Ziektewet, bedrijfsarts

Ziektewet, bedrijfsarts 

Onderwerp van jolleke

BEHEERD DOOR:
bart
Terug naar de lijst
  1. Ik zit in de ziektewet met een burn out. Ik heb een contract tot 31 december 2013.
    Met het verlengen werd al steeds heel moeilijk gedaan, ondanks dat ik op de sociale werkvoorziening werk.
    Half Oktober zouden ze werken aan verlenging van mijn contract half november had ik nog steeds niks zwart op wit.
    Ik kreeg geen duidelijkheid waarna ik finaal in elkaar gestort ben. Ik had teveel spanningen gehad de laatste jaren.
    Nu heb ik twee weken terug gevraagd naar een bedrijfsarts maar er wordt gewoon voor mij geen afspraak gemaakt. Wat kan ik hier aan doen?
    Kunnen zij mij verplichten weer te gaan werken terwijl ik het niet aan kan?
    Ik weet het gewoon niet meer. Ik probeer het fnv constant te bellen maar krijg niemand te pakken, te druk.
    Vanmiddag heb ik een gesprek, ik zie er zo tegen op.
  2. Heb je al je rechtsbijstand gebeld als je die hebt. Wellicht kunnen zij je meer vertellen wat te doen.
  3. scar
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van scar
    Rechtsbijstand zal geen effect hebben. Een contract stopt of loopt door. Dit contract is tijdelijk dus stopt in principe per 31-12-2013.

    Het enige dat het bedrijf hoeft te doen is het contract niet verlengen, gezien je burnout heb je dikke kans dat ze dat inderdaad niet doen. Dat je daarbij op een sociale werkvoorzieningsplek werkt is denk ik geen reden om je contract toch te verlengen.

    Gelukkig heb ik geen verstand van zaken.

    Ik wens je sterkte vanmiddag maar denk dat je er vanuit kan gaan dat je straks geen werk meer hebt. Besluit het bedrijf anders, dan heb je geluk.
    9 dec '13 - 13:48:02 / 9 dec '13 - 18:50:01
  4. twelve
    Hey Baberiba

    Toon alleen de berichten van twelve
    quote:
    Dit schreef scar
    Dit contract is tijdelijk dus stopt in principe per 31-12-2014.




    ???
    Volgens mij is Jolleke per 1 januari 2014 werkloos..Smile
  5. Mikky
    Abonnee

    Toon alleen de berichten van Mikky
    quote:
    Dit schreef scar

    Gelukkig heb ik geen verstand van zaken.




    Maar helaas klopt het wel wat je zegt. Contract loopt van rechtswege af op 31 december, dat behoeft geen opzegtermijn, mag een minuut vantevoren bekend worden gemaakt.

    Verder weet ik niet hoelang je nu ziek thuis zit, maar bedrijfsarts komt pas in beeld op initiatief van werkgever voordat het plan van aanpak opgesteld moet worden. Dat is bij 6 weken ziekte. Werknemer kan op eigen initiatief ook afspraak maken met de bedrijfsarts (arbeidsomstandighedengesprek) voor, tjdens of na ziekte, maar of de bedrijfsarts daar op ingaat zal afhangen van het contract wat je werkgever heeft afgesloten met de betreffende ARBO-dienst.

    Bij geen verlenging contract is het einde verhaal. Verwacht geen verlenging zal de FNV je vertellen (bij deze...). Voor het vervolg en welke stappen je in dat geval moet nemen en hoe verder met je ziekte en UWV, kan de FNV je ook bijstaan.. Ikzelf helaas nu even niet, want de volgende afspraak wacht! Succes iig!
  6. Hoe heeft het gegaan Jolleke?
  7. scar
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van scar
    quote:
    Dit schreef twelve
    ???
    Volgens mij is Jolleke per 1 januari 2014 werkloos..Smile

    Ah, tikfout, aangepast, dank je.
  8. Anke
    Abonnee

    Toon alleen de berichten van Anke
    quote:
    Dit schreef jolleke
    Ik zit in de ziektewet met een burn out. Ik heb een contract tot 31 december 2013.
    Met het verlengen werd al steeds heel moeilijk gedaan, ondanks dat ik op de sociale werkvoorziening werk.

