.

Onderwerp van muisje

BEHEERD DOOR:
bart

Dit onderwerp is gesloten.
door muisje zelf op 8 november 2014 om 22:44:31

Terug naar de lijst
  1. .
    14 mei '14 - 13:12:27 / 8 nov '14 - 22:42:51
  2. Mikky
    Abonnee

    Toon alleen de berichten van Mikky
    quote:
    Dit schreef muisje
    Ik heb door lang in de ziektewet te hebben gezeten nogal veel verlof staan ( 15 weken) mag ik ook vragen of er uren van uitbetaald kunnen worden, en hoeveel?
    Ik val onder de cao vvt


    Jouw vraag van 2 regels gaat weer een enorme lap tekst aan antwoord opleveren, maar tis handig om uit te leggen hoe ik tot m'n antwoord kom. Het is nogal ingewikkelde materie, dus ik zal m'n best doen om zo duidelijk mogelijk te zijn.. ;-) Let op, komt 'ie:


    Ik ga er even vanuit dat je verhaal onder de nieuwe vakantiewetgeving valt. Daar bedoel ik mee dat we het hier hebben over de periode na 1 januari 2012.

    Op 1 januari 2012 is namelijk de wet rondom vakantie gewijzigd. Als je vraag inderdaad gaat over de periode na 1-1-2012, dan betekent dat dat je tijdens ziekte gewoon vakantie-uren hebt opgebouwd. (En niet zoals voor 1 jan 2012 het geval was pas over de laatste 6 mnd van ziekte).

    Dat dus als uitgangspunt. Dan verder:

    Het wettelijk minimum aantal vakantieuren (de wet gaat uit van uren en niet van dagen) bedraagt per jaar 'vier maal de overeengekomen arbeidsduur per week' (hier wordt uitgegaan van een gemiddelde). Bij een 40-urige werkweek bedraagt het minimum vakantierecht dus 4 x 40 = 160 vakantieuren (vaak vermeld als 20 vakantiedagen).

    De CAO VVT bepaalt daarnaast nog een aantal bovenwettelijke verlof-uren. De vakantie-opbouw ten tijde van ziekte, gaat echter ALLEEN op voor de WETTELIJKE vakantie-uren, en dus niet voor het bovenwettelijk deel wat in je CAO is geregeld.

    Nou zijn er bij jou een aantal dingen interessant:

    1) De 'nieuwe wetgeving' (jan 2012) bepaalt dat wettelijk verlof weliswaar meegenomen mag worden naar het volgende (kalender) jaar, MAAR met dien verstande dat ze een half jaar daarna vervallen. Ofwel: de dagen die je nog hebt staan op 31 december van dat kalenderjaar, vervallen op 1 juli van het volgende kalenderjaar. (Bovenwettelijk verlof vervalt in de nieuwe wetgeving na 5 jaar, maar dat terzijde, want tijdens ziekte bouw je geen bovenwettelijk verlof op dus.)

    2) Volgens de toelichting op de wet zijn er twee situaties waarin een zieke werknemer redelijkerwijs niet in staat is geweest om tijdens zijn ziekte vakantie op te nemen en waarvoor het wettelijk verlof dus NIET na 6 maanden in het nwe kalenderjaar vervalt:

    --- De werknemer is te ziek om te re?ntegreren. Bijvoorbeeld als hij of zij is opgenomen in het ziekenhuis of in een zorginstelling. Maar het geldt ook voor extremere situatie als bedlegerig of niet zelfredzaam. Hij is dan in zijn dagelijks leven volledig afhankelijk van de zorg van anderen.

    --- De werknemer is weliswaar in staat om te re?ntegreren, maar het opnemen van vakantie draagt niet bij aan re?ntegreren. Het is niet helemaal duidelijk wanneer hier sprake van is. De werknemer heeft er belang bij om dit aan te voeren. Als hij dat doet, raakt hij zijn wettelijke vakantiedagen niet kwijt omdat dan de langere verjaringstermijn van vijf jaar geldt. Als er medische redenen aanwezig zijn dan zal het oordeel van de bedrijfsarts beslissend zijn.

