Bijstand en vermogen

Bijstand en vermogen 

Onderwerp van Bezoeker

BEHEERD DOOR:
bart
Terug naar de lijst
  1. Marah
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van Marah
    quote:
    Dit schreef Erna


    Dat half jaar terug (voortschrijdend) gaan geldt in ieder geval voor wat betreft je inkomsten die ze mogen verrekenen met je bijstand. Een vereenvoudigd rekenvoorbeeld: je hebt 1300 euro WW, dan kom je in de bijstand en die is 900 euro. Dan mogen ze 6 x 400 euro in mindering brengen op je te ontvangen bijstandsuitkering vanaf moment dat je hier een beroep op doet, omdat je dit de vooraf gaande 6 maanden meer dan bijstandsniveau hebt ontvangen.




    Ik kan me niet voorstellen dat dit klopt, wat jij hier schrijft. Ik heb het iig nog nooit gehoord en heb intensief samengewerkt met de afdeling soza van een gemeente.
  2. Piep
    Laat zich nakijken..

    Toon alleen de berichten van Piep
    quote:
    Dit schreef piera



    Ik kan me niet voorstellen dat dit klopt, wat jij hier schrijft. Ik heb het iig nog nooit gehoord en heb intensief samengewerkt met de afdeling soza van een gemeente.


    Dat klopt ook niet. Ze kijken alleen naar je vermogen. Dat zou niet best zijn. Ze kijken ook alleen of je een groot bedrag aan vermogen hebt verbrast of weggesluist.
  3. drakie
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van drakie
    quote:
    Dit schreef piera



    Ik kan me niet voorstellen dat dit klopt, wat jij hier schrijft. Ik heb het iig nog nooit gehoord en heb intensief samengewerkt met de afdeling soza van een gemeente.


    Geloof ik ook niet. Toen ik in de bijstand kwam moest ik bankafschriften tot 3 maanden terug inleveren en hebben ze ook niets aangegeven over het hogere inkomen dat ik in de maanden daarvoor heb gehad.
  4. Erna
    Abonnee

    Toon alleen de berichten van Erna
    quote:
    Dit schreef Hed


    Geloof ik ook niet. Toen ik in de bijstand kwam moest ik bankafschriften tot 3 maanden terug inleveren en hebben ze ook niets aangegeven over het hogere inkomen dat ik in de maanden daarvoor heb gehad.


    Die regel van 3 maanden is in ieder geval veranderd naar 6 maanden. Zelf moest ik 11 jaar geleden echt een jaar overhandigen. Wellicht dat dat gemeentelijk toen deels zelf bepaald mocht worden?
    Wat je inkomen betreft als dat hoger ligt in die 6 maanden dan bijstandsnorm, kunnen ze dat wel behandelen en zien als vermogen.
    Ik had het inderdaad fout waar het gaat dat dit sowieso wordt verrekend.
  5. Dayenne
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van Dayenne
    Bewijsstukken, gemeentelijke belastingen is allemaal per gemeente verschillend. Zo mag je bij ons voor kwijtschelding een auto hebben met een max dagwaarde van 2100 euro en ook spaargeld hebben. Om te weten wat voor jouw gemeente geldt, lees je je het beste in op de gemeente pagina's.

    Overigens vind ik dat als je moedwillig geld wegsluist en een auto op iemand anders naam laat zetten fraude.
  6. Inge71
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van Inge71
    quote:
    Dit schreef Erna


    Dat half jaar terug (voortschrijdend) gaan geldt in ieder geval voor wat betreft je inkomsten die ze mogen verrekenen met je bijstand. Een vereenvoudigd rekenvoorbeeld: je hebt 1300 euro WW, dan kom je in de bijstand en die is 900 euro. Dan mogen ze 6 x 400 euro in mindering brengen op je te ontvangen bijstandsuitkering vanaf moment dat je hier een beroep op doet, omdat je dit de vooraf gaande 6 maanden meer dan bijstandsniveau hebt ontvangen.

    Ik weet niet of de 6 maanden regel ook geldt voor vermogen. Zodra je kan weten dat je een beroep op de bijstand moet gaan doen, wordt je geacht je vermogen wijs te beheren en niet meer bovenmatig uit te geven, zodat je zo lang mogelijk zelfvoorzienend kan zijn. Ik heb zelf bijna 11 jaar geleden driekwart jaar bijstand gehad en moest toen al van een jaar alle financi?le gegevens overleggen.


    Het opvragen van bankgegevens is per casus verschillend, en varieert van 1 tot 3 maanden, bij onduidelijkheden 6 maanden en in specifieke gevallen mag het college tot 12 maanden of meer opvragen. Overigens klopt je rekenvoorbeeld niet. Er mag niks gekort worden op algemene bijstand tenzij dat inkomsten betreffen over de lopende periode of een aflossingsregeling betreft.

    Alles wat boven je vermogensgrens uitgaat ( alleenstaande 5920.- en alleenstaande ouder of gehuwden 11840.-) daarop wordt je geacht in te teren met een snelheid van 11/2 maal de hoogte van de voor jou geldende bijstandsnorm per maand.
Terug naar de lijst