Motorolie aanvullen.....auto

Motorolie aanvullen.....auto 

Onderwerp van searching62

BEHEERD DOOR:
bart
Terug naar de lijst
  1. searching62
    Verbonden door te delen

    Toon alleen de berichten van searching62

    quote:
    Dit schreef searching62

    ..want die oliepeilstokken werken ook niet perfect...vaak lastig af te lezen ..Smile


    Hoe het oliepeil te controleren?
    Om een goed peiling te krijgen van je oliepeil zou de motor een beetje verwarmd moeten zijn, zorg ervoor dat de auto zo recht mogelijk staat.
    Verwijder de peilstok en maak hem schoon, stop hem weer terug in de motor, wacht een paar seconden en controleer hem. Een goede oliestand is net vlak de max.
    Zit die onder de max moet je olie bijvullen, vul het beetje per beetje bij en wacht na bijvullen even voor het weer te pijlen. Zorg dat je niet over de max heen gaat. Oliepeil moet om de 2000km gecontroleerd worden.
  2. searching62
    Verbonden door te delen

    Toon alleen de berichten van searching62

    Bedankt voor jullie bijdragen heren in zoverre ..Smile
  3. quote:
    Dit schreef Floyd
    BevestigdSmile ............... zou niet wachten totdat het lampje gaat branden.

    MI ben je dan te laat.

    Klopt, als het lampje gaat branden is je oliepeil te laag geweest. Als je zonder schade kunt doorrijden over een langere tijd heb je geluk...meestal krijg je snel genoeg problemen met krukas-, drijfstang- of nokkenaslagers.

    Een jaar niet verversen hoeft geen probleem te zijn, olie?n gaan langer mee dan autofabrikanten beweren (tot wel 200.000km). Echter de motoren zijn steeds gevoeliger geworden: de olie- en smeerkanalen zijn veel dunner dan vroeger. Motoren van na 2005 hebben vaak problemen met de afvoer van olie en dan krijg je olieverbruik (meestal kan de olieschraapveer op de zuiger de olie niet goed afvoeren waardoor er olie in de verbrandingsruimte komt). Meer dan 40.000km zou ik echter niet gaan rijden zonder verversen, de olie vervuilt dan zo erg dat je olieschraapveer en zuigerveren kunnen gaan vastzitten in hun groeven met een hoog olieverbruik tot gevolg....en dan zie je het oliepeillampje ook snel genoeg keer op keer branden.

    Olie peilen is inderdaad iets wat met regelmaat moet gebeuren en zeker als de motor olie verbruikt!
  4. Sheeba
    Older not Wiser

    Toon alleen de berichten van Sheeba
    quote:
    Dit schreef searching62


    Yep ..misschien moet ik hem maar gewoon eens een kleine beurt geven ..de olie is al langer als een jaar niet ververst enkel bijgevuld wanneer nodig ..met de 10w-40



    Je kan ook een zgn.wintersjek laten doen.......dan lopen ze alles na, ook de olie Smile
  5. Dingetje
    De vaste kracht.

    Toon alleen de berichten van Dingetje
    Ik heb een soort abonnement; voor 40 euro per jaar.
    Lekke banden, zomer en winter nakijk, vloeistoffen nakijken, en nog een paar dingen.
    Kan het je van hart aanraden.Smile
    16 dec '11 - 07:18:04 / 16 dec '11 - 08:18:21
  6. ArnoM
    Ik ben ik, niet jij

    Toon alleen de berichten van ArnoM
    Het olielampje is geen indicatie hoeveel olie je nog hebt, want het is een drukmeter. Als de oliedruk te laag is, gaat het lampje branden. Dit kan door een te lage oliepeil komen, maar ook door een defekte oliepomp. Als het lampje gaat branden ben je dus eigenlijk al te laat.

    Wat betreft het "bijvullen met een iets verwarmde motor" vind ik een gevaarlijke. Wat is "iets verwarmde"? Als je motor loopt, gaat er direct al olie door de hele motor heen. Doordat de olie nog koud is, zal dit niet snel terugzakken naar het reservoir. Hierdoor lijkt het alsof je dus minder olie hebt dan daadwerkelijk.