    Dit betekent dus dat je wettelijke vakantie opbouwt tijden je ziekte, maar dat er dus ook min of meer vanuit wordt gegaan dat je vakantie opneemt tijdens ziekte, TENZIJ je niet in staat bent geweest vakantie op te nemen, zie de redenen van hierboven.

    Jouw 15 weken duiden er voor mij op dat je tijdens je ziekte wel hebt opgebouwd, maar geen vakantie hebt opgenomen. Al je opgebouwde vakantie van 2013 zal dus vervallen per juli 2014. TENZIJ aannemelijk is dat je dus niet in staat bent geweest vakantie op te nemen. Als je hier geen oordeel van je bedrijfsarts over in je bezit hebt doe je er goe daan om te proberen dat te krijgen. Als aannemelijk is dat je wel in staat was om tijdens ziekte vakantie op te nemen, dan zul je treugvallen op de wet, en vervallen je uren van 2013 per juli 2014.

    3) De wettelijke vakantiedagen mogen tijdens dienstverband niet worden uitbetaald. Dit bepaalt het Burgerlijk Wetboek en daar kan je werkgever dus niet van afwijken, al zou hij het willen. Je vakantie dient te worden opgenomen en wat er nog van over is bij een evt einde dienstverband wordt afgerekend bij einde dienstverband.

    4) Vakantiedagen die worden opgenomen tijdens reintegratie tellen als volledige vakantiedag. Dus ook als je bijv vanwege integratie maar de helft van je contract-tijd aan het werk bent, zal een opgenomen dag toch gewoon in zijn geheel worden geteld.

    Kortom:
    Als het zo is dat je wettelijk verlof hebt kunnen sparen, omdat:
    1) Je verlof niet inmiddels is vervallen vanwege de vervaltermijn
    of
    2) Je niet in staat was (vlgns je bedrijfsarts) om vakantie op te nemen tijdens ziekte

    dan nog kun je geen uitbetaling vragen, want:
    1) Tijdens ziekte bouw je alleen wettelijk verlof op
    en
    2) wettelijk verlof mag niet worden uitbetaald

    (bovenwettelijk bouw je niet op tijdens ziekte, maar als in een andere situatie mag bovenwettelijk wel worden uitbetaald of ingewisseld voor iets anders als daar overeenstemming over is)

    Oftewel:
    Je zult je vakantiedagen moeten opnemen. Hoeveel dat er zijn, hangt af van de vraag of je onder de vervaltermijn valt en je per 1 juli terugvalt op je wettelijk verlof vanaf 1-1-2014, of dat er bepaald is of wordt dat je tijdens ziekte niet in staat was om vakantie op te nemen.

    Advies:
    Ga met je werkgever (werkgeverszijde) zsm in gesprek om een plan te maken hoe en wanneer je je openstaande al dan niet opgebouwde en niet vervallen wettelijke vakantie-uren op gaat nemen. En als je vanaf datum betermelding weer bovenwettelijk verlof opbouwt, dan zou ik na gaan denken hoe dit evt om te zetten in een andere arbeidsvoorwaarde, zoals uitbetaling of een fiets ofzo.. Vergeet daarbij niet dat als je kiest voor uitbetaling van bovenwettelijk verlof, dat je weer (naar rato) opbouwt tijdens reintegratie en na betermelding, dit invloed heeft op de hoogte van je inkomen. Wat weer negatief kan uitpakken op evt tegemoetkomingen bij inkomensafhankelijke belastingtoeslagen enzo..

    Het is geen mooi verhaal, je bent denk ik meer kwijt dan je verwacht(te)/ hoopt(e)..

    Succes!

    disclaimer: als jouw situatie (deels) valt onder de oude wetgeving (voor 1-1-2012) dan schrappen we (voor dat deel) dit hele verhaal en typ ik een nieuwe lap tekst ;-)
  3. Solar
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van Solar
    quote:
    Dit schreef Mikky


    Jouw vraag van 2 regels gaat weer een enorme lap tekst aan antwoord opleveren, maar tis handig om uit te leggen hoe ik tot m'n antwoord kom. Het is nogal ingewikkelde materie, dus ik zal m'n best doen om zo duidelijk mogelijk te zijn.. ;-) Let op, komt 'ie:


    Ik ga er even vanuit dat je verhaal onder de nieuwe vakantiewetgeving valt. Daar bedoel ik mee dat we het hier hebben over de periode na 1 januari 2012.

