tekst van Sheeba niet. Dan gaat t naar mijn broers. Als er nog geen kleinkinderen zijn.

Precies zo lees ik het ook.
  6. Giraffe
    Vertel 💬

Toon alleen de berichten van Giraffe
    quote:
    Dit schreef robinet

Yup als zij geen erfgenamen hebben wel.

Vlgs de tekst van Sheeba niet. Dan gaat t naar mijn broers. Als er nog geen kleinkinderen zijn.
  7. Tinus
    Wees jezelf!!

Toon alleen de berichten van Tinus
    quote:
    Dit schreef Giraffe
    Dus als allebei mijn kinderen voor mij overlijden dan gaat de erfenis naar hun vader?

Nee. Als je kinderen NA jou overlijden, en je kinderen hebben zelf geen kinderen, dan gaat de erfenis naar de ouders vd kinderen - dus je ex.
  8. jeannetted
    Abonnee

Toon alleen de berichten van jeannetted
    quote:
    Dit schreef Dion
    Ook handig, als je toch met je overlijden bezig bent.
    Een document opstellen met al je relaties, abonnementen, financiële gegevens etc, zodat je kinderen weten wie ze moeten informeren over je overlijden, uitnodigen voor de uitvaart, hoe ze abonnementen e.d. kunnen opzeggen etc.
    Zodat dat dat geen grote puzzel wordt in een toch al stressvolle periode.

Ben ook met zo'n document begonnen, maar valt tegen in de praktijk.
    Kom steeds weer dingen tegen die er nog op moeten.

Zo'n document heb ik ook. Puur om mijn kinderen te ontzorgen tegen die tijd.
    Ik moet het weer updaten
    Er staan lidmaatschapsnummers in, rekeningnummers, emailadressen en het bedrag (indien toepasselijk) dat ik betaal per maand, kwartaal, jaar.
    Ze kunnen dan ook bij mijn digid.
    Ze zijn gezamenlijk executeur testamentair. Ik verwacht geen problemen. Mocht dit in de toekomst wel het geval zijn dan zal ik het veranderen.

Meestal update ik het vlak voor een vakantie. Is onzin natuurlijk. Er kan mij altijd iets overkomen. Zeker op mijn leeftijd.

Ik heb ook een testament met een tweetrapsclausule.
    Inmiddels zijn er bij twee van mijn drie kinderen kleinkinderen. Dat mijn ex nu van mij via hen zou erven vervalt daardoor.

Levenstestament nog niet geregeld.
  9. Tinus
    Wees jezelf!!

quote:
    Dit schreef Marlies
    Ik ben me aan het verdiepen in het maken van een testament en levenstestament. Geen partner, 2 kinderen, eigen huis, imo moet het maken van een testament niet zo moeilijk zijn.
    Een poosje geleden een lezing van Erfrechtplan bijgewoond over het maken van testamenten, zij kunnen het maken van een testament regelen.
    Maar, als ik zelf weet wat mijn wensen zijn, kan ik dan niet gewoon zelf naar een notaris?

Ja, maar let goed op prijzen en service. Sites/aanbieders als Erfrechtplan zijn vaak relatief goedkoop, maar leveren standaard werk. Nu is je lijstje redelijk standaard, dat scheelt.
  10. Tinus
    Wees jezelf!!

quote:
    Dit schreef Dion

1. Dit is je eigen keuze in het levenstestament. Als je het een arts laat bepalen kost dat geld en mogelijk vertraging. Als je kinderen het mogen bepalen bestaat het risico van misbruik. Afweging dus.

Het lastige is, dat de geldigheid van een levenstestament beperkt is. Met name artsen kijken niet naar testamenten, maar naar de patiënt die voor hen zit in de spreekkamer.

Hoe bv banken zich opstellen weet ik niet, maar ik kan me voorstellen dat die ook enig bewijs willen dat iemand wilsonbekwaam is, voordat de verkoop van een huis plaatsvindt.
  11. Sheeba
    😎 Just be You 😎

Toon alleen de berichten van Sheeba
    quote:
    Dit schreef Tinus

Nee. Als je kinderen NA jou overlijden, en je kinderen hebben zelf geen kinderen, dan gaat de erfenis naar de ouders vd kinderen - dus je ex.

Bizar eigenlijk.

Dit klopt juridisch gezien, tenzij er een testament is. Als een kind na u overlijdt zonder partner of eigen kinderen, zijn de ouders wettelijk de erfgenamen (beiden voor de helft). Dit betekent dat uw ex-partner inderdaad de helft van de erfenis van uw kind krijgt, welke deels uit uw nalatenschap bestond.

Hoe dit te voorkomen (volgens Notaris.nl):
    Testament: Stel een testament op met een tweetrapstestament. Hiermee bepaalt u dat als uw kind overlijdt, wat er van u over is gaat naar een door u gekozen persoon (bijv. broers/zussen of een goed doel), in plaats van naar de ex-partner.

Wettelijke Verdeling: Zonder testament zorgt de wettelijke verdeling ervoor dat de langstlevende (uw partner of ex) de erfenis beheert, maar dat het kindsdeel formeel vaststaat. Bij overlijden van het kind wordt die vordering verdeeld tussen de ouders.

12. quote:
    Dit schreef Tinus

Het lastige is, dat de geldigheid van een levenstestament beperkt is. Met name artsen kijken niet naar testamenten, maar naar de patiënt die voor hen zit in de spreekkamer.

Hoe bv banken zich opstellen weet ik niet, maar ik kan me voorstellen dat die ook enig bewijs willen dat iemand wilsonbekwaam is, voordat de verkoop van een huis plaatsvindt.

Een levenstestament is handig als je wilsonbekwaam bent.
    Kinderen zouden anders regelmatig langs de rechtbank moeten om uitgaven te doen. Dat gaat al om bedragen vanaf €2000

Alleen een levenstestament is niet genoeg, je moet ook langs de huisarts om vast te leggen wat je wensen zijn.
Terug naar de lijst