    Nu heb ik twee weken terug gevraagd naar een bedrijfsarts maar er wordt gewoon voor mij geen afspraak gemaakt. Wat kan ik hier aan doen?
    Kunnen zij mij verplichten weer te gaan werken terwijl ik het niet aan kan?


    Ik werk momenteel als P&O-er in de sociale werkvoorziening. Er gebeurt heel veel binnen de sociale werkvoorziening en met de aanstaande participatiewet verandert er zoveel dat verlengingen niet meer vanzelfsprekend zijn, zeker als er sprake is van langdurige ziekte. Je zult verdienvermogen moeten hebben, en als dat er op kort termijn niet in zit wordt het lastig.. Dan nemen ze liever iemand aan die op de wachtlijst van de gemeente staat en die wel verdiencapaciteit heeft..
    SW-bedrijven zijn nl ongelooflijk noodlijdend en er moet dus geld verdiend gaan worden om het nog een beetje rendabel te maken ...Dit even als achtergrond..

    Ook als jouw contract niet verlengd wordt, zul jij nog steeds bij de bedrijfsarts langs moeten voor het opstellen van een probleemanalyse. Dat is na 6 weken ziekte. Twee weken daarna word jij geacht samen met jouw werkgever een plan van aanpak op te stellen en als jouw werkgever niet langer jouw werkgever is neemt het UWV die rol over.

    Jouw dossier wordt nl overgenomen door het UWV op het moment dat jij ziek uit dienst gaat.
    Dat is eigenlijk voor nu het belangrijkste; zorg ervoor dat ze je niet hersteld melden voor je uit dienst gaat.

    Mochten ze dat overigens wel doen, dan kun je een second opinion bij het UWV aanvragen - je zou ze nu al eens kunnen bellen 0900-9294, aangeven dat je een SW indicatie hebt en dat dit speelt...
  9. Wim
    Abonnee sinds 12.01.2008

    Toon alleen de berichten van Wim
    Je werkgever moet voor jou de Ziektewet-uitkering bij UWV aanvragen.

    Doen ze dit niet, dan kan je het zelf aanvragen.

    Zie bijgaande link van UWV:

    >>LINK<<

    Sterkte ermee.
  10. Het was een erg moeilijk gesprek, ik kon dingen niet goed oppakken door mijn burnout.
    Ze maakte het mij dan ook knap moeilijk. Ze vinden dat ik ze continu achter aan moet zitten als ik iets wil. Het is niet normaal om iemand een rapportage zwart op wit te geven. Vraag je of ze een notulen maken dan weigeren ze dit gewoon.
    Ik moest maar een buddy nemen die mij begeleiden vonden ze! Als ik morgen aan de slag kon dan kreeg ik contractverlenging. Terwijl ik daar zat te janken.
    Mijn contract verloopt per 31 december 2013, ik mag een time out nemen als ik wil en kan dan weer een contract krijgen. Maar ik weet niet meer of ik dat wel wil!!!
    Ze lopen werkelijk over mensen heen en daar kan ik niet goed tegen. Voor mij is het einde baan, ik ga eerst zien dat ik mij geestelijk weer wat beter ga voelen.
  11. Wim
    Abonnee sinds 12.01.2008

    Toon alleen de berichten van Wim
    quote:
    Dit schreef jolleke

    Mijn contract verloopt per 31 december 2013, ik mag een time out nemen als ik wil en kan dan weer een contract krijgen.


    Als ik jouw verhaal goed beluister betekent die voorgestelde "time out" dat je (tijdelijk) uit dienst gaat.

    Je zal dan een korte WW-uitkering aan moeten vragen. Of eventueel jouw werkgever een Ziektewet-uitkering aan laten vragen bij UWV ter overbrugging.

    Ik zou hier alsnog contact over opnemen met je werkgever.
    10 dec '13 - 07:20:37 / 10 dec '13 - 07:36:03
  12. roely
    Abonnee

    Toon alleen de berichten van roely
    Kijk eens goed wat je problemen zijn. De klachten die mensen hebben die in de ziekte wet zitten zijn vaak niet werk gerelateerd.

    Oplossing is dus ook hoe kom je ze snel mogelijk weer uit de ziekte wet.
    Kijk eens goed waarom de burnout uit.
Terug naar de lijst