    Op 1 januari 2012 is namelijk de wet rondom vakantie gewijzigd. Als je vraag inderdaad gaat over de periode na 1-1-2012, dan betekent dat dat je tijdens ziekte gewoon vakantie-uren hebt opgebouwd. (En niet zoals voor 1 jan 2012 het geval was pas over de laatste 6 mnd van ziekte).

    Dat dus als uitgangspunt. Dan verder:

    Het wettelijk minimum aantal vakantieuren (de wet gaat uit van uren en niet van dagen) bedraagt per jaar 'vier maal de overeengekomen arbeidsduur per week' (hier wordt uitgegaan van een gemiddelde). Bij een 40-urige werkweek bedraagt het minimum vakantierecht dus 4 x 40 = 160 vakantieuren (vaak vermeld als 20 vakantiedagen).

    De CAO VVT bepaalt daarnaast nog een aantal bovenwettelijke verlof-uren. De vakantie-opbouw ten tijde van ziekte, gaat echter ALLEEN op voor de WETTELIJKE vakantie-uren, en dus niet voor het bovenwettelijk deel wat in je CAO is geregeld.

    Nou zijn er bij jou een aantal dingen interessant:

    1) De 'nieuwe wetgeving' (jan 2012) bepaalt dat wettelijk verlof weliswaar meegenomen mag worden naar het volgende (kalender) jaar, MAAR met dien verstande dat ze een half jaar daarna vervallen. Ofwel: de dagen die je nog hebt staan op 31 december van dat kalenderjaar, vervallen op 1 juli van het volgende kalenderjaar. (Bovenwettelijk verlof vervalt in de nieuwe wetgeving na 5 jaar, maar dat terzijde, want tijdens ziekte bouw je geen bovenwettelijk verlof op dus.)

    2) Volgens de toelichting op de wet zijn er twee situaties waarin een zieke werknemer redelijkerwijs niet in staat is geweest om tijdens zijn ziekte vakantie op te nemen en waarvoor het wettelijk verlof dus NIET na 6 maanden in het nwe kalenderjaar vervalt:

    --- De werknemer is te ziek om te re?ntegreren. Bijvoorbeeld als hij of zij is opgenomen in het ziekenhuis of in een zorginstelling. Maar het geldt ook voor extremere situatie als bedlegerig of niet zelfredzaam. Hij is dan in zijn dagelijks leven volledig afhankelijk van de zorg van anderen.

    --- De werknemer is weliswaar in staat om te re?ntegreren, maar het opnemen van vakantie draagt niet bij aan re?ntegreren. Het is niet helemaal duidelijk wanneer hier sprake van is. De werknemer heeft er belang bij om dit aan te voeren. Als hij dat doet, raakt hij zijn wettelijke vakantiedagen niet kwijt omdat dan de langere verjaringstermijn van vijf jaar geldt. Als er medische redenen aanwezig zijn dan zal het oordeel van de bedrijfsarts beslissend zijn.

    Dit betekent dus dat je wettelijke vakantie opbouwt tijden je ziekte, maar dat er dus ook min of meer vanuit wordt gegaan dat je vakantie opneemt tijdens ziekte, TENZIJ je niet in staat bent geweest vakantie op te nemen, zie de redenen van hierboven.

    Jouw 15 weken duiden er voor mij op dat je tijdens je ziekte wel hebt opgebouwd, maar geen vakantie hebt opgenomen. Al je opgebouwde vakantie van 2013 zal dus vervallen per juli 2014. TENZIJ aannemelijk is dat je dus niet in staat bent geweest vakantie op te nemen. Als je hier geen oordeel van je bedrijfsarts over in je bezit hebt doe je er goe daan om te proberen dat te krijgen. Als aannemelijk is dat je wel in staat was om tijdens ziekte vakantie op te nemen, dan zul je treugvallen op de wet, en vervallen je uren van 2013 per juli 2014.

