Grijze licentie apple

Grijze licentie apple 

Onderwerp van on-my-own

BEHEERD DOOR:
rdolfijn
Terug naar de lijst
  1. on-my-own
    Abonnee

    Toon alleen de berichten van on-my-own
    Mijn dochter wil graag het programma final cut pro. Dat is een erg duur programma van Apple. Nu zag ze net op marktplaats een "grijze licentie" voor een fractie vd prijs. Weet iemand wat dat inhoudt en of ze risico ze daarmee loopt?
  2. WilM
    Wa?

    Toon alleen de berichten van WilM
    quote:
    Dit schreef on-my-own
    Mijn dochter wil graag het programma final cut pro. Dat is een erg duur programma van Apple. Nu zag ze net op marktplaats een "grijze licentie" voor een fractie vd prijs. Weet iemand wat dat inhoudt en of ze risico ze daarmee loopt?

    Dit is een dusdanig grijs gebied dat ik wil benadrukken dat aan mijn uitspraken geen rechten kunnen worden ontleend. Smile

    In principe is een grijs product een legaal product dat wordt verkocht buiten het officiële distributiekanaal om. Veel fabrikanten doen er alles aan om dat grijze circuit te ontmoedigen. Ze kunnen niet voorkomen dat je het product gebruikt, maar ze kunnen bijvoorbeeld wel weigeren om garantie te verlenen. Vooral bij electronische apparaten is er een groot grijs circuit, omdat die bijvoorbeeld in Duitsland vaak veel goedkoper zijn dan in Nederland.

    Bij software, vooral Microsoft-software, zie je heel vaak dat licenties ver onder de normale verkoopprijs worden verkocht. Vaak betreft het dan licenties van bedrijven die niet meer nodig zijn, omdat het bedrijf bijvoorbeeld failliet/gereorganiseerd is, overgestapt is op andere software, of teveel heeft ingekocht. In de licentieovereenkomst staat vaak een artikel waarin wordt beschreven dat de software eigendom blijft vaan de fabrikant en niet aan een ander mag worden overgedragen. Het Europese Hof van Justitie heeft in 2012 echter in het UsedSoft-arrest bepaald dat (uiteraard onder bepaalde voorwaarden) de software toch mag worden doorverkocht.

    Terugkomend op Final Cut Pro: ik ga er voor het gemak vanuit dat "grijze licentie" in dit geval betekent dat het "tweedehands" software betreft. Aangezien de licentie eeuwigdurend is, mag die worden doorverkocht (als het bijvoorbeeld een abonnement is waarvoor je maandelijks of jaarlijks moet betalen, zou het niet mogen). Uiteraard moet de verkopende partij die software dan wel van zijn eigen systeem verwijderd hebben.

    Loopt je dochter risico? Hangt ervan af wat je onder "risico" verstaat.

    - Loopt ze risico dat ze wel betaalt maar geen licentie krijgt? Ja. Maar dat risico loop je bij Marktplaats altijd. Afhankelijk van het bedrag moet ze inschatten of ze dat risico durft te lopen. Als het om twee tientjes gaat zou ik zo'n risico zelf nog wel durven te lopen; komt er een nulletje bij, dan zou ik wat voorzichtiger worden.

    - Loopt ze risico dat haar computer kapot gaat? Nee. Tenminste, niet als gevolg van de licentie. Ze moet natuurlijk geen glas cola omstoten.

    - Loopt ze risico dat op een dag de politie voor de deur staat? Nee. In theorie (!) zou het wel kunnen dat Apple door een advocaat een boze brief laat sturen dat ze in strijd met de licentieovereenkomst handelt, maar ik heb eigenlijk nog nooit gehoord dat dat in de praktijk ooit is gebeurd. Vooral ook, omdat ze in de rechtbank waarschijnlijk geen poot hebben om op te staan. Een dergelijke brief zou dus puur ter intimidatie zijn.

    - Loopt ze risico dat de licentie niet werkt? Ja. Ik ben niet zo bekend met Apple-software, maar voor zover ik weet wordt de licentie gekoppeld aan je Apple ID. Volgens mij is een licentie niet over te zetten naar een ander Apple ID, maar het zou kunnen dat de verkoper de licentie inclusief het gekoppelde Apple ID levert. Als het goed is, zou je software van 5 Apple ID's op een computer mogen gebruiken. Apple stelt weliswaar in de Algemene Voorwaarden dat de licentie niet overdraagbaar is, maar voor zover ik het interpreteer is die bepaling ondergeschikt aan wat in het UsedSoft-arrest wordt geconcludeerd. Het lijkt me in ieder geval verstandig om goed met de verkoper te bespreken hoe de licentie wordt overgedragen.

  3. rdolfijn
    het kan niet beter :-)

    Toon alleen de berichten van rdolfijn
    @wilm
    Heel goed onder woorden gebracht Smile
Terug naar de lijst