Huurtoeslag ''aftopping'', hoe zit het nou

Huurtoeslag ''aftopping'', hoe zit het nou 

Onderwerp van Yvonne

BEHEERD DOOR:
bart

Dit onderwerp is gesloten.
door Yvonne zelf op 9 april 2012 om 10:59:55

Terug naar de lijst
  1. Ik ben een beetje aan het uitzoeken hoe het tegenwoordig met huurtoeslag zit.

    1- Er is een maximale huurgrens tot waar je toeslag kunt krijgen, voor 2012 is dat 664,66.
    2- Binnen die maximale huurgrens zit ook nog de ''aftopping'' (hoog 561,98 - laag 524,37). Van dat ''hoog en laag'' snap ik even niet hoe dat zit.
    3- Kwaliteitskortingsgrens....is dat de minimale huur?


    Tabel 9 Huurgrenzen 2012
    Maximale huurgrens
    664,66

    Aftoppingsgrens laag
    524,37

    Aftoppingsgrens hoog
    561,98

    Kwaliteitskortingsgrens
    366,37



    Kan iemand mij een en ander uitleggen?

    Yvonne
  2. Dartelin
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van Dartelin
    Hier staat het een en ander uitgelegd. >>LINK<<
  3. Dayenne
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van Dayenne
    Aftoppingsgrens laag is voor 1-2 persoonshuishouden, aftoppingsgrens hoog is voor huishoudens met 3 of meer personen.
  4. josien1
    A happy girl

    Toon alleen de berichten van josien1
    >>LINK<<
    In artikel 17 in deze link wordt uitgelegd hoe je de normhuur behorend bij je inkomen kunt vaststellen.

    Als je aan de voorwaarden voldoet om huurtoeslag te ontvangen geldt grofweg het volgende (alleen voorzover je rekenhuur boven de genoemde grenzen komt uiteraard):

    Is je normhuur lager dan de kwaliteitskortingsgrens, dan wordt hetverschil tussen die grens en je normhuur 100% vergoed.

    Het verschil tussen kwaliteitskortingsgrens en de voor jou geldende aftoppingsgrens wordt voor 65% vergoed.

    Het verschil tussen maximale huur en aftoppingsgrens wordt niet vergoed en is dus altijd voor rekening huurder.

    Een huis met een rekenhuur (zie link) boven de maximale huur komt helemaal niet in aanmerking voor huurtoeslag, ook niet voor het deel wat je eronder zit.

    Verder geldt nog dat het bedrag van je normhuur voor je eigen rekening komt, alleen op wat er boven zit heb je recht op toeslag volgens de aangegeven grenzen.

    Dit is grofweg, want er zitten her en der nog wat kleine bedragen in die voor eigen rekening komen, maar dan moet je even kijken in de link die ik stuurde.
  5. Dartelin
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van Dartelin
    quote:
    Dit schreef josien1
    >>LINK<<
    In artikel 17 in deze link wordt uitgelegd hoe je de normhuur behorend bij je inkomen kunt vaststellen.

    Als je aan de voorwaarden voldoet om huurtoeslag te ontvangen geldt grofweg het volgende (alleen voorzover je rekenhuur boven de genoemde grenzen komt uiteraard):

    Is je normhuur lager dan de kwaliteitskortingsgrens, dan wordt hetverschil tussen die grens en je normhuur 100% vergoed.

    Het verschil tussen kwaliteitskortingsgrens en de voor jou geldende aftoppingsgrens wordt voor 65% vergoed.

    Het verschil tussen maximale huur en aftoppingsgrens wordt niet vergoed en is dus altijd voor rekening huurder.

    Een huis met een rekenhuur (zie link) boven de maximale huur komt helemaal niet in aanmerking voor huurtoeslag, ook niet voor het deel wat je eronder zit.

    Verder geldt nog dat het bedrag van je normhuur voor je eigen rekening komt, alleen op wat er boven zit heb je recht op toeslag volgens de aangegeven grenzen.

    Dit is grofweg, want er zitten her en der nog wat kleine bedragen in die voor eigen rekening komen, maar dan moet je even kijken in de link die ik stuurde.


    Kunnen ze het nog makkelijker maken Smile mijn hemel wat een taalgebruik (niet jij Josien hoor)
    7 apr '12 - 14:59:09 / 7 apr '12 - 15:21:53
  6. josien1
    A happy girl

    Toon alleen de berichten van josien1
    Of Je gaat naar >>LINK<< en dan vul je het gewoon in en wordt het voor je uitgerekend... (want, Dartelin, het is inderdaad nogal ingewikkeld...).
  7. Dank voor de reacties Smile, het is mij helder.

    Yvonne
Terug naar de lijst