    3) De wettelijke vakantiedagen mogen tijdens dienstverband niet worden uitbetaald. Dit bepaalt het Burgerlijk Wetboek en daar kan je werkgever dus niet van afwijken, al zou hij het willen. Je vakantie dient te worden opgenomen en wat er nog van over is bij een evt einde dienstverband wordt afgerekend bij einde dienstverband.

    4) Vakantiedagen die worden opgenomen tijdens reintegratie tellen als volledige vakantiedag. Dus ook als je bijv vanwege integratie maar de helft van je contract-tijd aan het werk bent, zal een opgenomen dag toch gewoon in zijn geheel worden geteld.

    Kortom:
    Als het zo is dat je wettelijk verlof hebt kunnen sparen, omdat:
    1) Je verlof niet inmiddels is vervallen vanwege de vervaltermijn
    of
    2) Je niet in staat was (vlgns je bedrijfsarts) om vakantie op te nemen tijdens ziekte

    dan nog kun je geen uitbetaling vragen, want:
    1) Tijdens ziekte bouw je alleen wettelijk verlof op
    en
    2) wettelijk verlof mag niet worden uitbetaald

    (bovenwettelijk bouw je niet op tijdens ziekte, maar als in een andere situatie mag bovenwettelijk wel worden uitbetaald of ingewisseld voor iets anders als daar overeenstemming over is)

    Oftewel:
    Je zult je vakantiedagen moeten opnemen. Hoeveel dat er zijn, hangt af van de vraag of je onder de vervaltermijn valt en je per 1 juli terugvalt op je wettelijk verlof vanaf 1-1-2014, of dat er bepaald is of wordt dat je tijdens ziekte niet in staat was om vakantie op te nemen.

    Advies:
    Ga met je werkgever (werkgeverszijde) zsm in gesprek om een plan te maken hoe en wanneer je je openstaande al dan niet opgebouwde en niet vervallen wettelijke vakantie-uren op gaat nemen. En als je vanaf datum betermelding weer bovenwettelijk verlof opbouwt, dan zou ik na gaan denken hoe dit evt om te zetten in een andere arbeidsvoorwaarde, zoals uitbetaling of een fiets ofzo.. Vergeet daarbij niet dat als je kiest voor uitbetaling van bovenwettelijk verlof, dat je weer (naar rato) opbouwt tijdens reintegratie en na betermelding, dit invloed heeft op de hoogte van je inkomen. Wat weer negatief kan uitpakken op evt tegemoetkomingen bij inkomensafhankelijke belastingtoeslagen enzo..

    Het is geen mooi verhaal, je bent denk ik meer kwijt dan je verwacht(te)/ hoopt(e)..

    Succes!

    disclaimer: als jouw situatie (deels) valt onder de oude wetgeving (voor 1-1-2012) dan schrappen we (voor dat deel) dit hele verhaal en typ ik een nieuwe lap tekst ;-)


    Wat een service!Smile
  4. Mikky
    Abonnee

    Toon alleen de berichten van Mikky
    quote:
    Dit schreef Solar


    Wat een service!Smile


    Ja he? En daarna moeten mensen lid worden ;-)
  5. quote:
    Dit schreef Mikky


    Ja he? En daarna moeten mensen lid worden ;-)


    Bijvoorkeur daar voor al!
  6. .
    14 mei '14 - 18:17:00 / 8 nov '14 - 22:43:40
  7. Oh en dank je!!
  8. Mikky
    Abonnee

    Toon alleen de berichten van Mikky
    quote:
    Dit schreef muisje
    Wat een lap tekst :-)

    Maar goed dat ik dit vraag dus! Want dat wist ik mooi niet.
    Mijn eerste ziekte dag was 6-2-2012, nu zit ik mijn 3e ziektejaar ( werkgever heeft loonsanctie van 52 weken opgelegd gekregen)
    Ik heb wel zo nu en dan verlof opgenomen sinds augustus 2013.
    Maar ik moet dus navragen waar die 15 weken, à 32u, onder vallen?

    En ben ik die dadelijk kwijt of niet?



