Uitzetten op afstand van stroomtoevoer via zonnepanelen.

Uitzetten op afstand van stroomtoevoer via zonnepanelen. 

Onderwerp van La-Loba

BEHEERD DOOR:
bart
Terug naar de lijst
  1. La-Loba
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van La-Loba
    Wist je dat ( Liander in dit geval) op afstand de stroomtoevoer van je zonnepanelen kan uitschakelen?
    (Heb huurwoning met zonnepanelen, weet niet of dit ook gebeurt bij koopwoning?)
    De buurman tipte dat dit dus gebeurde bij hem, wat bleek bij mij (en andere buren ) stond ie ook uit.Smile
    Vanwege de overvloed aan zonneschijn verdienen ze niks.
    Vond het al vreemd dat mijn stroom rekening hoger was dan vorig jaar.
    Voor wie ook huurwoning heeft...zou het even checken.
    Vreemde gang van zaken zoiets ,zonder dat men word ingelicht hierover.
    Vroeg me af of dit zomaar stiekum mag en of het elders ook gebeurt...
  2. Het is niet Liander die de zonnepanelen uitzet. Maar als het te druk wordt op het electriciteitsnet, en dat is het geval als er veel zonnepanelen in de wijk zijn en de zon hard schijnt, dan loopt de spanning te hoog op. De omvormer van jouw zonnepanelen schakelt dan uit voorzorg uit. Dit gebeurt bijhvoorbeeld ook bij een stroomstoring: dan schakelen de omvormers uit, zodat de monteur die de stroomstoring moet verhelpen niet onder stroom komt te staan door de nog stroom leverende zonnepanelen. Het is ook Liander die dit probleem uiteindelijk moet oplossen, door de capaciteit op jullie stroomnet te verhogen, waardoor dit probleem zich niet meer voor kan doen. Maar zij schakelen de boel dus niet uit, en al helemaal niet omdat "ze" op die momenten niks verdienen: Liander is je netbeheerder, niet je stroomleverancier.
  3. La-Loba
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van La-Loba

    quote:
    Dit schreef frida_m
    Het is niet Liander die de zonnepanelen uitzet. Maar als het te druk wordt op het electriciteitsnet, en dat is het geval als er veel zonnepanelen in de wijk zijn en de zon hard schijnt, dan loopt de spanning te hoog op. De omvormer van jouw zonnepanelen schakelt dan uit voorzorg uit. Dit gebeurt bijhvoorbeeld ook bij een stroomstoring: dan schakelen de omvormers uit, zodat de monteur die de stroomstoring moet verhelpen niet onder stroom komt te staan door de nog stroom leverende zonnepanelen. Het is ook Liander die dit probleem uiteindelijk moet oplossen, door de capaciteit op jullie stroomnet te verhogen, waardoor dit probleem zich niet meer voor kan doen. Maar zij schakelen de boel dus niet uit, en al helemaal niet omdat "ze" op die momenten niks verdienen: Liander is je netbeheerder, niet je stroomleverancier.


    Dank je Frida, voor het delen ( de buurman was in de veronderstelling dat dit door Liander werd gedaan).
  4. Visje
    Terug gezwommen:).

    Toon alleen de berichten van Visje
    Maar als je stroomrekening hoger is dan andere jaren, hoe lang staan de omvormers dan al uit?
    En hoe weet je dat ze uit staan?

    Ik zou Liander dan wel raadplegen.
  5. quote:
    Dit schreef EllesB
    Maar als je stroomrekening hoger is dan andere jaren, hoe lang staan de omvormers dan al uit?
    En hoe weet je dat ze uit staan?



    Als je een app hebt bij je zonnepanelen, dan kun je zelf eenvoudig zien of de omvormers uit staan en hoe lang al, dan krijg je dus geen grafiek voor die betreffende dag(en). Bij mij is het tot nu toe 1 keer gebeurd, toen er een grote stroomstoring was in onze wijk van meer dan een halve dag. Toen hebben ze dus een aantal uur uitgestaan.

