Ziek kind en verlof

Ziek kind en verlof 

Onderwerp van Anthea

BEHEERD DOOR:
bart
Terug naar de lijst
  1. Anthea
    Abonnee

    Toon alleen de berichten van Anthea

    Ik moet er over nadenken.
    Eerst werken nu. Ik zit op mijn iPhone nu.
  2. Ik zie het zo vaak gebeuren dat t gewoon zwart op wit staat en ze het toch gewoon volhouden. En als je dan je recht middels derde alsnog wilt verhalen wordt je dat alles behalve in dank af genomen.

    Sterkte met je keuze
  3. Anke
    Abonnee

    Toon alleen de berichten van Anke
    quote:
    Dit schreef Anthea

    Volgende keer maar ziek melden dus.


    Waarom?

    Het regelen van opvang valt onder calamiteitenverlof - verlof dat nodig is om zaken te regelen; omdat idd het voor kan komen dat je kind ziek wordt. Calamiteitenverlof is niet bedoeld om thuis te zijn als je kind ziek is. Het is natuurlijk onzinnig dat jouw werkgever moet betalen voor de ziekte van jouw kind. Je zult dingen moeten regelen, dat is 1 van de nadelen van het werkende moederschap. Regel achtervang/achterban.

    Als ik de CAO artikelen van Sis lees valt dit ook niet onder zorgverlof bij ernstige ziekte. Blijft over kortdurend zorgverlof, dat is verlof waarbij 70% van je salaris wordt doorbetaald.
    Daar moet je op hameren, niet op dat calamiteitenverlof.
    Ik vraag me alleen af of ze dat bij jou niet hebben ondergebracht in dat bijzonder persoonlijk verlof, krijg je dan 100% doorbetaald of 70% of helemaal niks? Wat zijn de regels en de regelingen die in dat verlofmandje zitten - heb je dat helder?

    Jezelf ziekmelden gaat natuurlijk nergens over..
  4. Vind dat het goed is dat er wettelijk iets geregeld is maar ik vind ook dat je als ouder voor een achterban moet zorgen.
    En dan heb ik het niet over een been breken of kind in ziekenhuis of eerste dag griep of iets dergelijks.
    Maar griep kan best 5-10 dagen duren. Ik heb 2 kids mijn directe collega 3 en dan nog een poh met 5 kids. Ze zullen allen griep krijgen wat dan?
    Ik veroordeel hier draadjes startster niet want waar je recht op hebt heb je gewoon recht op en zeker als je kind in de nacht ziek wordt maar de dagen erna? kan me voorstellen dat dat best discutabel is.
    En zelf zit ik met hetzelfde probleem hoor als mijn kind ziek is .(wat zullen er veel boos worden en me verkeerd begrijpen)
  5. Anthea
    Abonnee

    Toon alleen de berichten van Anthea

    quote:
    Dit schreef Cleo


    Waarom?

    Het regelen van opvang valt onder calamiteitenverlof - verlof dat nodig is om zaken te regelen; omdat idd het voor kan komen dat je kind ziek wordt. Calamiteitenverlof is niet bedoeld om thuis te zijn als je kind ziek is. Het is natuurlijk onzinnig dat jouw werkgever moet betalen voor de ziekte van jouw kind. Je zult dingen moeten regelen, dat is 1 van de nadelen van het werkende moederschap. Regel achtervang/achterban.

    Als ik de CAO artikelen van Sis lees valt dit ook niet onder zorgverlof bij ernstige ziekte. Blijft over kortdurend zorgverlof, dat is verlof waarbij 70% van je salaris wordt doorbetaald.
    Daar moet je op hameren, niet op dat calamiteitenverlof.
    Ik vraag me alleen af of ze dat bij jou niet hebben ondergebracht in dat bijzonder persoonlijk verlof, krijg je dan 100% doorbetaald of 70% of helemaal niks? Wat zijn de regels en de regelingen die in dat verlofmandje zitten - heb je dat helder?

    Jezelf ziekmelden gaat natuurlijk nergens over..


    Ja, dat ziek melden kan natuurlijk ook niet, dat was zo'n opmerking uit irritatie.
    Zoals ik het lees hebben ze het ondergebracht bij het bijzonder persoonlijk verlof.
    Maar mijn verlofmandje, dat zijn volgens mij gewoon mijn verlofdagen waarvan er dan een af gaat.
    Ik heb inderdaad niet helemaal helder hoe dat zit.
    Dit gaat dan over de woensdagochtend; de ochtend nadat mijn dochter ziek was geworden in de nacht.
    De dag erna was al geregeld.
    Dus ik dacht dat het dan calamiteitenverlof zou moeten zijn en geen kortdurend zorgverlof. Gaat om de woensdagochtend dus, drie uren.

