Groepenkast vervangen

Groepenkast vervangen 

Onderwerp van Boep

BEHEERD DOOR:
bart

Dit onderwerp is gesloten.
door Boep zelf op 17 december 2014 om 22:02:33

Terug naar de lijst
  1. indigo
    Abonnee

    Toon alleen de berichten van indigo
    Smile
    quote:
    Dit schreef Boep

    Weet een (nieuwe) energieleverancier dat?

    Dat het onveilig is werd mij idd ook gezegd. Aan de andere kant denk ik; de vorige bewoner heeft het er toch ook mee gedaan? Maar het staat wel hoog op mijn prioriteitenlijstje hoor.

    De energiemaatschappij die ik heb komt denk ik niet langs. >>LINK<<


    Je kunt ook heel lang in leven blijven door zonder gordel te rijden.

    Ja, je energieleverancier dan wel netbeheerder weet dat. Zij zijn verantwoordelijk voor dat gedeelte. Kijk ook even bij aansluitingen.nl


    >>LINK<<
  2. indigo
    Abonnee

    Toon alleen de berichten van indigo
    quote:
    Dit schreef joop1

    een fasenwisselaar wordt vaak toegepast bij motoren die normaliter rechtsom draaien linksom te laten draaien.

    maar goed, dat zei Hightower ook al


    Ja maar ik denk niet dat dat hier bedoeld wordt. Ik denk dat het om een verdeler (heet dat zo?) gaat die de inkomende stroom verdeelt.
  3. ik denk niet dat Boep wat heeft aan wat men hier allemaal denkt
    de materie is al ingewikkeld genoeg


    helaas heb ik er weinig verstand van
    dus ik kan je ook niet helpen met adviezen

    oohh en hier ook een heeeeeeeeeeele oude installatie
    ik heb er maar een rookmelder boven gehangen Smile
  4. Dirk
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van Dirk
    In elke woning komt 380 volt binnen en wanneer je meet tussen 0 en 1 fase heb je 220 volt, tussen 2 fasen 380 volt.Een standaard aansluiting heeft dus meestal 220 volt aansluiting .Alleen bij grote verbruiken zoals wanneer je droger ,wasmachine ,oven en ja de stofzuiger tergelijk wilt gebruiken is het slim een groepenkast te hebben waar 3 fasen binnen komen en die verdeeld over de aardlek en schakelaars.Oven(combi) droger,wasmachine,boiler (inbouwook) hebben allemaal een eigen groep nodig en ik zou bij het vervangen van de groepenkast dit zeer zeker meenemen.Kan nu prima gedaan worden met vmxk kabel.

    Het goedkoopst is een standaard groepenkast te laten plaatsen dit is een hoofdschakelaar 2 aardlekschakelaars en per aardschakelaar 3 automaten.( kunnen er wel 4 op het railtje maar is bij jou niet nodig.)
    Pas goed op met beunhazen die het vaak allemaal zo goed weten.Of oostblokkers want die zijn slecht op de hoogte van onze NEN normen.


    Ook de aardaansluiting is erg belangrijk.

    Succes.
  5. Boep
    oh?

    Toon alleen de berichten van Boep

    quote:
    Dit schreef indigo
    Smile

    Je kunt ook heel lang in leven blijven door zonder gordel te rijden.

    Ja, je energieleverancier dan wel netbeheerder weet dat. Zij zijn verantwoordelijk voor dat gedeelte. Kijk ook even bij aansluitingen.nl


    >>LINK<<

    Kijk niet zo boos! Smile ik zei toch al dat het hoog op mn priolijstje staat.
  6. ArnoM
    Ik ben ik, niet jij

    Toon alleen de berichten van ArnoM
    quote:
    Dit schreef Dirk
    In elke woning komt 380 volt binnen en wanneer je meet tussen 0 en 1 fase heb je 220 volt, tussen 2 fasen 380 volt.Een standaard aansluiting heeft dus meestal 220 volt aansluiting .Alleen bij grote verbruiken zoals wanneer je droger ,wasmachine ,oven en ja de stofzuiger tergelijk wilt gebruiken is het slim een groepenkast te hebben waar 3 fasen binnen komen en die verdeeld over de aardlek en schakelaars.Oven(combi) droger,wasmachine,boiler (inbouwook) hebben allemaal een eigen groep nodig en ik zou bij het vervangen van de groepenkast dit zeer zeker meenemen.Kan nu prima gedaan worden met vmxk kabel.

    Het goedkoopst is een standaard groepenkast te laten plaatsen dit is een hoofdschakelaar 2 aardlekschakelaars en per aardschakelaar 3 automaten.( kunnen er wel 4 op het railtje maar is bij jou niet nodig.)
    Pas goed op met beunhazen die het vaak allemaal zo goed weten.Of oostblokkers want die zijn slecht op de hoogte van onze NEN normen.


    Ook de aardaansluiting is erg belangrijk.

    Succes.


