Wet dwang en zorg

Wet dwang en zorg  

Onderwerp van Waterjuffer

BEHEERD DOOR:
leeuwin70
Terug naar de lijst

  1. quote:
    Dit schreef Sheeba


    mmm toch wel triest maar tis wat het is...

    Pakket 5 Beschermd wonen met intensieve dementiezorg

    Het pakket Beschermd wonen met intensieve dementiezorg is wonen in een verpleeghuis of verzorgingshuis. Het is voor mensen die intensieve zorg en veel bescherming nodig hebben. Het is een pakket voor mensen die ernstig dement zijn.


    Vandaar de link met de wet zorg en dwang

    De Wet zorg en dwang (Wzd) beschrijft de rechten van mensen met een verstandelijke beperking en mensen met psychogeriatrische aandoeningen zoals [B]dementie
    , die onvrijwillige zorg krijgen. Daarnaast regelt deze wet de onvrijwillige opname van deze mensen.

    Ik zet het ff hierneer om hetzelf ook te begrijpen..

    [/B]


    Ik snap er al helemaal niks meer van. Vader woont daar sinds 2018, dit is nooit aan de orde geweest. Alles wat er was of veranderde werd besproken met de contactpersoon, voorheen heb ik ook wel beslissingen moeten nemen of toestemming moeten geven over behandelingen of toedienen medicatie wanneer vader ziek was.
    Vorig jaar veranderde dit al, toen werd er beetje bij beetje niet meer overlegd maar moesten we het uit de verslagen lezen als er iets veranderd was in bijvoorbeeld de medicatie en ook dingen waar voorheen overleg met contactpersoon/familie voor was.
    Sinds deze week weten we dus dat dit is door de wet zorg en dwang.


  2. Tinus
    Wees jezelf!!

    Toon alleen de berichten van Tinus
    quote:
    Dit schreef Waterjuffer


    Ik snap er al helemaal niks meer van. Vader woont daar sinds 2018, dit is nooit aan de orde geweest. Alles wat er was of veranderde werd besproken met de contactpersoon, voorheen heb ik ook wel beslissingen moeten nemen of toestemming moeten geven over behandelingen of toedienen medicatie wanneer vader ziek was.
    Vorig jaar veranderde dit al, toen werd er beetje bij beetje niet meer overlegd maar moesten we het uit de verslagen lezen als er iets veranderd was in bijvoorbeeld de medicatie en ook dingen waar voorheen overleg met contactpersoon/familie voor was.
    Sinds deze week weten we dus dat dit is door de wet zorg en dwang.



    Ik vind het opvallend dat dit nu zo opspeelt. Wat ik al zei, die Wzd is mss nieuw, maar het idee van autonomie en dat mensen niet zomaar wilsonbekwaam zijn, is al ouder. En zolang mensen wilsbekwaam zijn, mogen ze zelf beslissen en ben je als kind/contactpersoon officieel niet bevoegd en mag jou ook (want privacy) eigenlijk niets verteld worden.
    Het is ook een bekend probleem met jongvolwassen kinderen - als ze 16/18 zijn, hoor je als ouder plots ook niets meer.
  3. Sheeba
    Older not Wiser

    Toon alleen de berichten van Sheeba
    quote:
    Dit schreef Waterjuffer


    Ik snap er al helemaal niks meer van. Vader woont daar sinds 2018, dit is nooit aan de orde geweest. Alles wat er was of veranderde werd besproken met de contactpersoon, voorheen heb ik ook wel beslissingen moeten nemen of toestemming moeten geven over behandelingen of toedienen medicatie wanneer vader ziek was.
    Vorig jaar veranderde dit al, toen werd er beetje bij beetje niet meer overlegd maar moesten we het uit de verslagen lezen als er iets veranderd was in bijvoorbeeld de medicatie en ook dingen waar voorheen overleg met contactpersoon/familie voor was.
    Sinds deze week weten we dus dat dit is door de wet zorg en dwang.





    Okay, let wel ik begrijp je frustratie, zeker omdat eerdere jaren het contact via de 1e contactpersoon is gegaan.

    Aan de andere kant is het voor de patient/client wel zo dat er nu naar heb geluisterd wordt, ook al is het niet altijd slim.

    Daarom is die wet er ook gekomen ( dacht ik )

    De Wzd is er om de rechten van deze mensen te beschermen.

    Toevallig willen jullie het beste voor je vader
    Maar er zijn er ook velen die dat niet willen.

    En zoals al geschreven, hij is niet wilsonbekwaam.

  4. Jeli
    Abonnee

    Toon alleen de berichten van Jeli
    Kun je deze vragen niet beter bij de medewerkers voorleggen of heb je dat al gedaan?
    Het zijn in mijn ogen legitieme vragen. Al is het natuurlijk wel de toon die de muziek maakt.

  5. quote:
    Dit schreef Jeli
    Kun je deze vragen niet beter bij de medewerkers voorleggen of heb je dat al gedaan?
    Het zijn in mijn ogen legitieme vragen. Al is het natuurlijk wel de toon die de muziek maakt.


