Fuseren organisatie, wat telt als salaris?

Fuseren organisatie, wat telt als salaris?  

Onderwerp van Inge

BEHEERD DOOR:
bart

Dit onderwerp is gesloten.
door Inge zelf op 9 september 2020 om 20:32:26

Terug naar de lijst
  1. Inge
    a little crazy

    Toon alleen de berichten van Inge
    Mijn huidige organisatie gaat fuseren met een andere club. Mijn organisatie is een soort franchise onderneming in de zorg waarbij ik in loondienst ben van de eigenaar en directeur van het franchise filliaal.
    Nu gaat de organisatie fuseren. Het bedrijf gaat in zijn geheel over, inclusief personeel.

    Ik heb nu geen 13e maand, in de CAO van het bedrijf dat ons overneemt is die er wel. Men heeft nu mijn jaarsalaris gedeeld door 13 en dat zou dan mijn maandsalaris worden. In mijn huidige contract staat enkel een maandsalaris. Ik zou dus op jaarbasis wel hetzelfde inkomen hebben. Maar mijn maandsalaris gaat omlaag wat gevolgen heeft voor ziektewet of bij werkeloosheid. Allen op basis van maandloon. Mag de nieuwe werkgever dat zo omzetten?


    Vraag 2, De CAO geeft aan:

    Artikel 3.2 Salaris
    4. Je wordt ingeschaald op één van de volgende bedragen:
    - het bedrag behorend bij je leeftijd of;
    - het bedrag van aanloopperiodiek 0 uit de schaal die van toepassing is of;
    - een hoger bedrag uit die schaal die van toepassing is als je ervaring daartoe aanleiding geeft.

    Mijn ervaring geeft ruimschoots aanleiding voor trede 10. (mijn CV ook). Mogen ze me dan toch op basis van mijn huidige jaarsalaris inschalen in een lagere periodiek?
    Terwijl alle collega's met vergelijkbaar aantal jaren ervaring en vergelijkbare opleidingen in dezelfde functie hoger zijn ingeschaald en elke nieuwe collega ook hoger word ingeschaald. Kan ik op basis van recht op gelijkwaardige beloning een vergelijkbare inschaling verlangen?
    29 jul '20 - 09:42:50 / 9 sep '20 - 19:23:32
  2. maartje
    Nietvanweegen

    Toon alleen de berichten van maartje
    Misschien heb je hier iets aan:

    >>LINK<<

  3. jellehl
    Geregisseerd...

    Toon alleen de berichten van jellehl
    Je vraag is helaas niet zonder meer te beantwoorden - ook niet met de info die je al geeft - daarvoor is het juridisch te complex. Als je op enige wijze lid bent van de bond of een rechtsbijstandverzekering hebt raad ik je aan daar gebruik van te maken.
    In algemene zin zijn er 3 zaken waar ik in voorkomende gevallen op let:
    - Zijn de SER fusie gedragsregels van toepassing? >>LINK<<
    - Is er mogelijk sprake van ontslagen?
    en de belangrijkste:
    - op welke wijze is er sprake van overgang onderneming. Dit is het lastige deel!
    Is het fusie of overname? Op welke wijze is de overname geregeld?
    Dit is van belang hoe Art 663 e.v. (BW 7/10) van toepassing is. Daarin is geregeld hoe oude rechten (ancienniteit, arbeidsvoorwaarden) overgaan.. vervolgens is pensioen weer een heel eigen hoofdstuk.
  4. Inge
    a little crazy

    Toon alleen de berichten van Inge

    quote:
    Dit schreef jellehl
    Je vraag is helaas niet zonder meer te beantwoorden - ook niet met de info die je al geeft - daarvoor is het juridisch te complex. Als je op enige wijze lid bent van de bond of een rechtsbijstandverzekering hebt raad ik je aan daar gebruik van te maken.
    In algemene zin zijn er 3 zaken waar ik in voorkomende gevallen op let:
    - Zijn de SER fusie gedragsregels van toepassing? >>LINK<<
    - Is er mogelijk sprake van ontslagen?
    en de belangrijkste:
    - op welke wijze is er sprake van overgang onderneming. Dit is het lastige deel!
    Is het fusie of overname? Op welke wijze is de overname geregeld?
    Dit is van belang hoe Art 663 e.v. (BW 7/10) van toepassing is. Daarin is geregeld hoe oude rechten (ancienniteit, arbeidsvoorwaarden) overgaan.. vervolgens is pensioen weer een heel eigen hoofdstuk.


