Waterschade

Waterschade 

Onderwerp van cool_lizz

BEHEERD DOOR:
bart
Terug naar de lijst
  1. cool_lizz
    Met een missie

    Toon alleen de berichten van cool_lizz
    Re: verzekering
    quote:
    Dit schreef Hightower
    LIzz,

    Als je al begonnen bent met opruimen en de expert van de eventuele verzekeringsmaatschappij kan niet meer waarnemen wat er gebeurd is kan je jezelf aardig in je vinger snijden.


    en heb je de VVE al aansprakelijk gesteld?
    Het is dan aan hun om aan te tonen dat zij niet aansprakelijk zijn


    het burgerlijkwetboek boek 6 zegt hierover in artikel 174

    Artikel 174
    1.De bezitter van een opstal die niet voldoet aan de eisen die men daaraan in de gegeven omstandigheden mag stellen, en daardoor gevaar voor personen of zaken oplevert, is, wanneer dit gevaar zich verwezenlijkt, aansprakelijk, tenzij aansprakelijkheid op grond van de vorige afdeling zou hebben ontbroken indien hij dit gevaar op het tijdstip van het ontstaan ervan zou hebben gekend.

    2.Bij erfpacht rust de aansprakelijkheid op de bezitter van het erfpachtsrecht. Bij openbare wegen rust zij op het overheidslichaam dat moet zorgen dat de weg in goede staat verkeert, bij kabels en leidingen op de kabel- en leidingbeheerder, behalve voor zover de kabel of leiding zich bevindt in een gebouw of werk en strekt tot toevoer of afvoer ten behoeve van dat gebouw of werk.

    3.Bij ondergrondse werken rust de aansprakelijkheid op degene die op het moment van het bekend worden van de schade het werk in de uitoefening van zijn bedrijf gebruikt. Indien na het bekend worden van de schade een ander gebruiker wordt, blijft de aansprakelijkheid rusten op degene die ten tijde van dit bekend worden gebruiker was. Indien de schade is bekend geworden na be?indiging van het gebruik van het ondergrondse werk, rust de aansprakelijkheid op degene die de laatste gebruiker was.

    4.Onder opstal in dit artikel worden verstaan gebouwen en werken, die duurzaam met de grond zijn verenigd, hetzij rechtstreeks, hetzij door vereniging met andere gebouwen of werken.

    5.Degene die in de openbare registers als eigenaar van de opstal of van de grond staat ingeschreven, wordt vermoed de bezitter van de opstal te zijn.

    6.Voor de toepassing van dit artikel wordt onder openbare weg mede begrepen het weglichaam, alsmede de weguitrusting.


    -----------------------------------------------------------
    Daarnaast zegt artikel 180

    Artikel 180
    1.In de gevallen van de artikelen 173, [B]174
    en 179 zijn medebezitters hoofdelijk aansprakelijk.

    2.In geval van overdracht van een zaak onder opschortende voorwaarde van voldoening van een tegenprestatie rust de aansprakelijkheid die de artikelen 173, 174 en 179 op de bezitter leggen, vanaf het tijdstip van deze overdracht op de verkrijger.


    -----------------------------------------------------------------
    Dus stel zo snel mogelijk de VVE aansprakelijk.
    dat is de belangrijkste stap in dit proces.

    En dat iedereen er aan mee moet betalen? dat is nu eenmaal de consequentie van een VVE ok iemand die geen dak zelf heeft betaald mee aan de vervanging van het dak.

    succes [/B]


    Super,
    dankjewel Hightower.
    Gaat het hier om de aansprakelijkheid tav opstal of ook tav inboedel? Dat is nl cruciaal voor mij...

    De aannemer is langsgeweest.
    Alle aangetaste muren blijken nog verzadigd met vocht; 100%. Dus ik blijf nog wel even heen en weer lopen met de kuipen water.
    Hij heeft de te herstellen schade geinventariseerd....
    als alles goed gebeurt en zoals hij het heeft voorgesteld duurt het nog wel even voordat alles gedaan is, maar dan heb ik wel een professionele saus op mijn muren, wordt er bovendien gestuckt, mag ik een nieuw behangetje uitzoeken, en in alle vertrekken komen massief eikenhouten planken... ook al waren ze niet verlijmd.Smile

    Hij had een soort met me te doen Smile.
    (En hij is natuurlijk ook geholpen met een extra klusje.)
  2. cool_lizz
    Met een missie

    Toon alleen de berichten van cool_lizz
    Re: schade
    quote:
    Dit schreef Hightower
    er is hier sprake van schade en gevolgschade

    beiden voor aansprakelijk stellen

    Kijk, ik ben blij met jullie.