    Ik heb gisteren al een soort van gesprek gehad over de wet dwang en zorg, met de zuster die een vervolgopleiding deed. Dacht toen nog dat ze het in het algemeen bedoelde en had geen idee eigenlijk, vandaag was zus aan de beurt, ook die snapte er weinig van waarom vader eerst toestemming moest geven dat de zuster met haar mocht praten over vader.
    Er staat in de rapportage van vandaag een stuk door de arts geschreven waar in staat dat vanaf nu vader zelf en niemand anders over vader beslist.
    Ik vraag me nu alleen wel af of we de laatste 6 jaar dan niet helemaal verkeerd bezig zijn geweest, er zijn zoveel gesprekken/zorgplanoverleggen en beslissingen geweest zonder dat vader erbij was, waarvan altijd gezegd werd dat dat van mij verlangd werd omdat ik de eerste contactpersoon ben.
  6. Jeli
    Abonnee

    Toon alleen de berichten van Jeli
    quote:
    Dit schreef Waterjuffer


    Ik heb gisteren al een soort van gesprek gehad over de wet dwang en zorg, met de zuster die een vervolgopleiding deed. Dacht toen nog dat ze het in het algemeen bedoelde en had geen idee eigenlijk, vandaag was zus aan de beurt, ook die snapte er weinig van waarom vader eerst toestemming moest geven dat de zuster met haar mocht praten over vader.
    Er staat in de rapportage van vandaag een stuk door de arts geschreven waar in staat dat vanaf nu vader zelf en niemand anders over vader beslist.
    Ik vraag me nu alleen wel af of we de laatste 6 jaar dan niet helemaal verkeerd bezig zijn geweest, er zijn zoveel gesprekken/zorgplanoverleggen en beslissingen geweest zonder dat vader erbij was, waarvan altijd gezegd werd dat dat van mij verlangd werd omdat ik de eerste contactpersoon ben.


    Dan lijkt het me handig dat je juist dát vraagt: 'Wat maakt dat we de afgelopen 6 jaar beslissingen hebben mogen nemen zonder overleg met vader en vanaf #datum# vader zelf voortaan beslist? Wat is er veranderd sinds die datum?'


  7. Bericht van gadis is op 11-05-2024 om 09:41:17 uur verwijderd door Vraag & Antwoord-beheer.

    Reden: Niet van toepassing

     
    Bericht van Piep is op 11-05-2024 om 09:41:43 uur verwijderd door Vraag & Antwoord-beheer.

    Reden: Reactie op vorig bericht

     
  8. Patricia
    Volg je hart 💕 dat klopt

    Toon alleen de berichten van Patricia
    Idd wat is er veranderd?

    Ook bij je vader. Is hij boos geworden? Moppert hij meer? Kan hij nog wat aangeven/uitleggen/bespreken?

    En wat is er in het huis anders?
    Ander beleid?
    Andere arts?
    Scholing van medewerker noem je zelf al. Zijn er nog meer veranderingen?

    En idd als het niet via de kantonrechter is geregeld (mentorschap en evt. bewind/curatele) heb je officieel geen inzage.

    Sterkte. Best lastig voor jullie

    (En de wet zorg en dwang... voor een verstandelijk beperkte tante ben ik mentor. Zij rookt. Heel gedoe om maximaal 6 sigaretten per dag af te spreken.
    Want
    -is zij bekwaam.om zelf te besluiten over de hoeveelheid die zij rookt..
    -of kan zij de consequenties onvoldoende overzien..


    Daarnaast 'moet' de instelling elke maatregel elk half jaar evalueren en zo nodig aanpassen. Dus elke maatregel is veel werk...)
  9. Sonja14
    Gewoon of toch niet?

    Toon alleen de berichten van Sonja14
    I.p. is de patiënt, bewoner, cliënt zelf beslissend en hoort bij elk gesprek aanwezig te zijn.
    Het is fijn als een contactpersoon aanwezig is bij de gesprekken, zodat die ook weet wat er besproken is. Pas als er beslist is dat iemand wilsonbekwaam is moet iemand anders dat overnemen. En dat moet vastgelegd worden.
    Bij jullie is het gewoon de afgelopen jaren niet helemaal volgens het boekje gegaan en is er nu iemand in dienst gekomen die de puntjes op de i s gaan zetten.

  10. quote:
    Dit schreef Sonja14
    I.p. is de patiënt, bewoner, cliënt zelf beslissend en hoort bij elk gesprek aanwezig te zijn.
    Het is fijn als een contactpersoon aanwezig is bij de gesprekken, zodat die ook weet wat er besproken is. Pas als er beslist is dat iemand wilsonbekwaam is moet iemand anders dat overnemen. En dat moet vastgelegd worden.
    Bij jullie is het gewoon de afgelopen jaren niet helemaal volgens het boekje gegaan en is er nu iemand in dienst gekomen die de puntjes op de i s gaan zetten.


    Die persoon is niet net in dienst gekomen, die werkt er al een aantal jaren. Wat nieuw is is dat deze nu bezig is met een vervolgcursus en naar aanleiding daarvan gaat de bezem er doorheen en worden de puntjes op de i gezet.

  11. Lisenna
    Abonnee

    Toon alleen de berichten van Lisenna
    Je bent als contactpersoon niet verantwoordelijk voor het wel en wee van, in dit geval, je vader.
    Het verpleeghuis heeft de zorg overgenomen en als contactpersoon kunt meedenken met het team, samenwerken, om zaken te bespreken of problemen op de lossen.

    Je lijkt vaak een punt van te maken van gewone zaken en je stapt zelfs naar een klachten functionaris met alleen een "vraag"
    Ik denk dat de samenwerking ernstig getroubleerd is want jullie lijken veel dingen beter te weten dan de mensen die er werken.

    En ja het is je vader...ik weet hoe het voelt.
    Maar wees ook eens dankbaar dat er voor hem wordt gezorgd.

    En die wet zorg en dwang, ik heb er ook mee te maken maar ik leg dat naast mij neer. Wat kan kan en zo niet, dan niet.

    Zoek de samenwerking op ipv het gevecht, wordt je echt stuk blijer van.









    11 mei '24 - 20:10:22 / 12 mei '24 - 07:51:31
Terug naar de lijst