    Kijk dat weet ik dus allemaal niet. 🙄 we hebben hier thuis wel rechtsbijstand. Dus die sowieso maar eens bellen.
    Voor zover ik nu begrijp gaat alles eerst over naar de nieuwe partij, en zullen er vanaf komend jaar wel ontslagen vallen binnen de overhead. Binnen mijn functie zijn er vooral nog tekorten.
    Vooralsnog worden we vooral ingelicht met waarschijnlijk en in principes. Maar niets concreets dus. Een van die waarschijnlijkheden is dat ze de huidige uurlonen rechtstreeks inschalen in de schaal met dat uurloon cao. Echter, als ik nu ga solliciteren bij de buren kom ik op basis van mijn ervaringsjaren zeker 5 treden hoger uit.

    Mijn baas vroeg nu toestemming voor het delen van de arbeidscontracten. Waarbij er redelijk wat druk werd gezet want moest eergisteren al aangeleverd zijn. (Dan had hij dus veel eerder die toestemming moeten regelen daar niet van)
    Ik vraag me dus af wat er gebeurt als ik geen toestemming verleen.

  5. Mikky
    Abonnee

    Toon alleen de berichten van Mikky
    Met welke reden zou je dat niet willen? Je houdt daar geen fusie of overname mee tegen. Hooguit dat er geen inzage is in je dossier. En dat kan ook stagnerend werken.

    Ik ga wel Jelle tegenspreken over de vragen of fusie of overname. Want zowel fusie als overname is m.i. 'overgang van onderneming' en je arbeidsvoorwaarden horen blijven bij beiden gelijk te blijven. (Wat niet hetzelfde is als dat dat altijd zo gaat)

    De wet zegt namelijk over Overgang van Onderneming:
    "overgang, ten gevolge van een overeenkomst, een fusie of een splitsing, van een economische eenheid die haar identiteit behoudt"

    De economische eenheid is dan:
    "een geheel van georganiseerde middelen, waarmee een (al dan niet hoofdzakelijke) economische activiteit wordt uitgevoerd. Het kan gaan om één, meerdere of alle onderdelen van een bedrijf of organisatie".

    De werknemers volgen hun werk. De rechten en plichten gaan mee over. De werknemers behouden dus hun arbeidsvoorwaarden. Je individuele arbeidsovereenkomst, een eventueel personeelshandboek, een lopende cao (zolang die cao duurt)

    Consequentie van overgang is dat de ‘nieuwe’ werkgever (de afzonderlijke organisaties bestaan straks feitelijk niet meer. Zij worden samen 1 nieuwe. Of, bij overname; de ene gaat op in de andere) niet alleen geconfronteerd kan worden met het personeel van de overgenomen organisatie(s) maar ook dat deze groep werknemers andere arbeidsvoorwaarden kunnen hebben. Part of the deal.

    Het is andersom dus ook niet zo, dat je als gevolg van de overgang nu opeens 5 schalen omhoog schiet. Feitelijk is je recht je huidige loon en overige arbeidsvoorwaarden (waar je zelf voor getekend hebt). Dus dat is je basis.

    Werkgevers hebben geen belang bij verschillende arbeidsvoorwaarden binnen de organisatie en willen vaak toe naar 1 arbeidsvoorwaardenregeling voor iedereen.

    Dat is bij een overgang een vrijwillige keuze van een werknemer. Om mensen te verleiden te kiezen voor dezelfde arbeidsvoorwaardenregeling (cao), bieden werkgevers dan vaak het naastgelegen hoger salaris. Waardoor je iets omhoog gaat. Dat is feitelijk coulant.