    En te veel olie in je motor is ook niet goed. Heb een auto gehad die qua olie 1:1100 liep. Vlak voor een vakantie laten peilen bij de garage. Kom daar dus met een "iets verwarmde motor" aan bij de garage. Werd direct gepeild. En 1liter olie toegevoegd doordat het leek alsof er bijna geen olie in zat.... Terwijl ik voor de rit naar de garage al had gecontroleerd en het reservoir nog bijna vol was. Dit gemeld aan werkplaats chef die ook nog even ging controleren en 15minuten later weer. Uiteindelijk hebben ze de olie weer weg moeten laten lopen en helemaal opnieuw bijvullen.
  7. quote:
    Dit schreef cbrouwers

    Geen automonteur, maar wel een antwoord:

    Het kan op zich geen kwaad, 15W40 (eigenlijk voor dieselmotoren) is dikker (stroperiger), maar ik neem aan dat je maar een halve tot ??n liter gaat bijvullen. Dunnere olie zoals 5W40 mag je niet in grotere hoeveelheden toevoegen; deze olie is te dun voor automotoren en je motor zal vrijwel zeker olie gaan lekken (wat weer verdwijnt als je de juiste viscositeit olie in de motor hebt).

    Wat w?l van belang is: moderne motoren vragen synthetische of half-synthetische motorolie, in deze motoren mag absoluut geen minerale olie! Daar moet je dus wel op letten!! Welk soort olie het is, staat op de can, staat het er niet op: ga ervan uit dat het minerale is (dus geen risico lopen).


    5W40 te dun voor automotoren???Smile
    heel vreemd volkswagen schrijft juist die olie voor zelfs voor diesel. is dan wel vol-synthetisch.
  8. erwin1
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van erwin1
    quote:
    Dit schreef HarryR


    5W40 te dun voor automotoren???Smile
    heel vreemd volkswagen schrijft juist die olie voor zelfs voor diesel. is dan wel vol-synthetisch.


    Ik heb ook volsynthetische 5w40 in mijn citroen c3. 1.4i 16v benzine. Er mag ook volsynthetische 5w30 in.


    >>LINK<<
  9. paul42
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van paul42
    Wat voor soort staat er in de handleiding van de auto?

    Dat hele olievers verhaal is geldklopperij. Olie kan gemakkelijk levensduur van de auto mee. Zie dit artikel: >>LINK<<

    Toen ik nog (oude) auto reed, gooide ik de goedkoopste die ik kon vinden erin (action). Je stond toch iedere maand bij te vullen...

    En de verkeerde olie is altijd beter als helemaal geen olie meer.
  10. paul42
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van paul42
    10-40w staat overigens voor de viscositeit van je olie. Maw bij 10 graden is deze olie vloeibaarder dan 15-40. 15-40W is bij deze temperatuur stroperiger, maar dit staat los van de smeereigenschappen.

    >>LINK<<
  11. searching62
    Verbonden door te delen

    Toon alleen de berichten van searching62

    quote:
    Dit schreef Paul42
    Wat voor soort staat er in de handleiding van de auto?


    Er wordt geen specifieke olie aanbevolen ...er zit een tabel bij welke olie je er het beste in kan gooien bij bepaalde minimum en maximum temperaturen.

    Maar met de 10w - 40 zit je altijd goed ..inderdaad minder stroperig als de 15w - 40 ..de vraag ging dan ook meer of het verstandig is beide oli?en met elkaar te vermengen in het carter.
  12. paul42
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van paul42
    quote:
    Dit schreef searching62


    Er wordt geen specifieke olie aanbevolen ...er zit een tabel bij welke olie je er het beste in kan gooien bij bepaalde minimum en maximum temperaturen.

    Maar met de 10w - 40 zit je altijd goed ..inderdaad minder stroperig als de 15w - 40 ..de vraag ging dan ook meer of het verstandig is beide oli?en met elkaar te vermengen in het carter.


    Wat voor type/jaar is je auto?
Terug naar de lijst