    Oke, je valt dus volledig onder de nwe vakantiewetgeving. Dat scheelt weer de complexiteit van 2 wetten ;-)

    Dat betekent dat je gedurende de gehele periode je wettelijke vakantieverlof hebt opgebouwd. Dat betekent ook dat de wet ervan uit is gegaan dat je je wettelijke vakantie ook tijdens ziekte hebt opgenomen. Je BOVENwettelijk verlof uit de CAO is niet opgebouwd over je ziekte-uren en kan dus nu ook niet verrekend worden. Dat bouw je alleen op over de uren dat je werkt.

    Wettelijk vakantieverlof onder deze wetgeving vervalt na 6 maanden in het kalenderjaar volgend op het kalenderjaar dat het verlof is opgebouwd. Oftwel; wat je op 31 december over hebt, mag je meenemen tot uiterlijk 1 juli van het volgende jaar. De uitzondering op deze regel is dat je niet in staat bent geweest om je vakantie op te nemen. Zie de hiervoor beschreven omstandigheden.

    Als je bedrijfsarts aangeeft dat je in staat bent geweest je vakantie op te nemen, dan neem je alleen nog je vakantie verlof van 2013 mee. Verlof van 2012 vervalt dan per 1 juli 2013. Verlof wat je van 2013 over hebt op 31-12-2013, neem je weer mee tot uiterlijk 1 juli 2014, openstaand verlof van 2014 mag je weer meenemen tot 1 juli 2015. Kortom; je wettelijke verlof over een kalenderjaar mag je max 6 mnd meenemen het volgende jaar in.

    Om aanspraak te kunnen maken op je volledige verlof (de door jou genoemde 15 wkn) moet je dus je bedrijfsarts aan je zijde hebben. Hij moet aangeven dat je niet in staat bent geweest je vakantie op te nemen.

    De hoeveelheid wettelijke vakantie-uren per kalenderjaar is 4 X de overeengekomen (gemiddelde) arbeidsduur per week. Je bovenwettelijk heb je niet opgebouwd.

    Voor 32 uur heb je dus 128 wettelijke vakantie-uren per kalenderjaar. (4x32)

    Over je ongeveer 29 mnd ziekte kom je met een groffe rekensom dus op zo'n 11 weken vakantie over 2012/ 2013..

    Dit is niet exact, maar een groffe dikke duim berekening! Wat er nog vanaf gaat is je opgenomen vakantie, bijv. tijdens een reintegratie ofzo..

    Als je verlof vervallen is over 2012 omdat je in staat was om vakantie op te nemen, dan is er 128 uur weg, want dat had je op moeten nemen voor 1 juli 2013.

    Je 128 uur van 2013 kun je opmaken tot 1 juli 2014. Das al snel en dan moet je zo ongeveer heel binnenkort op vakantie om alles van 2013 op te maken voor 1 juli.

    Je verlof van 2014 zit nog niet in de berekening, maar daar heb je nu ook alweer zo'n 60 uur van opgebouwd (maar die mag je meenemen tot 1 juli 2015)

    Als je bedrijfsarts wil verklaren dat je niet in staat was om je verlof op te nemen over je ziekteperiode, dan heb je kans aanspraak te kunnen maken op die 11 weken, dus je volledige opbouw over je volledige ziekteperiode, desnoods een deel daarvan. Dan zul je ook wel nu zo'n beetje tot een vakantieplannetje moeten gaan komen, aangezien je vakantie-uren van 2014 ook inmiddels opbouwen en je die ook opgemaakt moet hebben voor juli 2015.

    Hoe dan ook; uitbetalen mag dus niet..

    Omdat je aangeeft dat je werkgever een sanctie heeft gekregen is hij mss schappelijk met het toekennen en opnemen van je vakantie. Maar mss uit chagerijnigheid over de sanctie ook juist niet ;-) Hoe dan ook, mss ligt daar een onderhandelingsmogelijkheid voor je..

    Mij is niet helemaal duidelijk of je weer aan het werk bent nu en in hoeverre je on speaking terms bent met je werkgever..
  9. .
    15 mei '14 - 07:05:51 / 8 nov '14 - 22:44:23
Terug naar de lijst