Kookplaat 2 zones vraag elektra 

Onderwerp van tinkerbella

Terug naar de lijst
  1. Piwi
    Alive and kicking

Toon alleen de berichten van Piwi
    Net zoals Arno bedoel ik met "ombouwen" ook stekker er af.
    Indeed zijn die, inductie kookplaten, meestal 1 fase, maar in perilex zit dus ook 2x 1 fase. (L1+N1 of L2+N2 en uiteraard de aarde)
    Je moet wel ff kijken/weten hoe een en ander werkt, om opnieuw aan te sluiten of laten kijken door een elctricien.

Dat die van de ikea niet om te bouwen zou zijn is kolder, alleen ook hier weer weet waar je mee bezig bent.
    De (perilex) groep moet afgezekerd zijn met 16A
    Dan kun je er 230VX16A=3680W op aan sluiten.
    Deze ikea plaat is 1500+2000=3500W
    Plaatje

2. quote:
    Dit schreef Piwi
    Net zoals Arno bedoel ik met "ombouwen" ook stekker er af.
    Indeed zijn die, inductie kookplaten, meestal 1 fase, maar in perilex zit dus ook 2x 1 fase. (L1+N1 of L2+N2 en uiteraard de aarde)
    Je moet wel ff kijken/weten hoe een en ander werkt, om opnieuw aan te sluiten of laten kijken door een elctricien.

Dat die van de ikea niet om te bouwen zou zijn is kolder, alleen ook hier weer weet waar je mee bezig bent.
    De (perilex) groep moet afgezekerd zijn met 16A
    Dan kun je er 230VX16A=3680W op aan sluiten.
    Deze ikea plaat is 1500+2000=3500W

Dankjewel voor je uitvoerige uitleg.
    Voor mij is het abracadabra ook al probeer ik het te begrijpen maar ik zit er zelf ook niet aan hoor.
    Morgen even terug koppelen naar de woningcorporatie, het komt vast goed uiteindelijk.
    En we gaan er zelf niet aan zitten, dat is werk voor een electricien maar wilde weten welke kookplaat kan.
    Ik begrijp nu dat het wel kan een perilex stekker aan een 2 pits kookplaat.

3. quote:
    Dit schreef Carla-S

Perilex is niet per definitie krachtstroom
    Ik heb al 31 jaar een fornuis met keramische kookplaten én een perilexstekker, 2 fasen en dat is geen krachtstroom

Ow ik dacht dat perilex automatisch krachtstroom heette.
    Weer iets geleerd Smile
  4. Edwin1967
    Abonnee

Toon alleen de berichten van Edwin1967
    Perilex heb je in meerdere uitvoeringen.
    Ik heb bijvoorbeeld een perilex aansluiting op zolder voor de centrale afzuiging.

Om het even eenvoudig te zeggen, is perilex een aansluiting met meerdere 230 Volt aansluitingen in één stopcontact.

(Een stopcontact heet trouwens officieel een wandcontactdoos of WCD)

De perilex die bij jullie in de muur zit, kan je vergelijken met 2 aparte stopcontacten die ieder hun eigen zekering hebben.

Dus in plaats van 2 aparte stopcontacten met ieder hun eigen zekering, hebben ze dit in één stopcontact samengebracht, het perilex stopcontact.

Dat sommige kookplaten een perilex stekker hebben, is dus omdat ze niet op één zekering aangesloten kunnen worden omdat ze te veel stroom gebruiken voor één zekering.

Zoals Piwi en Arno al schreven, kan je de gewone stekker van een inductie plaat vervangen voor een perilex stekker.
Terug naar de lijst