    En ook in je verbruiksgegevens van je energieleverancier moet je het kunnen zien: als je op zonnige dagen geen energie hebt teruggeleverd, dan weet je dat je omvormers uitstonden.
  6. meeuw
    druk met leven

    Toon alleen de berichten van meeuw
    quote:
    Dit schreef EllesB
    Maar als je stroomrekening hoger is dan andere jaren, hoe lang staan de omvormers dan al uit?
    En hoe weet je dat ze uit staan?

    Ik zou Liander dan wel raadplegen.

    Is het niet gewoon dat de stroom die je wel afneemt, duurder is geworden?
  7. La-Loba
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van La-Loba

    quote:
    Dit schreef EllesB
    Maar als je stroomrekening hoger is dan andere jaren, hoe lang staan de omvormers dan al uit?
    En hoe weet je dat ze uit staan?

    Ik zou Liander dan wel raadplegen.


    Het blauwe knopje staat naar beneden dan zie je in de meterkast dat er geen stroom via de zonnepanelen word toegevoerd.
    Buurman had Liander gebeld en die zeiden dat zij dat op afstand kunnen uitzetten, omdat ze anders niks zouden verdienen ( dat gaf die man toe ...na aandringen )
    zo is dit verhaal ontstaan ( ik het hier heb neergezet).
    Dat een teveel aan zon tot overbelasting zou kunnen leiden kan natuurlijk in deze periode.
    Dan trek je dus geen stroom uit de zonnepanelen maar gewoon van het stroomnet en is het duurder m.i.
  8. Inge65
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van Inge65
    Maar Liander verdient niets aan stroomlevering. Ze zijn de netbeheerder. Het verhaal klopt echt niet.
  9. Kilroco
    Going home

    Toon alleen de berichten van Kilroco
    Het verhaal klopt niet. Tegen oververhitting schakelt de omvormer de panelen uit. De panelen worden te heet voor overdracht. Met temperaturen boven 30 graden verdien je niks op die momenten van de dag. Ik tenminste niet Smile
  10. meeuw
    druk met leven

    Toon alleen de berichten van meeuw
    Om dat te voorkomen, zou je bijv. je koude water onder de panelen kunnen laten doorstromen en zo verwarmen voor opslag in een boiler om mee te douchen. Het water koelt het paneel waardoor het blijft werken en je hebt warm water. Deze constructie wordt echter niet in Nederland besproken of aangeboden.
  11. koen
    min x min = plus

    Toon alleen de berichten van koen
    het is juist dat zonnepanelen minder producen bij hogere temperatuur, omdat de interne weerstand toeneemt, maar de zonnepanelen schakelen niet uit als deze warmer worden dan 30 graden (dat zijn ze al snel als dr een beetje zon staat).


    de omvormer is ingesteld om af te schakelen bij voltages boven de 253Volt. Als het goed ik kan je via de app het voltage ook uitlezen. Dit is een veiligheids eis: nominaal 230V marge 10% +/-, heeft niks met Liander te maken.
  12. La-Loba
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van La-Loba

    quote:
    Dit schreef koen
    het is juist dat zonnepanelen minder producen bij hogere temperatuur, omdat de interne weerstand toeneemt, maar de zonnepanelen schakelen niet uit als deze warmer worden dan 30 graden (dat zijn ze al snel als dr een beetje zon staat).


    de omvormer is ingesteld om af te schakelen bij voltages boven de 253Volt. Als het goed ik kan je via de app het voltage ook uitlezen. Dit is een veiligheids eis: nominaal 230V marge 10% +/-, heeft niks met Liander te maken.


    Ok , dank voor alle informatie ,zal eens nader informeren , bij de buurman stond ie gister opeens weer uit , bij mij niet...Smile
    (zit zelf bij Vattenfall ,als energie leverancier).
Terug naar de lijst