    Dat je bij een andere werkgever 5 schalen hoger kan verdienen, en je inschaling niet wordt opgeplust ligt niet aan de overname/fusie nu. Maar aan het feit dat je huidige werkgever (onwettig) de cao niet heeft gevolgd, je jarenlang (veel) te weinig betaald heeft en sterker: dat je daar zelf mee akkoord bent gegaan door het ondertekenen van je contract en je geen actie daarop hebt ondernomen. Daardoor zit je nu waar je zit en dat blijft van rechtswege dus zo bij fusie/overname.

    Het recht op meer haal je dus niet uit deze overgang/fusie. Het recht op behoud van wat je had wel. Feitelijk verandert alleen de naam van je baas.

    Dus: voorafgaand en na de fusie/overgang ben je voor een hogere inschaling/meer loon overgeleverd aan een (individuele) onderhandeling.

    Oh, als laatste.. als je de overgang weigert, dan teken je feitelijk zelf voor einde dienstverband. Verwijtbaar, dus zonder WW. Dat komt omdat de wet bepaalt dat je je werk volgt. En voor dat werk heb je getekend. Niet voor je werkgever. Dus ongeacht de werkgever, kan je 'geclaimd' worden voor het werk conform je contract. En kan jij op jouw beurt het werk ook claimen als het jouwe (zolang de werkzaamheden aanwezig zijn. Maar dat is een hoofdstukje 'reorganisatie'. Daar wandelen we wel doorheen als het zover is)


  6. jellehl
    Geregisseerd...

    Toon alleen de berichten van jellehl
    quote:
    Dit schreef Mikky
    ..

    Ik ga wel Jelle tegenspreken over de vragen of fusie of overname. Want zowel fusie als overname is m.i. 'overgang van onderneming' ..




    Misschien de volgende keer mij even de vraag stellen waarom ik daarin wat twijfel heb, in ieder geval ga ik jou tegenspreken en stellen dat het niet altijd ovo is. Zie ook Prof. mr. C.J. Loonstra - Hoofdstukken Sociaal Recht pag. 95
  7. Bloem
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van Bloem
    quote:
    Dit schreef jellehl


    Misschien de volgende keer mij even de vraag stellen waarom ik daarin wat twijfel heb, in ieder geval ga ik jou tegenspreken en stellen dat het niet altijd ovo is. Zie ook Prof. mr. C.J. Loonstra - Hoofdstukken Sociaal Recht pag. 95

    Waarom moet ze dat vragen dan? Jij uit jouw visie en zij de hare Smile
  8. Cees
    Oemoemenoemoe

    Toon alleen de berichten van Cees
    Beste Inge,

    Mijn advies is tweeledig:

    1 Onmiddellijk gaan solliciteren bij die organisaties waarvan jij aangeeft dat ze meer bieden aan loon.
    2 Tegelijk en parallel aan je sollicitaties ,de onderhandelingen met de nieuwe werkgever ingaan en daarbij wijzen op jouw persoonlijke markt positie. (vraag naar jouw beroep groter dan het aanbod)

    Met een beetje geluk en als jou zicht op je mogelijkheden voor jouw beroep klopt, heb je al snel een aanbod voor een andere functie.
    Die positie is dan in te zetten bij de onderhandelingen bij je huidige( nieuwe) werkgever of is misschien dusdanig goed dat je gewoon overstapt naar een nieuwe leuke baan met een frisse start !

    Dus solliciteren en onderhandelen!
    Gebruikmaken van je positie op de arbeidsmarkt !

    Aan de slag dus. Op naar een nieuwe toekomst die je op dit moment voor een heel groot deel in eigen hand hebt ! Smile
  9. Inge
    a little crazy

    Toon alleen de berichten van Inge

    quote:
    Dit schreef Mikky
    Met welke reden zou je dat niet willen? Je houdt daar geen fusie of overname mee tegen. Hooguit dat er geen inzage is in je dossier. En dat kan ook stagnerend werken.

