Motorolie aanvullen.....auto

Motorolie aanvullen.....auto 

Onderwerp van searching62

BEHEERD DOOR:
bart
Terug naar de lijst
  1. searching62
    Verbonden door te delen

    Toon alleen de berichten van searching62
    Ik rij elke dag van mijn woning naar mijn werk met de auto ..dus ik vond dit wel een gepaste rubriek ..Smile

    Heb even een vraagje over motorolie en dat is de volgende.

    Kan het kwaad om motorolie met een andere viscositeit door elkaar te mengen?

    Ik vul normaal namelijk mijn motorolie aan met 10-40w en heb nu enkel nog 15-40w liggen.

    Wie weet is er een automonteur die hier een gepast antwoord op kan geven ...
  2. searching62
    Verbonden door te delen

    Toon alleen de berichten van searching62
    Re: Re: Motorolie aanvullen.....auto
    quote:
    Dit schreef cbrouwers



    Wat w?l van belang is: moderne motoren vragen synthetische of half-synthetische motorolie, in deze motoren mag absoluut geen minerale olie! Daar moet je dus wel op letten!! Welk soort olie het is, staat op de can, staat het er niet op: ga ervan uit dat het minerale is (dus geen risico lopen).


    Hoe weet je of je auto een moderne motor heeft..?Smile

    Ik denk dat de 10w de beste is omdat hij minder stroperig is als de 15w en we nu naar de kouder weertype gaan. Maar je weet natuurlijk ook niet wat de vorige eigenaar erin heeft gegooid ..de olie van 15w die ik er nu in wil gooien die staat al even in de opslag ..is eigenlijk nog van mijn vorige auto, maar neem aan dat deze wel goed blijft?
  3. searching62
    Verbonden door te delen

    Toon alleen de berichten van searching62
    Re: Re: Motorolie aanvullen.....auto
    quote:
    Dit schreef Floyd

    Ga dus niet klooien met verschillende soorte olie.


    Je geeft toch weer een wat ander antwoord als cbrouwers, floyd ..misschien toch maar even checken bij de dealer ...en anders maar even langs de gamma voor nieuwe olie, kan die oude naar de milieustraat.
  4. searching62
    Verbonden door te delen

    Toon alleen de berichten van searching62
    link ...
    dit is wel een aardige link over het onderwerp

    >>LINK<<
  5. searching62
    Verbonden door te delen

    Toon alleen de berichten van searching62

    quote:
    Dit schreef Floyd
    [B]Of deze hier staat ook veel info.


    Yep ..misschien moet ik hem maar gewoon eens een kleine beurt geven ..de olie is al langer als een jaar niet ververst enkel bijgevuld wanneer nodig ..met de 10w-40
  6. searching62
    Verbonden door te delen

    Toon alleen de berichten van searching62
    Re: Re: Re: Re: Motorolie aanvullen.....auto
    quote:
    Dit schreef cbrouwers


    Mijn eerste auto die geen minerale olie mocht was een Alfa 75 TS van 1990, dus hou maar 1990 aan voor de moderne motoren. Synthetische olie mag in oude motoren, mineraal mag niet in moderne motoren.
    10W40 is normale olie voor benzinemotoren, dat staat buiten kijf.
    Het antwoord van Floyd over [B]te lage viscositeit
    betreft dan de 5W40 zoals ik al schreef is dat niet goed...... 15W40 heeft een hogere viscositeit dan 10W40 en kan dus minder tot geen kwaad.
    15W40 wordt ook veel toegepast in benzinemotoren (dan wel altijd zonder turbo) of in dieselmotoren met turbo. 20W40 is alleen maar voor diesels.

    Hoe dan ook: als ik olie bij moest vullen omdat het oliepeil in de buurt van minimum staat zou ik zonder twijfelen die 15W40 erin kieperen, bij de meeste motoren mag het oliepeil namelijk niet onder minimum komen......motorschade treedt dan vrijwel altijd na korte of langere tijd op.

