Aardlekschakelaar schiet steeds uit

Aardlekschakelaar schiet steeds uit 

Onderwerp van Marlies

Terug naar de lijst
  1. Afgelopen donderdagavond schoot de aardlekschakelaar ineens naar beneden.
    Na groep voor groep gecheckt te hebben, bleek het probleem in de keukengroep te zitten. Bij de keukengroep hoort ook de schuur en een stopcontact buiten. Ook de cv is op deze groep aangesloten.
    Vaatwasser, wasmachine en oven hebben een eigen groep.
    Nadat ik alle stekkers die bij de keukengroep horen uit het contact gehaald had de groep weer aangezet. Binnen 10 seconden schoot hij weer uit.
    M.i. Ligt het probleem dus niet in de keuken maar in de schuur.

    Vrijdagochtend heb ik de verlichting achter de schuur uitgeschakeld. Daarna de stroom weer aangezet en alles werkte. Tijdens het donker worden ging de tuinlamp aan en die knipperde. Omdat dat me niet goed leek, heb ik daar het bolletje uitgedraaid.
    Totdat zaterdagochtend vroeg bleek dat de aardlek weer naar beneden geslagen was.
    Weer de schuur in en de tuinlamp losgekoppeld plus een tl die ik nooit gebruik.
    Stroom weer aan en de hele dag niets aan de hand.

    Tot een kwartier geleden. Hoppa, weer de aardlek naar beneden. De keukengroep heb ik nu uitgeschakeld dus alleen in de rest van het huis stroom.

    Wat kan ik nu nog doen en waar zou het probleem kunnen zitten? Smile
  2. Tien
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van Tien
    quote:
    Dit schreef Marlies
    Afgelopen donderdagavond schoot de aardlekschakelaar ineens naar beneden.
    Na groep voor groep gecheckt te hebben, bleek het probleem in de keukengroep te zitten. Bij de keukengroep hoort ook de schuur en een stopcontact buiten. Ook de cv is op deze groep aangesloten.
    Vaatwasser, wasmachine en oven hebben een eigen groep.
    Nadat ik alle stekkers die bij de keukengroep horen uit het contact gehaald had de groep weer aangezet. Binnen 10 seconden schoot hij weer uit.
    M.i. Ligt het probleem dus niet in de keuken maar in de schuur.

    Vrijdagochtend heb ik de verlichting achter de schuur uitgeschakeld. Daarna de stroom weer aangezet en alles werkte. Tijdens het donker worden ging de tuinlamp aan en die knipperde. Omdat dat me niet goed leek, heb ik daar het bolletje uitgedraaid.
    Totdat zaterdagochtend vroeg bleek dat de aardlek weer naar beneden geslagen was.
    Weer de schuur in en de tuinlamp losgekoppeld plus een tl die ik nooit gebruik.
    Stroom weer aan en de hele dag niets aan de hand.

    Tot een kwartier geleden. Hoppa, weer de aardlek naar beneden. De keukengroep heb ik nu uitgeschakeld dus alleen in de rest van het huis stroom.

    Wat kan ik nu nog doen en waar zou het probleem kunnen zitten? Smile

    Is er ergens een bewegings melder tuin schuur/kabel in schuur tuin die blood licht...ik noem maar wat...erg vervelend hopen dat je het snel gaat vvinden

  3. quote:
    Dit schreef Tien

    Is er ergens een bewegings melder tuin schuur/kabel in schuur tuin die blood licht...ik noem maar wat...erg vervelend hopen dat je het snel gaat vvinden

    Nee, de stekker van die lamp heb ik al uit het contact gehaald.

    Wel zit er op de uitbouw een 'ding' wat op een sensor lijkt, maar geen idee wat die doet of waar die op aangesloten is. Zal er morgen een foto van maken.
    Plaatje
  4. Sheeba
    Older not Wiser

    Toon alleen de berichten van Sheeba
    Bij ons kwam het probleem door kabels die door de vorige bewoner ooit in de grond waren gelegd, de voortuin ( leuke verlichting)
    en in de achtertuin, voor stroom naar het tuinhuisje

    Die van de voortuin hebben we helemaal losgekoppeld, maar die van de achtertuin gebruikten we wel,
    daar zat een contactdoos, die niet vochtbestendig was, dus bij het renoveren van onze tuin, hebben we daar een nieuwe kabeldoos/lasdoos die waterdicht was laten aanleggen.

