Wet dwang en zorg

Wet dwang en zorg  

Onderwerp van Waterjuffer

BEHEERD DOOR:
leeuwin70
Terug naar de lijst
  1. Iemand hier bekend mee?

    Tot ergens vorig jaar was ik als eerste contactpersoon verantwoordelijk voor het wel en wee van mijn vader.
    In december toen hij ziek was ben ik daar al buiten gehouden.
    Paar week geleden werd er al iets gezegd over de wet dwang en zorg, maar dat ging over het op de rem zetten van de rolstoel en dat dit niet zomaar mag vanuit de wet dwang en zorg, ook al is het veiliger om het wel te doen.
    Gisteren kreeg ik te horen dat de zijkanten van het bed eigenlijk ook niet meer omhoog mogen, ik had daar ooit voor getekend omdat vader onrustig was ‘s nachts en de kans dat hij dan uit bed zou vallen groot was.
    Nu staat in de rapportage dat vader en alleen vader beslist over zijn wel en wee. Vader is niet altijd even goed bij de tijd, is vaak terug in de tijd, maar heeft soms ook heldere momenten.
    Mijn zus was vanmiddag iets langsbrengen en toen werd ons vader ook eerst gevraagd of verzorgende dit van vader wel met zus mocht bespreken.

    Wij zijn als contactpersonen dus aan de zijlijn gezet vanwege de wet dwang en zorg.

    Is deze wet kortgeleden veranderd, of is dit een nieuwe wet?

  2. Dion
    Scribo ergo sum

    Toon alleen de berichten van Dion
  3. Carla-S
    🗿🗿🗿🗿

    Toon alleen de berichten van Carla-S
    Zolang jouw vader wilsbekwaam is mag hij inderdaad alleen beslissingen nemen.

  4. quote:
    Dit schreef Carla-S
    Zolang jouw vader wilsbekwaam is mag hij inderdaad alleen beslissingen nemen.


    Maar hoelang ben je wilsbekwaam?

    En hoe kan het dat de contactpersoon(en) eerst nog wel mee mochten denken en er nog overleg was? Is dit veranderd?
    Dan begrijp ik nu waarom we als contactpersoon(en) buitenspel zijn gezet.
  5. Piep
    Laat zich nakijken..

    Toon alleen de berichten van Piep
    quote:
    Dit schreef Waterjuffer


    Maar hoelang ben je wilsbekwaam?

    En hoe kan het dat de contactpersoon(en) eerst nog wel mee mochten denken en er nog overleg was? Is dit veranderd?
    Dan begrijp ik nu waarom we als contactpersoon(en) buitenspel zijn gezet.


    Ik weet niet of je OA als uitlaatklep gebruikt, of dat je je tegen de verzorging ook zo uit . Want je komt nogal aanvallend en negatief over hier. Ik kan me voorstellen dat een zorgmedewerker je dan minder gaat betrekken. Als je alles in twijfel trekt wat ze besluiten, ben je niet constructief bezig denk ik.
  6. Tinus
    Wees jezelf!!

    Toon alleen de berichten van Tinus
    quote:
    Dit schreef Waterjuffer


    Maar hoelang ben je wilsbekwaam?


    Tot een rechter vaststelt dat je dat niet bent - dacht ik. Er zit iig een formele stap tussen.

  7. quote:
    Dit schreef Piep


    Ik weet niet of je OA als uitlaatklep gebruikt, of dat je je tegen de verzorging ook zo uit . Want je komt nogal aanvallend en negatief over hier. Ik kan me voorstellen dat een zorgmedewerker je dan minder gaat betrekken. Als je alles in twijfel trekt wat ze besluiten, ben je niet constructief bezig denk ik.


    Wees maar niet bang, tegen de zorg houd ik wijselijk mijn mond.
    Ik had nog nooit gehoord van de wet zorg en dwang, maar de laatste tijd halen ze steeds de wet zorg en dwang erbij.
    Vader heeft een steun zodat hij rechtop in de rolstoel zit, deze wordt niet meer gebruikt omdat het onder de wet zorg en dwang valt volgens de verzorging en vader in zijn vrijheid belemmert. Alle rolstoelen staan niet meer op de rem, sommige gebruikers incl mijn vader duwen zichzelf naar achteren en neigen naar naar voren vallen. Rolstoel mag niet op de rem vanwege de wet zorg en dwang, ook al is het veiliger om wel te doen.

    Vandaar mijn vraag over hoe het met die wet zorg en dwang is.
  8. Tinus
    Wees jezelf!!

    Toon alleen de berichten van Tinus
    quote:
    Dit schreef Waterjuffer



    Is deze wet kortgeleden veranderd, of is dit een nieuwe wet?


    Dit is niet nieuw (integendeel), maar klinkt eerder alsof er iemand op cursus is gegaan en/of er klachten zijn geweest.

    Mijn dochter heeft dit tijdens haar opleiding gehad, ik herinner me de praktische worsteling. En zij is alweer een jaar of 7 aan het werk.
  9. Tinus
    Wees jezelf!!

    Toon alleen de berichten van Tinus
    quote:
    Dit schreef Tinus

    Dit is niet nieuw (integendeel), maar klinkt eerder alsof er iemand op cursus is gegaan en/of er klachten zijn geweest.

    Mijn dochter heeft dit tijdens haar opleiding gehad, ik herinner me de praktische worsteling. En zij is alweer een jaar of 7 aan het werk.

    Correctie de Wzd is blijkbaar nieuw (2020) maar onderliggende issues zijn dat niet. Mensen zijn nu eenmaal niet zomaar wilsonbekwaam.
  10. Carla-S
    🗿🗿🗿🗿

    Toon alleen de berichten van Carla-S
    quote:
    Dit schreef Tinus

    Tot een rechter vaststelt dat je dat niet bent - dacht ik. Er zit iig een formele stap tussen.


    Of wanneer iemand niet meer aanspreekbaar is
  11. Carla-S
    🗿🗿🗿🗿

    Toon alleen de berichten van Carla-S
    quote:
    Dit schreef Tinus

    Mensen zijn nu eenmaal niet zomaar wilsonbekwaam.



    Gelukkig niet zeg!

    Vaak genoeg meegemaakt dat iemand (wilsbekwaam/goed aanspreekbaar) opgenomen wordt en de naasten ineens het woord gaan voeren/eisen gaan stellen.
  12. Carla-S
    🗿🗿🗿🗿

    Toon alleen de berichten van Carla-S
    quote:
    Dit schreef Waterjuffer


    Maar hoelang ben je wilsbekwaam?

    En hoe kan het dat de contactpersoon(en) eerst nog wel mee mochten denken en er nog overleg was? Is dit veranderd?
    Dan begrijp ik nu waarom we als contactpersoon(en) buitenspel zijn gezet.


    Misschien is er een gesprek met je vader geweest en zijn met hem de nieuwe afspraken gemaakt.
Terug naar de lijst