    Jaren geleden heb ik wel een keer calamiteitenverlof gekregen na ook zoiets bij de vorige leidinggevende.
    En een andere keer heb ik een week zorgverlof gekregen. Maar dat was van te voren gepland. Ook jaren geleden alweer.
  6. Anthea
    Abonnee

    Toon alleen de berichten van Anthea

    quote:
    Dit schreef BiancaR
    Vind dat het goed is dat er wettelijk iets geregeld is maar ik vind ook dat je als ouder voor een achterban moet zorgen.
    En dan heb ik het niet over een been breken of kind in ziekenhuis of eerste dag griep of iets dergelijks.
    Maar griep kan best 5-10 dagen duren. Ik heb 2 kids mijn directe collega 3 en dan nog een poh met 5 kids. Ze zullen allen griep krijgen wat dan?
    Ik veroordeel hier draadjes startster niet want waar je recht op hebt heb je gewoon recht op en zeker als je kind in de nacht ziek wordt maar de dagen erna? kan me voorstellen dat dat best discutabel is.
    En zelf zit ik met hetzelfde probleem hoor als mijn kind ziek is .(wat zullen er veel boos worden en me verkeerd begrijpen)



    Ja, achterban. Dat is zo.
    Maar soms zijn er situaties dat de achterban zelf aan het werk is, of ziek is.
    Maar ik ben het wel met je eens hoor. En met Cleo.

    En ik kan ook wel een hoop zelf regelen maar soms houdt het ineens op. Gisteren kreeg ik bv vrij laat een brief waarin een paar doktersafspraken staan voor dochter voor volgende week. Meestal krijg ik ze een maand van te voren maar deze keer niet.
    Dus ik bel de client van de dinsdagochtend om te vragen of ik 's middags na half drie kan komen. Ik bel de client van de dinsdagmiddag of ik ietsjes eerder kan komen zodat ik daarna meteen naar de client van de ochtend kan gaan.
    De woensdagochtend heb ik naar de vrijdagmiddag gezet.
    De vrijdag tot 14 uur heb ik naar de woensdagmiddag gezet.

    Anyway, dat is dat wat geregel maar deze keer is het gelukt en kunnen de afspraken gelukkig doorgaan. Hoef ik die niet af te bellen en te verzetten met de kans dat dat weer weken of maanden later wordt. (de agenda's van Herlaarhof zitten doorgaans vrij vol)

    Qua achterban zit het hier vrij delicaat in elkaar.
    Qua familie heb ik alleen mijn vader.
    De klasgenoten van mijn dochter wonen over het algemeen verder weg. (speciale school)
    Vrienden werken zelf ook.
    Ik overweeg voor noodgevallen een betaalde babysitter te zoeken. (die overdag thuis is) maar die heb ik nog niet gevonden.

    Gelukkig kan ik dus meestal schuiven en was mijn dochter achteraf gezien na een paar dagen wel weer beter.
    Maar ja, daar moet ik wel wat aan doen. Die achterban.
  7. " vroeger" hadden we gewoon onze vakantiedagen en stinden er extra dagen voor bijvoorbeeld: verhuizen of begrafenis of dergelijke. Elke gebeurtenis stond voor een x aantal dagen. Ook de feestdagen gingen niet van je vakantiedagen af maar stonden los.
    Toen hebben ze die extra dagen allemaal afgeschaft en kreeg je meer vakantieuren. Dit zullen dan de persoonlijke verlofuren zijn?
    In geval van begrafenis of dergelijk kreeg je dan medewerking om verlof ervoor op te nemen, dat was dan geen probleem. In de praktijk werkte dit uit dat je dat dan maar met je collega's op moest lossen leiding deed hier niets voor.

    Ik neem aan dat het caliminteitenverlof bij ziekte van je kind ervoor is dat je wat kunt regelen qua opvang en daarna gewoon weer gaat werken en inderdaad niet de hele tijd thuis blijft.
    30 mrt '12 - 14:38:56 / 30 mrt '12 - 15:40:21
  8. Bericht van Mikky is op 30-03-2012 om 15:23:03 uur verwijderd door Mikky.

