Effectieve werktijd

Effectieve werktijd 

Onderwerp van drakie

BEHEERD DOOR:
bart
Terug naar de lijst
  1. Anne1967
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van Anne1967
    Bij callcenters is er een ratio- verdeling. Die wisselt- afhankelijk van mn de backofficetaken, maar een 80-20ratio is wel reeel. Dus 20% van de werktijd is niet productief. Dwz vergaderingen en utwerken en functioneringsgesprekken enzo. Als een medewerker dan op 25% uitkomt heeft ie dus teveel geplast of teveel gerookt.

    Je kunt een zzp-er qua kostenopbouw niet vergelijken met een loondienster. Op een salaris gaat sowieso al 35% werkgeverslasten (premies, vakantie, ziekte). Dan hebben we het nog altijd niet over daadwerkelijk nuttig bestede werkuren. Laat staan dat vastgesteld is wat nuttig dan eigenlijk precies inhoudt. Mijn zzp-ervaring is dat de gemiddelde opdrachtgever dat heel moeilijk kan zien, dat verschil.

    Kortom: je moet je afvragen of het voor jou zinvol is om die vergelijking aan te gaan.
  2. Tinus
    Wees jezelf!!

    Toon alleen de berichten van Tinus
    quote:
    Dit schreef Wali
    Heb je hier iets aan?

    Google dit; tno bruto netto werktijd (eerste link)

    Je bedoelt deze?

    >>LINK<<
  3. Ja, maar het gaat er niet om dat Hed een heel onderzoek gaat doen. Ik weet dat TNO hier heel wat onderzoek naar gedaan heeft. Misschien kan TNO iets zinnigs zeggen waar ze iets aan heeft in het kader van haar verkoopgesprekken.
    26 okt '12 - 19:18:59 / 26 okt '12 - 21:26:07
  4. drakie
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van drakie

    quote:
    Dit schreef Wali
    Heb je hier iets aan?

    Google dit; tno bruto netto werktijd (eerste link)


    Wali, dank voor de link! Geeft dus wel aan wat ik bedoel... Ga me er alleen morgen in verdiepen, het is leuk geweest voor vandaag ;-)
  5. drakie
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van drakie

    quote:
    Dit schreef Tinus

    Ik zie nog een ander probleem.

    Bij call-centers, zo heb ik begrepen, speelt het heel probleem niet. (Bijna) elke minuut is gecontroleerd, aantoonbaar productief. Als je niet aan de telefoon zit, ben je niet productief, en wortd je dara ook op afgerekend. daarom is callcenterwerk ook sweatshopwerk dat een slecht imago heeft. Dat geldt ook voor veel vormen van lopende-band-werk.
    Bij veel ander werk is dat veel minder controleerbaar. dat geldt ook voor mij. Als ik uit het raam kijk, ben ik dan niet-productief? Of denk ik na over een lastige zin?


    Mijn bedrijf is geen callcenter ...

    Het gaat dus helemaal niet om intern ook ..
  6. drakie
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van drakie

    quote:
    Dit schreef Anne1967
    Bij callcenters is er een ratio- verdeling. Die wisselt- afhankelijk van mn de backofficetaken, maar een 80-20ratio is wel reeel. Dus 20% van de werktijd is niet productief. Dwz vergaderingen en utwerken en functioneringsgesprekken enzo. Als een medewerker dan op 25% uitkomt heeft ie dus teveel geplast of teveel gerookt.

    Je kunt een zzp-er qua kostenopbouw niet vergelijken met een loondienster. Op een salaris gaat sowieso al 35% werkgeverslasten (premies, vakantie, ziekte). Dan hebben we het nog altijd niet over daadwerkelijk nuttig bestede werkuren. Laat staan dat vastgesteld is wat nuttig dan eigenlijk precies inhoudt. Mijn zzp-ervaring is dat de gemiddelde opdrachtgever dat heel moeilijk kan zien, dat verschil.

    Kortom: je moet je afvragen of het voor jou zinvol is om die vergelijking aan te gaan.


    Het gaat hier dus ook niet om een ZZP-er.... Juist niet!

    Jullie maken het m.i. veel ingewikkelder dan waar ik naar streef .....

    Een indicatie van ineffectieve werktijd .... Denk dat scar het duidelijkste antwoord heeft gegeven...30% ... Maar ik wil dat ergens onderbouwd zien.

    Niet binnen MIJN bedrijf, maar in het algemeen.

    Maar goed...morgen verder; time to sleep now!
  7. Tinus
    Wees jezelf!!

    Toon alleen de berichten van Tinus
    quote:
    Dit schreef Hed


    Mijn bedrijf is geen callcenter ...

    Het gaat dus helemaal niet om intern ook ..

    Wat is het relevante verschil dan?

    Voor mij maakt het niet uit, maar wel voor je verkoopargument.
  8. Anne1967
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van Anne1967
    quote:
    Dit schreef Hed


    Mijn bedrijf is geen callcenter ...

    Het gaat dus helemaal niet om intern ook ..


    Je gaf aan dat je werknemers hebt: dan is intern dus wel van belang, want dan heb je overlegtijd enzo.

    De callcenter vergelijking kwam op omdat het even ging over een percentage declarabele en niet-declarabele uren. daar hoor ik je hier niet over: ik neem aan dat je voor jezelf in je uurtarief wel al die kosten/uren meeneemt?
  9. drakie
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van drakie

    Natuurlijk speelt het intern wel, in zoverre, dat ik zelf natuurlijk ook te maken krijg met al dan niet effectieve werktijd.

