Adv eenzijdig intrekken

Adv eenzijdig intrekken 

Onderwerp van samsam

BEHEERD DOOR:
bart
Terug naar de lijst
  1. samsam
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van samsam
    Ik kom er op internet niet uit, misschien dat iemand hier iets meer weet.
    Zoon heeft contract voor 40 uur per week met 13 adv dagen. Hij valt onder cao metaal/techniek.

    Als zijn 1e contract verloopt gaat stilzwijgend zijn 2e contract in, 3 maanden later wordt alsnog gevraagd dit 2e contract te ondertekenen, weer voor 7 maanden met dezelfde voorwaarden.

    Inmiddels is dit contract ook weer verlopen en is hij dus in vaste dienst als ik de wet zo er op na lees.

    Werkgever geeft tijdens het eerste 7 maanden contract aan dat dit fout in het contract staat en dit 40 uur moet zijn zonder adv dagen, maar tot op heden is er niets veranderd.

    In de cao staat dat adv wel in overleg verminderd kan worden, maar met compensatie in geld via een percentage van het loon.

    Werkgever biedt 5 vakantiedagen als compensatie. De werknemers willen gewoon adv dagen houden.

    Zoon heeft herhaaldelijk om gesprek gevraagd, maar steeds is het verzet en dus nu inmiddels aan 3e contract/vast contract op dezelfde voorwaarden. Nu wordt hij ineens gevraagd aan te geven of hij accoord gaat met intrekkingen adv of zich beroept op verworven rechten.

    Vraag: kunnen werknemers de adv intrekkingen weigeren of moeten ze accoord gaan met die extra vakantiedagen?

    Nog een vraag: als zoon gemiddeld een 20 a 40 uur per maand overwerkt, heeft hij over die uren recht op vakantie opbouw etc..? Kan hij bij structureel zo veel overwerk niet beter contract op bijv. 45 uur per week laten zetten? Kan dat laatste ?berhaupt ?
  2. Batavus
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van Batavus
    Lid worden van vakbond? Die kinnen dit soort vragen uitstekend beantwoorden.
  3. jellehl
    Geregisseerd...

    Toon alleen de berichten van jellehl
    Deze cao is een wat complexe cao die ook nogal wat sectoren bestrijkt.. (de onderhandelingen over een nieuwe verlopen op dit moment moeizaam) .. maar het is wel een cao die algemeen verbindend is... dat wil zoveel zeggen dat als een werkgever tot die sector behoort... hij die cao moet toepassen!.
    Ik zie in je profiel dat je zoons niet gelijk tot de categorie er is niets aan de hand behoren. Ook dat kan een rol spelen in de begeleiding van dit alles.
    Het eerste vraagstuk lijkt mij.. is er nu sprak van een vast contract en wordt dat erkent door de werkgever?
  4. samsam
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van samsam

    Dat er een vast contract is ontstaan is volgens mij een wettelijk gevolg van het verloop der contracten, was ook de bedoeling, dus staat eigenlijk niet meer echt ter discussie.

    Begeleiding is er bij deze zoon niet, werkpaleis jaren zonder hulp behalve bij dit soort dingen. Hij is lid van de vakbond, maar dan moet hij alle ?stukken? verzamelen en insturen en daar zit bij hem de grootste handicap.
    Dus vraagt hij mij hoe of wat en daar loop ik dit keer mee vast.
  5. Batavus
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van Batavus
    Vast contract is toch na 2 jaar of 3 tijdelijke contracten? Haalt hij de 2 jaar al? Of zit hij in zijn 3e tijdelijke contract?
  6. jellehl
    Geregisseerd...

    Toon alleen de berichten van jellehl
    quote:
    Dit schreef samsam
    ... Hij is lid van de vakbond, maar dan moet hij alle ?stukken? verzamelen en insturen en ...


    toch lijkt mij dit de beste weg! Meestal kennen de collega's het bedrijf en de aard van het bedrijf.. en het is niet verstandig om een soort van tweekanten advies te krijgen.
Terug naar de lijst