Gedeeltelijk ontslag; hoe nu verder?

Gedeeltelijk ontslag; hoe nu verder? 

Onderwerp van Bobby

BEHEERD DOOR:
bart
Terug naar de lijst
  1. Bobby
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van Bobby
    De werkgever van een vriendin heeft collectief ontslag aangevraagd.
    Mijn vriendin mag blijven, maar moet met 2 collega's gaan beslissen hoe ze samen 15 uur per week minder gaan werken.
    Minder werken is eigenlijk (financieel gezien) geen optie, maar ze mag wellicht blij zijn, dat ze (voorlopig?) mag blijven..
    Nu weet ik, dat ze bij 5 uur minder werken een WW-uitkering zou kunnen aanvragen, maar moet ze dan ondanks de collectief-ontslag-aanvraag eerst officieel bezwaar maken?
    En hoe zit het, als die urenaanpassing pas over een aantal maanden plaatsvindt?
    Want gedurende de gehele organisatiewijziging is ze voor het oorspronkelijke aantal uren nog wel nodig..
    Ben benieuwd of iemand hier een passend antwoord op heeft.
    B.v.d.
  2. Dion
    Scribo ergo sum

    Toon alleen de berichten van Dion
    Ik neem aan dat als die urenaanpassing over een aantal maanden plaatsvindt, ze dan pas (aanvullende) WW kan aanvragen.
  3. Roger
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van Roger
    Als zij instemt met een contractaanpassing zou de geur van een vrijwillige reductie kunnen ontstaan Formeel bezwaar is m.i. raadzaam
  4. Anke
    Abonnee

    Toon alleen de berichten van Anke
    Even wat vraagjes.
    Collectief ontslag op basis van slecht resultaten neem ik aan.
    Is er een OR bij dit ontslag betrokken?
    Is er zoiets als een sociaal plan?

    Dan: jouw vriendin en collega's doen niet mee in het collectieve ontslag. Zij worden niet ontslagen. Ze hebben een verzoek gekregen om minder uur te gaan werken. Dat is iets heel anders dan ontslag.
    Het verzoek tot urenvermindering komt van werkgever, en als ik het goed begrijp is de opdracht geweest om zelf dan maar uit te vogelen hoe zij dit als medewerkers op gaan lossen?

    Formeel is er een individuele arbeidsovereenkomst afgesproken met jouw vriendin. Daarin staat het aantal uren vermeld.
    Geef je vriendin svp het advies om helemaal niets onderling af te stemmen, laat de werkgever maar met een schriftelijk voorstel komen. Het is niet aan haar en collega's om uren onderling te gaan verdelen, en het is vragen om gelazer als ze daar toch onderling iets in gaan regelen..

    Volgorde is:
    - schriftelijke onderbouwing van werkgever waarom er tot urenvermindering moet worden overgegaan.
    - consequenties hiervan voor individuele arbeidsovereenkomsten
    - reactie van je vriendin
  5. Wim
    Abonnee sinds 12.01.2008

    Toon alleen de berichten van Wim
    Ik zou de vraag voorleggen aan rechtshulp.
  6. Bobby
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van Bobby

    Allemaal bedankt voor de reacties.
    Het wordt dus: niets toezeggen en sowieso rechtsbijstand even navragen!
    Ga het doorgeven!
Terug naar de lijst