    Reden: ff opnieuw

     
  9. Mikky
    Abonnee

    Toon alleen de berichten van Mikky
    Over verlofregelingen in de CAO VVT het volgende:

    Artikel 6.2.1 Verlof in verband met bijzondere persoonlijke omstandigheden
    Betaald verlof
    1. In afwijking van het bepaalde in de Wet Arbeid en Zorg is het (vakantie)verlof mede bedoeld voor situaties waarin de werknemer verlof wenst op te nemen in verband met bijzondere persoonlijke omstandigheden dan wel het kunnen voldoen aan wettelijke verplichtingen. Onder bijzondere persoonlijke omstandigheden worden in elk geval begrepen:
    huwelijk, registratie van partnerschap, verhuizing, de bevalling van de echtgenote van de werknemer of zijn
    geregistreerde partner inclusief kraamverlof, huwelijksjubilea en het overlijden van een van zijn huisgenoten of een van zijn bloed- en aanverwanten in de rechte lijn en in de tweede graad van de zijlijn.
    2. Het (vakantie)verlof is mede bedoeld voor die persoonlijke gebeurtenis waarbij de werknemer aangeeft in verband met het overlijden van een van zijn huisgenoten of een van zijn bloed- of aanverwanten in de rechte lijn en in de tweede graad van de zijlijn rouwverlof te willen opnemen. De werkgever is verplicht om in situaties waarin het door de aard van de persoonlijke gebeurtenis niet mogelijk is om het (vakantie)verlof tijdig in overleg vast te stellen, de werknemer in de gelegenheid te stellen om toch (vakantie)verlof op te nemen, in een op de persoonlijke gebeurtenis afgestemde redelijke omvang.

    Onbetaald verlof
    3. De werknemer heeft, als het (vakantie)verlof door bijzondere persoonlijke omstandigheden genoemd in dit artikel, in enig kalenderjaar ontoereikend is, recht op onbetaald verlof. Hierbij geldt dat voldaan moet zijn aan de voorwaarden van de Wet arbeid en zorg.

    Artikel 6.2.3 Calamiteitenverlof voor regelen van de zorg
    1. Bij zodanige ziekte in het gezin dat de werknemer regelingen moet treffen om de zorg te regelen heeft de werknemer recht op calamiteitenverlof met behoud van salaris.
    2. De omvang van dit verlof bedraagt ? achteraf vast te stellen ? de benodigde tijd met een maximum van 24 uur per kalenderjaar.
    3. De werknemer heeft, als de 24-uur verlof als bedoeld in het vorige lid, in enig kalenderjaar ontoereikend is, recht op onbetaald verlof als bedoeld in de Wet arbeid en zorg. Hierbij geldt dat voldaan moet zijn aan de voorwaarden van de Wet arbeid en zorg.

    Artikel 6.2.6 Wet Arbeid en Zorg
    1. Voor zover in de artikelen van dit hoofdstuk niet anders is bepaald geldt het bepaalde in de Wet Arbeid en Zorg.
    2. Ten aanzien van de bepalingen van de Wet arbeid en zorg inzake zwangerschaps-, bevallings- , adoptie- en pleegzorg-,kort- en langdurend zorgverlof, zijn geen afwijkende bepalingen opgenomen.

    Artikel 6.2.7 (Gedeeltelijk) afwijzen verlof
    Indien uit een oogpunt van instellingsbelang c.q. pati?ntenbelang van de werkgever in redelijkheid niet verlangd kan worden op een bepaald tijdstip verzuim toe te staan of verlof te verlenen, dan zal na overleg met de werknemer door de werkgever een (gedeeltelijk) afwijzend besluit mogen worden genomen


    Wat hier staat is het volgende:
    Het eerste artikel (6.1.2) zegt dat het verlof, naast vakantie, ook bedoeld voor verlof in buitengewone persoonlijke omstandigheden. Er zijn enkele van die omstandigheden genoemd: bijvoorbeeld overlijden van familie.

    Je verlofmandje is een fictief mandje met al je verschillende soorten van verlof die je kunt opnemen (seniorenuren, vakantie, feestdagen, persoonlijke omstandigheden, betaald of onbetaald) Als je werkgever daarover spreekt, dan doelen ze erop dat in je fictieve mandje deze vorm van verlof zit waar je gebruik van kunt maken.