    Dat je bij een andere werkgever 5 schalen hoger kan verdienen, en je inschaling niet wordt opgeplust ligt niet aan de overname/fusie nu. Maar aan het feit dat je huidige werkgever (onwettig) de cao niet heeft gevolgd, je jarenlang (veel) te weinig betaald heeft en sterker: dat je daar zelf mee akkoord bent gegaan door het ondertekenen van je contract en je geen actie daarop hebt ondernomen. Daardoor zit je nu waar je zit en dat blijft van rechtswege dus zo bij fusie/overname.



    Ik ging er eigenlijk van uit dat je met een nieuwe werkgever ook weer opnieuw onderhandelt, en dan is je kaarten weggeven niet zo'n slim plan. Dat blijkt dus niet zo te zijn lees ik van je.

    We zijn nu niet aangesloten bij de CAO. Het is een wat vreemde constructie maar in feite is mijn huidige baas een zelfstandig directeur/eigenaar van een steunpunt van de franchise organisatie ofzoiets (bemiddeling tussen clienten en zzp-ers). Inmiddels is de maatschappij en zorgwereld dermate veranderd dat dit geen haalbaar concept meer is.

    Toen ik er kwam werken ging het nog goed, welliswaar geen cao, maar wel bonus en winstdelingen. Alleen door die maatschappelijke hervorming van thuiszorg is er al die tijd geen winst of bonus te verdelen. Mijn baan is erg leuk, heel zelfstandig en vrij en ik heb een heel fijn team om me heen. Sinds 2 jaar rommelt het aan alle kanten, en van ons team zijn er 3 55+ die niet meer zonder meer elders aan de slag kunnen. We zijn dus eigenlijk met zijn allen gebleven in de hoop op betere tijden. Al heeft dat voor mijn salaris dus flinke gevolgen gehad. In combinatie met het team en de vrijheid vond en vind ik dat niet zo erg.

    Nu met de fusie gaan we echter wel weer in een CAO terecht komen. Bij verreweg de meeste werkgevers in de zorg word je ingeschaald op niveau en werkervaringsjaren, ook als je aangenomen word. Dat zou Hier zou ik dus ingeschaald worden op huidig uurloon wat dus de afgelopen 5 jaar niet gewijzigd is.
    Als ik echter opnieuw zou solliciteren binnen de fusieorganisatie dan zou ik op basis van ervaringsjaren dus worden ingeschaald met bruto meer dan 2 euro verschil. Ook andere wijkverpleegkundigen die later na op andere steunpunten zijn gestart in dezelfde functie als ik hebben door de tekorten een hoger salaris onderhandelt.
    Door het opgaan in een grotere organisatie verlies ik een flink deel van de autonomie en vrijheid die ik nu ervaar. Dus het voelt nu als gestraft worden voor mijn loyaliteit in de moeilijke jaren.

    Ik denk dat ik Cees zijn advies dus maar ga volgen.
  10. Bericht van Inge is op 09-09-2020 om 19:25:58 uur verwijderd door Inge.

    Reden: Dus dat

     
    Bericht van Inge is op 09-09-2020 om 19:26:16 uur verwijderd door Inge.

    Reden: Dus dat

     
  11. Inge
    a little crazy

    Toon alleen de berichten van Inge

    Als degene die het bedrijf overneemt een CAO heeft en het bedrijf dat overgenomen word niet, en op alle fronten slechtere arbeidsvoorwaarden.
    Kan de overnemer dan de oude arbeidsvoorwaarden aanhouden ook al strookt dit niet met de eisen van de lopende CAO?
    Ik kan enkel overal terugvinden dat ik het recht heb de oude CAO aan te houden tot de overnemer een nieuwe CAO krijgt. Maar ik heb dus geen oude en de nieuwe CAO-VVT duurt nog 2 jaar.
    4 sep '20 - 09:48:40 / 9 sep '20 - 19:28:22
Terug naar de lijst