Naam bestandsmappen wijzigen

Naam bestandsmappen wijzigen 

Onderwerp van Tuwa

BEHEERD DOOR:
rdolfijn
Terug naar de lijst
  1. WilM
    Wa?

    Toon alleen de berichten van WilM
    Het move-commando dat hierboven werd genoemd werkte bij mijn test ook niet, maar dat had denk ik meer met spaties in de bestandsnamen te maken. Ik heb in ieder geval niet gemerkt dat bestandsnamen werden ingekort.
    Wat bij mij goed werkte op de commando-prompt, was:

    for /d %i in (*) do move "%i" "LP %i"

    Wanneer je zou willen weten wat hier gebeurt:

    Het for-commando voert het commando achter 'do' afzonderlijk uit voor alle bestandsnamen die tussen de haakjes worden opgegeven (in dit geval *, dus alles).
    De /d zorgt ervoor dat alleen mappen worden verwerkt; eventuele systeembestanden blijven dus ongemoeid.
    %i verwijst naar de gevonden bestandsnaam.

    Als je een map hebt waarin bijvoorbeeld de mappen "Shania Twain" en "Sharon Jones" staan, dan voert het bovenstaande for-commando dus de volgende twee commando's uit:

    move "Shania Twain" "LP Shania Twain"
    move "Sharon Jones" "LP Sharon Jones"
    (enzovoort)

    Door de namen tussen aanhalingstekens te zetten, gaat het ook goed als er spaties in de naam zitten.
  2. Tuwa
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van Tuwa

    quote:
    Dit schreef WilM
    Het move-commando dat hierboven werd genoemd werkte bij mijn test ook niet, maar dat had denk ik meer met spaties in de bestandsnamen te maken. Ik heb in ieder geval niet gemerkt dat bestandsnamen werden ingekort.
    Wat bij mij goed werkte op de commando-prompt, was:

    for /d %i in (*) do move "%i" "LP %i"

    Wanneer je zou willen weten wat hier gebeurt:

    Het for-commando voert het commando achter 'do' afzonderlijk uit voor alle bestandsnamen die tussen de haakjes worden opgegeven (in dit geval *, dus alles).
    De /d zorgt ervoor dat alleen mappen worden verwerkt; eventuele systeembestanden blijven dus ongemoeid.
    %i verwijst naar de gevonden bestandsnaam.

    Als je een map hebt waarin bijvoorbeeld de mappen "Shania Twain" en "Sharon Jones" staan, dan voert het bovenstaande for-commando dus de volgende twee commando's uit:

    move "Shania Twain" "LP Shania Twain"
    move "Sharon Jones" "LP Sharon Jones"
    (enzovoort)

    Door de namen tussen aanhalingstekens te zetten, gaat het ook goed als er spaties in de naam zitten.



    Ik ga dit es op me in laten werken.
    Bedankt zover.
  3. WilM
    Wa?

    Toon alleen de berichten van WilM
    quote:
    Dit schreef indigo
    Ja dat kan ook, maar soms verander je dan bestanden die je niet wil veranderen (onzichtbare .* bestanden en scripts).

    Move werkt niet op onzichtbare bestanden. Smile
    Als je 4DOS gebruikt (wat tegenwoordig TCMD heet, overigens) dan kun je commando's als move forceren om w?l op verborgen bestanden te werken, maar de commando-prompt van Windows heeft die mogelijkheid niet.
Terug naar de lijst