    Wij zijn een online secretariaat. Jij belt en hebt een opdracht, wij voeren dat uit. Of je mailt en wij voeren de opdracht uit. Dat is dus niet alleen telefonisch contact en in die tijd een item oplossen. Vandaar het geen callcenter zijn.g

    Powerpointpresentatie aanpassen, 20 minuten mee bezig; dus klokken we 20 minuten.
    Misschien hebben we daar ook even overleg over nodig...

    Maar nogmaals...dat is niet wat ik boven tafel wil krijgen...

    Iemand in vaste dienst kost x euro
    Ons inhuren kost x euro x 2 (even rekenvoorbeeld)

    Mensen die roepen... ja... maar ...ik heb iemand zitten voor x uur per week, en dat kost me veel minder ...
    Dan dus mijn argumentatie

    Wij zijn er fulltime, dus niet die paar uur per week of maand
    Op ieder moment dat klant dat wil zijn we er
    Voor 3 minuten of 3 uur of 3 dagen

    Of, zoals ik zelf als ZZP-er beschikbaar was .. Ja, beschikbaar!! 4 uur per dag, ongeacht de hoeveelheid werk. Dus als het werk maar af was, en of ik dan mijn nagels vijlde deed er niet toe (even stereotype secretaresse erin gooien ;-) ) ... Kortom, van die 4 uur, werkte ik niet altijd 4 uur.

    Mensen in vaste dienst werken ook hun 8 uur per dag, er gaat tijd verloren aan allerlei zaken.

    Kortom, ons inhuren kan misschien 2 keer zo duur lijken tov iemand in vaste dienst, maar uiteindelijk gaat het om de effectiviteit, de daadwerkelijk geproduceerde werkuren. En dan kan het zomaar zijn dat wij dus niet duurder zijn, maar wellicht zelfs goedkoper.

    En ja, misschien was alles iets duidelijker als ik onze bedrijfsnaam vrijgaf... maar ik sta al genoeg met mijn neus op het net; wil OA zo graag relatief anoniem houden om af en toe ook nog eens even te kunnen neuzelen....

    Bottomline is dus nog steeds mijn vraag hoeveel daadwerkelijke werktijd verloren gaat aan niet werk gerelateerde zaken ......

    Zoals ziekzijn
    Zoals verlof
    Zoals prive internetten
    Zoals roken
    Zoals oeverloos kleppen met collega's
    Zoals toiletbezoek
    Zoals... etc...

    Nu even terug naar de link van Wali van gisteravond
  10. drakie
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van drakie

    quote:
    Dit schreef Wali
    Ja, maar het gaat er niet om dat Hed een heel onderzoek gaat doen. Ik weet dat TNO hier heel wat onderzoek naar gedaan heeft. Misschien kan TNO iets zinnigs zeggen waar ze iets aan heeft in het kader van haar verkoopgesprekken.


    Het gaat me inderdaad om wat hier gemeten wordt ...

    Maar nu nog de uitkomst ervan! En natuurlijk verschilt dat per bedrijf.
    Er zijn echter ook cijfers wat een roker een bedrijf kost, gemiddeld natuurlijk ook weer.
    Ziekzijn, gemiddeld percentage kun je ook daar op loslaten.
    Maar er zijn dus meer factoren die meespelen.

    Factoren die ik soms simpelweg al zie in op kantoor werken en thuiswerken. Waarbij veelal thuiswerken als meer productief wordt ervaren door minder afleidingsfactoren.

    Nah, ik weet niet hoe ik het duidelijker moet uitleggen ...
  11. Kobus
    Love is the drug......

    Toon alleen de berichten van Kobus
    Ik vraag mij af of je die productiviteit wel als verkoopargument moet willen gebruiken. Volgens mij kun je, indien de vraag daar naar is, beter ombuigen naar jullie kwaliteiten en voordelen.
    Iemand kan wel 8 uur per dag productief zijn en toch geen moer doen. Druk zijn met niks dus.

    Ik ken natuurlijk niet helemaal de aard van je bedrijf maar mijn ervaring is dat prijs meestal niet zo belangrijk is als hetgeen dat er voor geleverd is maar aansluit bij de wensen van de klant.

    Probeer uit te vinden wat de klant wil door gerichte vragen te stellen en ga pas daarna uitleggen wat jullie daarin betekenen kunnen.

    Dit hele verhaal gaat natuurlijk niet op als jullie er juist voor gekozen hebben als ?goedkoop? bekendheid te verwerven.
  12. Anne1967
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van Anne1967
    quote:
    Dit schreef Hed


    Zoals ziekzijn
    Zoals verlof
    Zoals prive internetten
    Zoals roken
    Zoals oeverloos kleppen met collega's
    Zoals toiletbezoek
    Zoals... etc...

    Nu even terug naar de link van Wali van gisteravond



    Volgens mij moet je het splitsen: in die 35% werkgeversopslag, die algemeen bekend is, zit vakantie en ziekte en verlofuren.
    Kletsen, roken en plassen zit daar niet bij in.
    Dus kan je in rekenvoorbeelden uitgaan van een loondienster: aantal uren x bruto uurloon x 135%.
    Dat is het uitgangspunt waar jij je werkzaamheden tegen af zou moeten zetten. Ergens las ik hier 30% niet-effectieve werktijd (plassen, roken enzo). Oftewel: heeeeel grof gerekend: zolang jij niet meer dan 170% van een bruto-uurloon vraagt, zijn ze goedkoper uit met jou, als je puur naar het kostenaspect kijkt.
    Vervolgens wordt je verkoopargument natuurlijk veelzijdigheid en kwaliteit en snelheid en beschikbaarheid enzo....
Terug naar de lijst