    Maar als je in jouw CAO verder leest, (wat je werkgever of niet gedaan heeft, of verzwijgt) dan lees je ook dat dit onverlet laat het recht op calamiteitenverlof (art. 6.2.3) en op kortdurend zorgverlof (art. 6.2.6.2) conform die steeds genoemde Wet Arbeid en Zorg.

    Een uitzondering kan slechts gemaakt worden als het zwaarwegend belang van de organisatie dusdanig is dat van de werkgever redelijkerwijs niet verwacht kan worden het verlof toe te kennen. Dit lijkt een discutabele omschrijving. Want wanneer is dat dan? In werkelijkheid is hij niet zo discutabel. Het is een arbeidsrechtelijke term waarbij de werkgever van goede huize moet komen, en wat bijna nooit van toepassing wordt geacht. In dit geval zeker niet.

    De CAO VVT is een Algemeen Verbindend Verklaarde CAO. Dat betekent dat de CAO een "stempel" heeft van de minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid. Op die manier mag geen van de aangesloten werknemers of werkgevers afwijken.

    De CAO VVT is verlopen per 1 maart. In jouw contract wordt deze CAO genoemd als geldende CAO. Dat betekent dat je ook na het verlopen van de CAO aanspraak blijft houden op de laatste CAO VVT. Immers, de CAO is wel verlopen, maar je contract niet.

    Kortom, je hebt gewoon gelijk. Dat is echt de vraag niet meer.. Vraag blijft: wil je je gelijk ook halen of kies je voor iets anders?

    >>LINK<<'s/Alle-Cao's/vvt/

    (tekst CAO VVT 2010-2012 = de nu voor jou geldende CAO.. blz 40 en verder)

    (link werkt niet goed zie ik.. even kopieren en plakken in de adresbalk.. )
  10. Anthea
    Abonnee

    Toon alleen de berichten van Anthea

    Ik ga in elk geval lid worden van de abva kabo.
    Ik weet nog niet of ik er verder werk van ga maken.

    Ik heb wel een email nog gedaan vanmiddag met de vraag wat het verschil voor mij is tussen dat persoonlijke verlof en het gewone vakantieverlof uit het mandje.
    (volgens mij betekent het hoe dan ook een snipperdag er af toch? Maar ik heb er dus naar gevraagd dus ik ben benieuwd naar het antwoord.)

    En ik heb gevraagd in welk geval er wel sprake is van calamiteitenverlof volgens het bedrijf.

    Maar ja, ik wil nu dus in elk geval lid worden van de vakbond want dat vind ik sowieso een goede stap.
    En dat andere, of ik er verder mee wil, dat weet ik dus nog niet.

    O ja, ik kreeg gisteren een brief dat mijn leidinggevende na haar zwangerschapsverlof dat binnenkort ingaat niet meer terugkomt en dat ze ander werk als manager heeft gevonden. Maar ja, dat staat hier natuurlijk los van. Maar over een tijd dus weer een nieuwe leidinggevende.
  11. Anthea
    Abonnee

    Toon alleen de berichten van Anthea

    Ik heb me maar meteen ingeschreven en laat het 1 april ingaan. (geen grapje)
  12. Mikky
    Abonnee

    Toon alleen de berichten van Mikky
    quote:
    Dit schreef Anthea
    (volgens mij betekent het hoe dan ook een snipperdag er af toch? Maar ik heb er dus naar gevraagd dus ik ben benieuwd naar het antwoord.)

    Ja, zie het zo dat al je verlofvormen in 1 mandje worden gegooid en er voor dit soort gevallen dus verlof uit wordt gehaald.. Dat beweert je werkgever. De CAO en de wet zegt anders dus.

    O ja, ik kreeg gisteren een brief dat mijn leidinggevende na haar zwangerschapsverlof dat binnenkort ingaat niet meer terugkomt en dat ze ander werk als manager heeft gevonden. Maar ja, dat staat hier natuurlijk los van. Maar over een tijd dus weer een nieuwe leidinggevende.


    Hopelijk 1 die wel weet hoe het zit..

    Al met al verbaast het me niet en ben ik niet bijzonder onder de indruk van de antwoorden die je krijgt. Hoop dat jij dat ook niet bent. Blijkt maar weer dat het hoe dan ook belangrijk is dat je of zelf wel weet hoe het zit of je antwoorden weet te vinden voordat je een gewogen keuze kan maken wat je ermee wil of doet..

    Succes! Ik hoor wel als je nog wat wil weten..

    (waarom laat je het niet gewoon direct ingaan? 6 maanden is 6 maanden toch?)
Terug naar de lijst