    "bedorven olie" ken ik niet, er staat zo ver ik weet nooit een THT-datum op. Het kan natuurlijk wel dat er water (condens) in de olie komt na langere tijd...... merk je direct, want als je de peilstok eruit trekt als de motor eventjes gelopen heeft is de olie melkachtig. Dan is het zaak de olie geheel te vervangen binnen afzienbare tijd, maar ook hier geldt: liever wat vocht in de olie als een te lage oliestand. [/B]


    Duidelijk verhaal Cbrouwers als Loyd dit nog even wil bevestigen......?Smile

    Gaan voor die kleine beurt of toch wat 15w-40 bijvullen.......als het olielampje gaat branden ben je dan op tijd of is het dan al te laat?

    Herinner mij nog bij de buslichtingsbus dat er altijd pas actie werd ondernomen als het lampje ging branden, maar of dit de motor ten goede kwam...
  7. searching62
    Verbonden door te delen

    Toon alleen de berichten van searching62

    quote:
    Dit schreef Floyd
    BevestigdSmile ............... zou niet wachten totdat het lampje gaat branden.

    MI ben je dan te laat.


    Mooi ..dat met dat lampje zouden ze dan nog weleens mogen veranderen ..dat hij eerder gaat branden ..want die oliepeilstokken werken ook niet perfect...vaak lastig af te lezen ..Smile
  8. searching62
    Verbonden door te delen

    Toon alleen de berichten van searching62

    quote:
    Dit schreef searching62

    ..want die oliepeilstokken werken ook niet perfect...vaak lastig af te lezen ..Smile


    Hoe het oliepeil te controleren?
    Om een goed peiling te krijgen van je oliepeil zou de motor een beetje verwarmd moeten zijn, zorg ervoor dat de auto zo recht mogelijk staat.
    Verwijder de peilstok en maak hem schoon, stop hem weer terug in de motor, wacht een paar seconden en controleer hem. Een goede oliestand is net vlak de max.
    Zit die onder de max moet je olie bijvullen, vul het beetje per beetje bij en wacht na bijvullen even voor het weer te pijlen. Zorg dat je niet over de max heen gaat. Oliepeil moet om de 2000km gecontroleerd worden.
  9. searching62
    Verbonden door te delen

    Toon alleen de berichten van searching62

    Bedankt voor jullie bijdragen heren in zoverre ..Smile
  10. searching62
    Verbonden door te delen

    Toon alleen de berichten van searching62

    quote:
    Dit schreef Paul42
    Wat voor soort staat er in de handleiding van de auto?


    Er wordt geen specifieke olie aanbevolen ...er zit een tabel bij welke olie je er het beste in kan gooien bij bepaalde minimum en maximum temperaturen.

    Maar met de 10w - 40 zit je altijd goed ..inderdaad minder stroperig als de 15w - 40 ..de vraag ging dan ook meer of het verstandig is beide oli?en met elkaar te vermengen in het carter.
  11. searching62
    Verbonden door te delen

    Toon alleen de berichten van searching62

    quote:
    Dit schreef Paul42


    Wat voor type/jaar is je auto?


    2002 diahatsu cuore
  12. searching62
    Verbonden door te delen

    Toon alleen de berichten van searching62

    quote:
    Dit schreef Paul42
    Dit is het advies van Mobil:


    Apart ..dat die 0w - 40 als eerste keus wordt opgegeven ...lijkt mij dan flinterdunne olie...Smile

    Maar eh ..verder is de aanschaf van wat nieuwe olie niet zo'n probleem ...maar als je met kiezen tussen oude olie afvoeren en nieuwe olie kopen of oude olie gebruiken dan vind ik de laatste optie ..mits het geen kwaad kan wel het aantrekkelijkst.Smile

    Motor (B) 1st choice Mobil 1 New Life 0W-40 (b) 2.8
    2nd choice Mobil Super 2000 X1 10W-40
Terug naar de lijst