Starten als zzp'er: wat komt er bij kijken?

Starten als zzp'er: wat komt er bij kijken? 

Onderwerp van Disje

BEHEERD DOOR:
leeuwin70
Terug naar de lijst
  1. Anke
    Abonnee

    Toon alleen de berichten van Anke
    Als je het naast je baan gaat doen zou ik t heel laagdrempelig houden. Bij de belastingdienst en KvK vind je veel info, en de FNV heeft een tak voor zzp-ers

    Belangrijkste is:
    -inschrijving KvK
    -registratie belastingdienst
    -aansprakelijkheidsverzekering

    Er zijn genoeg templates voor offertes en facturen op het www te vinden.

    En die admin lukt zelf best zolang je geen 26 opdrachtgevers pm hebt

    Succes! Het is n leuke stap!
    (Zelf vier jaar geleden de stap andersom gemaakt na 12 jaar zzp)
  2. Bericht van koen is op 03-01-2021 om 11:37:57 uur verwijderd door Vraag & Antwoord-beheer.

    Reden: Quote

     
    Bericht van Visje is op 03-01-2021 om 11:38:45 uur verwijderd door Vraag & Antwoord-beheer.

    Reden: Reactie op

     
  3. Ezzie
    Abonnee

    Toon alleen de berichten van Ezzie
    Goed...terug naar de vraag van Disje: wat komt er kijken bij het starten als zzp-er.

    Er zijn al een paar nuttige tips en adviezen gegeven.
    Misschien heb je in je omgeving of netwerk mensen die als zzp-er werken of er ervaring mee hebben (collega’s, vrienden, kennissen, ouders van school, buren etc). Leg je vragen zeker ook aan hen voor en laat ze vooral vertellen : in de praktijk heb ik gezien dat dat echt werkt.
    Succes en plezier met het uitwerken en waarmaken van je plannen!
  4. saskiamaria
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van saskiamaria
    Toen ik als zzp’er (ontwerper en illustrator) aan de slag ging heb ik mijn administratie door een verloningsbedrijf laten doen.
  5. Bericht van cootje is op 03-01-2021 om 11:39:10 uur verwijderd door Vraag & Antwoord-beheer.

    Reden: Reactie op

     
    Bericht van Inge_ is op 03-01-2021 om 11:39:30 uur verwijderd door Vraag & Antwoord-beheer.

    Reden: Reactie op

     
  6. meeuw
    druk met leven

    Toon alleen de berichten van meeuw
    Ik ben begonnen met een orienterend gesprek met de kvk en met mijn baas. Je hebt vaak toestemming nodig voor nevenactiviteiten, zeker als je werkzamheden in hetzelfde vlak liggen. En kijk je arbeidscontract na voor info over concurrentiebeding.

    Heb je dat helder, dan inschrijven kvk etc. Maar daar helpt k k ook mee.

    Op het ondernemersplein.nl is ook veel info te vinden en bij zzp nederland ook.


    Succes!
  7. Bericht van Eric1 is op 03-01-2021 om 11:39:54 uur verwijderd door Vraag & Antwoord-beheer.

    Reden: Reactie op

     
  8. Disje
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van Disje

    Wat veel reacties in zo'n korte tijd! Ik zal proberen om iedereen netjes te beantwoorden in één post:

    - Als ik mijn vraag niet in de juiste rubriek heb gezet, mijn excuses daarvoor. Ik dacht dat Vraag & Antwoord voor allerhande vragen bedoeld is, niet per se gerelateerd aan ouderschap en kinderen. Dat heb ik dan verkeerd begrepen.
    - Mijn achternaam is Dissel, vandaar de nickname Disje. Ik probeer nooit iemand te dissen...Smile
    - Inge_, Ezzie, Anke en saskiamaria bedankt voor jullie tips. Ik ga op zoek naar die KvK cursussen en ik heb in mijn netwerk inderdaad een hoop zzp'ers die ik kan vragen. Verzekering is ook een goed punt, nog niet aan gedacht!
  9. maartje
    Nietvanweegen

    Toon alleen de berichten van maartje
    Disje, je mag op OA alles vragenSmile Je vraag staat ook nog in de goede rubriek. Denk ook aan het urencriterium voor de zelfstandigenaftrek van de belastingdienst.
  10. koen
    min x min = plus

    Toon alleen de berichten van koen
    het is belangrijk om alle uren bij te houden om (zeker aan het begin) aan je urencreterium te voldoen. Ook de niet-productieve uren kan je mee tellen.
    - het zelf doen van je administratie
    - het lezen van adviezen op OA
    - het lezen van kranten en vaktijdschriften om inspiratie op te doen
    - en alles wat je moet doen/weten om als zzp-er te functioneren

    als je dit achteraf moet gaan noteren ben je te laat. vanaf het begin bijhouden, ook al ben je nog niet "echt" begonnen. 1 januari is een goed moment om daarmee te beginnen.

    let er op dat de zelfstandigenaftrek al een poos ter discussie staat; deze gaat waarschijnlijk sneuvelen binnenkort.
Terug naar de lijst