WW en opleiding.

WW en opleiding. 

Onderwerp van Bezoeker

BEHEERD DOOR:
bart
Terug naar de lijst
  1. Bezoeker
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van Bezoeker
    Stel ; je hebt een WW- uitkering en wil een deeltijd -opleiding gaan doen ( ook om je kansen op werk te vergroten ). Voor deze opleiding moet je 1 dag pw naar school en 4 dagen stage lopen ( evt met stagevergoeding).
    Blijf je dan nog wel de WW-uitkering ontvangen ? Of kun je niet aan je sollicitatieplicht voldoen/ niet inzetbaar voor betaald werk en ontvang je dus niets ?
  2. Solar
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van Solar
    ik heb begrepen dat men dan in principe van mening is dat je niet beschikbaar bent voor arbeid en dus geen ww meer kan ontvangen.
  3. Bloem
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van Bloem
    Klopt. Tenzij je officieel toestemming hebt gekregen en die krijg je alleen als er geen enkele andere mogelijkheid op een baan is en zelfs dan bij hoge uitzondering.
  4. Cees
    Oemoemenoemoe

    Toon alleen de berichten van Cees
    Je hebt het goed Imke.
    Als je niet beschikbaar bent voor de arbeidsmarkt heb je geen recht op uitkering.

    Er valt maar op 1 manier aan te ontkomen en dat is door te gaan praten met de uitkerende instantie.
    Die dan met jou van mening moet zijn dat de beoogde opleiding arbeidskansen aanzienlijk vergroot. (1)
    En je zult daarbij aan moeten tonen dat er niet of nauwelijks kansen op werk zijn zonder (aanvullende) opleiding. (2)

    De bij 1 & 2 genoemde voorwaarden zul jij zelf in een eventueel gesprek hard moeten maken, c.q. moeten "bewijzen" !

    Kun je dat niet of niet adequaat, dan krijg je nul op het rekest.

    Succes.
  5. Bezoeker
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van Bezoeker

    Dank jullie wel !
  6. 00h
    naar buiten

    Toon alleen de berichten van 00h
    Wilt u een opleiding volgen, terwijl u een WW-uitkering ontvangt?

    Overleg dat dan met UWV v??rdat u aan de opleiding begint. UWV beoordeelt vervolgens of de opleiding noodzakelijk is voor het vinden van werk. Is dat het geval, dan betalen wij de opleiding. Ook hoeft u tijdens een noodzakelijke opleiding niet of minder te solliciteren.

    Is de opleiding niet noodzakelijk voor het vinden van werk? Dan mag u de opleiding meestal toch volgen. Maar: u betaalt de opleiding zelf. En u moet volledig beschikbaar blijven voor werk, blijven solliciteren en passend werk accepteren dat u krijgt aangeboden.

    Het kan ook zijn dat UWV u verplicht om een opleiding te volgen. Bijvoorbeeld omdat het u na zes maanden nog niet is gelukt om werk te vinden. Het spreekt voor zich dat u er alles aan moet doen om zo?n verplichte opleiding goed af te ronden.Vergoedingen die u tijdens uw opleiding ontvangt - zoals een stagevergoeding - worden op uw uitkering in mindering gebracht. Reiskostenvergoeding mag u tot een bepaald bedrag zelf houden. Dit geldt voor:

    * een kilometervergoeding van maximaal ? 0,18 per kilometer voor vervoer per auto

    * de werkelijke kosten voor openbaar vervoer tweede klasse.

    Als uw opleiding voor 1 januari 2004 is gestart, geldt een andere regeling. U mag dan van de vergoeding ? 23 per kalenderweek zelf houden.Meer over het volgen van een opleiding tijdens de WW vindt u in de brochure Daar heb ik een opleiding voor nodig



    Dat is een beetje verjaard.
    De regeling is veranderlijk, ik zou goed overleggen van te voren...
    het verschilt zelfs per regio heb ik vernomen...
    succes.
    9 feb '15 - 19:01:04 / 9 feb '15 - 20:08:30
  7. maartje
    Nietvanweegen

    Toon alleen de berichten van maartje
    quote:
    Dit schreef Imke
    Stel ; je hebt een WW- uitkering en wil een deeltijd -opleiding gaan doen ( ook om je kansen op werk te vergroten ). Voor deze opleiding moet je 1 dag pw naar school en 4 dagen stage lopen ( evt met stagevergoeding).
    Blijf je dan nog wel de WW-uitkering ontvangen ? Of kun je niet aan je sollicitatieplicht voldoen/ niet inzetbaar voor betaald werk en ontvang je dus niets ?


    Mijn stagiaire zit in dezelfde situatie en ontvangt helemaal niets omdat ze niet beschikbaar is voor de arbeidsmarkt.
  8. josien1
    A happy girl

    Toon alleen de berichten van josien1
    Mijn zus heeft in deze situatie gezeten en mocht ook na een jaar zich suf solliciteren niet overdag een opleiding gaan doen. Zij is de opleiding in deeltijdvariant gaan volgen, dus in de avonduren om overdag beschikbaar te blijven voor de arbeidsmarkt.

    Het hangt ook mede van de duur van de opleiding af. Een paar maanden wordt soms geaccepteerd. Langer dan een jaar eigenlijk nooit.
Terug naar de lijst