    Hier in huis heb ik losse groepen voor ketel, wasmachine en droger, maar echt geen 3-fasen aansluiting. Is aangelegd door officiele installateur.
    Die vond het niet nodig om een 3-fasen aansluiting te maken. Denk dat dat ook overkill is als er nu met 1 fase 40A en 5 groepen gewerkt wordt.
  7. Voor de goede orde, zonder je bang te willen maken. Als de aangelegde aansluitingen niet voldoen aan de door Dirk ook al aangehaalde NEN 1010 normen en er gat ooit iets mis. Zal de verzekeraar niet verplicht zijn om eventuele schade te betalen/vergoeden.

    Ga gewoon voor een normale witte installateur. Ik heb in mijn mijn tijd al wat prutswerk gezien..... Van 6 groepen achter 1 diif (aardlek) tot een uiterst dun snoertje voor de buitenlamp dat achter het behang was weggewerkt .
  8. Megane
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van Megane
    quote:
    Dit schreef Dirk
    In elke woning komt 380 volt binnen en wanneer je meet tussen 0 en 1 fase heb je 220 volt, tussen 2 fasen 380 volt.


    Dit is allang niet meer zo. Standaard komt er maar 230Volt binnen. Je kan dus niet zomaar overstappen van een 1fase aansluiting naar een 3 fase.

    Tis dat je zo ver weg woont, anders was ik wel even komen kijken.
  9. Boep
    oh?

    Toon alleen de berichten van Boep

    quote:
    Dit schreef mafodes


    Ga gewoon voor een normale witte installateur .

    Ik ben ook zeker van plan het door een installateur te laten doen maar ik wil niet meer dan nodig is.
    Mij kan je alles aansmeren als het gaat om iets waar ik geen verstand van heb. Maar ik weet nu alweer wat meer over wat ik moet nemen dan gisteren. Smile
  10. Dirk
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van Dirk
    quote:
    Dit schreef Megane


    Dit is allang niet meer zo. Standaard komt er maar 230Volt binnen. Je kan dus niet zomaar overstappen van een 1fase aansluiting naar een 3 fase.

    Tis dat je zo ver weg woont, anders was ik wel even komen kijken.

    .Onder elke 1 fase meter zit de aansluiting van Liander .Deze is verzegeld en bestaat uit 3 fase aansluiting.. Dat daar voor de meeste aansluitingen 1 fase en nul voor is gebruikt9met 1 fase meter) wil dus niet zeggen dat de netwerkbeheerder er geen 3 groepen van 380 volt heeft aangelegd..Nogmaals meten tussen fase en nul geeft 220 volt. Maar goed ga daar verder geen strijd om voeren en je zal wel gelijk hebben.
    24 nov '14 - 00:14:42 / 24 nov '14 - 01:25:15
  11. Dirk
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van Dirk
    quote:
    Dit schreef ArnoM


    Hier in huis heb ik losse groepen voor ketel, wasmachine en droger, maar echt geen 3-fasen aansluiting. Is aangelegd door officiele installateur.
    Die vond het niet nodig om een 3-fasen aansluiting te maken. Denk dat dat ook overkill is als er nu met 1 fase 40A en 5 groepen gewerkt wordt.

    Inderdaad is dat niet nodig bij een normale woonhuis aansluiting en wij doen dat ook nooit..Oude aansluitingen zijn 3x35 ampere afgezekerd (als alle zekeringen er in zitten in ieder geval 1)door Liander en nieuwbouw huizen sinds juli 2011 3 x 25 ampere.ja hoofdschakelaar is geschikt voor 40 A

    De beroemde reken som is nog steeds P=UxI of te wel Watt =220v x 16 ampere = 3520 watt = 3,6 kw per groep.dus bij 6 groepen is dat 21,6 kw max belasting.

    En je moet wel heel gek doen als je daar in totaal in huis overheen wilt komen.
    24 nov '14 - 00:22:01 / 24 nov '14 - 01:23:08
  12. quote:
    Dit schreef Dirk

    Inderdaad is dat niet nodig bij een normale woonhuis aansluiting en wij doen dat ook nooit..Oude aansluitingen zijn 3x35 ampere afgezekerd (als alle zekeringen er in zitten in ieder geval 1)door Liander en nieuwbouw huizen sinds juli 2011 3 x 25 ampere.ja hoofdschakelaar is geschikt voor 40 A

    De beroemde reken som is nog steeds P=UxI of te wel Watt =220v x 16 ampere = 3520 watt = 3,6 kw per groep.dus bij 6 groepen is dat 21,6 kw max belasting.

    En je moet wel heel gek doen als je daar in totaal in huis overheen wilt komen.



    sinds enige jaren is het per fase 400v en 230 tussen de fasen.
    De beroemde reken som is dan P=UxI of te wel Watt =2320v x 16 ampere = 3680 watt = 3,7 kw per groep.dus bij 6 groepen is dat 22 kw max belasting.

    Zie ook voor verzwaren van de hoofdzekering >>LINK<<

    het vervangen van een enkelvoudige zekering van 25 naar 35A is kosteloos. zie bovenstaande link
Terug naar de lijst