    Ik plaats een link met dingen die je kan doen , al hebt gedaan, maar lees ook dat van mos op stroom dingen, te lang vochtig zijn.

    >>LINK<<

  5. quote:
    Dit schreef Sheeba

    Ik plaats een link met dingen die je kan doen , al hebt gedaan, maar lees ook dat van mos op stroom dingen, te lang vochtig zijn.

    >>LINK<<

    Ja, de schuur is momenteel erg vochtig. Dak moet vervangen worden.
  6. Die-vers
    aan de wandel

    Toon alleen de berichten van Die-vers
    quote:
    Dit schreef Marlies

    Nee, de stekker van die lamp heb ik al uit het contact gehaald.

    Wel zit er op de uitbouw een 'ding' wat op een sensor lijkt, maar geen idee wat die doet of waar die op aangesloten is. Zal er morgen een foto van maken.


    Buitentemperatuurmeter voor de CV ?
    Lichtsensor voor een buitenlamp ?

    Vocht bijgekomen ?
  7. Sheeba
    Older not Wiser

    Toon alleen de berichten van Sheeba
    quote:
    Dit schreef Marlies

    Ja, de schuur is momenteel erg vochtig. Dak moet vervangen worden.


    Zitten daar kabels langs de muur, zit daar ergens een breuk in ?

  8. quote:
    Dit schreef Sheeba


    Zitten daar kabels langs de muur, zit daar ergens een breuk in ?

    Daar lopen kabels, maar alles spatwaterdicht.

  9. quote:
    Dit schreef Die-vers


    Buitentemperatuurmeter voor de CV ?
    Lichtsensor voor een buitenlamp ?

    Vocht bijgekomen ?

    Nee, niet voor de cv.
    Dit is een loos ding maar kan natuurlijk nog wel aangesloten zijn.
  10. ArnoM
    Ik ben ik, niet jij

    Toon alleen de berichten van ArnoM
    quote:
    Dit schreef Marlies

    Nee, de stekker van die lamp heb ik al uit het contact gehaald.

    Wel zit er op de uitbouw een 'ding' wat op een sensor lijkt, maar geen idee wat die doet of waar die op aangesloten is. Zal er morgen een foto van maken.


    Je ziet er water onderuit komen. Maak hem eens open en kijk of er kabels in zitten?
    Ook de losse stopcontact voor buiten even helemaal los koppelen van alle stroom.
    Heb vorige winter bij buren ook aardlekproblemen gehad en dat kwam doordat water een stopcontact in een schuurtje liep. Ondanks dat er niets was aangesloten was er voldoende spannings en stroom lekkage dat de aardlek uitsloeg.

  11. quote:
    Dit schreef ArnoM


    Je ziet er water onderuit komen. Maak hem eens open en kijk of er kabels in zitten?
    Ook de losse stopcontact voor buiten even helemaal los koppelen van alle stroom.
    Heb vorige winter bij buren ook aardlekproblemen gehad en dat kwam doordat water een stopcontact in een schuurtje liep. Ondanks dat er niets was aangesloten was er voldoende spannings en stroom lekkage dat de aardlek uitsloeg.

    Dat ga ik morgen doen.
    Als het niet regent tenminste. Wat kan ik geen als er kabels achter zitten?

    De waterdruppels hangen onder de grijze plaat, of bedoel je wat anders? Het was net gestopt met regenen toen ik de foto nam.
  12. ArnoM
    Ik ben ik, niet jij

    Toon alleen de berichten van ArnoM
    quote:
    Dit schreef Marlies

    Dat ga ik morgen doen.
    Als het niet regent tenminste. Wat kan ik geen als er kabels achter zitten?

    De waterdruppels hangen onder de grijze plaat, of bedoel je wat anders? Het was net gestopt met regenen toen ik de foto nam.


    Het lijkt net alsof er water glinstert achter het grijze rubbertje met gat erin. Neem aan dat dat de onderzijde is, waar dus vroeger een kabel gelopen heeft. Heeft er vroeger een zonnescherm gehangen? Geen idee wat het is.
    Als er kabels lopen, kijken of je erachter kunt komen waar deze vandaan komen. Zal ergens aan binnenzijde huis waarschijnlijk een aansluiting zitten. Dit ziet er niet uit alsof het vanaf de bouw er op zit, dus aan binnenzijde kijken of je erachter kunt komen waar de kabels vandaan komen en dan daar los halen (als de stroom er af is natuurlijk).
Terug naar de lijst