    En welke weg moet ik dan bewandelen?
    Aanbellen bij de voorzitter? Smile
    Een brief opstellen mbv een advocaat?
    Iets ergens ertussenin, denk ik.
    Wat moet er dan in staan?

    Ten gevolge van de ontoereikende riolering van ons appartementencomplex is bij mij aanzienlijke schade ontstaan aan roerende goederen en tevens vervolgschade aan onroerende goederen.

    Ik stel de VVE hiervoor aansprakelijk, daar de riolering een gezamenlijk eigendom is.




    Zoiets?
  3. cool_lizz
    Met een missie

    Toon alleen de berichten van cool_lizz

    Fantastisch,
    Hier ben ik heel blij mee, dankjewel voor al je moeite Hightower.
    De VVE wordt geleid door een bestuur, en beheerd door een woonstichting. Moet de brief naar het bestuur neem ik aan?
    (weet niet eens wie secretaris is. En ik voel me er toch een beetje lullig over, om mn buren zo strikt aan te spreken. Ik hoop dat ze t niet persoonlijk opnemen...)
  4. cool_lizz
    Met een missie

    Toon alleen de berichten van cool_lizz
    Re: niet mee zitten
    quote:
    Dit schreef Hightower
    andersom zouden ze het ook bij jou doen

    En de VVE is er voor verzekerd als het goed is.

    JE hebt een koopcontract en daar staat de naam van de VVE goed is als het goed is.



    Graag gedaan

    Vandaag heb ik de brief gestuurd!
    Ik had blijkbaar veel tijd nodig om moed te verzamelen.Smile
    Het hielp wel dat ik gisteravond de jaarvergadering van de VVE heb bijgewoond.
    Tijdens die vergadering had ik het ''al'' aan willen kaarten maar heb dat gelukkig niet gedaan.
    In ieder geval heeft de voorzitter volmondig bevestigd dat de oorzaak van de schade in mijn huis niet bij mij lag, maar in de gezamenlijke ruimte.

    Dan is het toch vrij logisch dat de schade ook gezamenlijk vergoed moet worden.
    Met de hulp van een jurist bij vereniging eigen huis en een vriendin heb ik de brief opgesteld. Zonder het benoemen van de artikelen uit het wetboek, overigens... daar snap ik te weinig van, straks gaat het daarom draaien en dan kan ik geen weerwoord geven.

    In ieder geval, ik doe een poging, en dat geeft me een goed gevoel. Ik heb gevraagd voor 26 april te antwoorden...
    Smile
  5. cool_lizz
    Met een missie

    Toon alleen de berichten van cool_lizz

    Ja, zou kunnen.
    Maar niet geschoten...
  6. cool_lizz
    Met een missie

    Toon alleen de berichten van cool_lizz

    quote:
    Dit schreef wendy72
    Schade is 100 procent voor de verzekering van de VVE

    een bestuurslid kwam van de week langs om te melden dat ze de brief doorsturen naar de aansprakelijkheidsverzekering. en dat ze me groot gelijk geven. (dat waren toen niet zijn woorden, maar zo werkt t blijkbaar)
    het is nog even afwachten. de vloer ligt, nu nog mn kleren in een kast. en t matras in een bed. Smile
  7. cool_lizz
    Met een missie

    Toon alleen de berichten van cool_lizz

    quote:
    Dit schreef Angela1971


    Volgens mij heb ik dat vrij letterlijk zo geschreven een paar weken geleden. Nuzien waar de verzekering mee terug komt. Houdt er rekening mee dat je door het heft in eigen handen nemen en zo last melden mogelijk niet alles vergoed krijgt.

    Sterker nog, dat heb je.Smile
    En darum heb ik t nog even opgenoteerd.Smile
    En ik heb nog steeds geduld.
    Dat ik laat ben wist ik.
    Maar hoezo kan het tegen me werken als ik het heft in eigen handen neem?
  8. cool_lizz
    Met een missie

    Toon alleen de berichten van cool_lizz

    De verzekeringsmeneer is net langsgeweest.
    Ws krijg ik alles vergoed,
    maar: het bed stond al 17 jaar, gaat verzekeringstechnisch nog maar drie jaar mee, blijft over een kwart van de nieuwwaarde, de kast stond er 10 jaar, blijft over de helft van de nieuwwaarde...


    maar toch, het is ook een principekwestie, en ik krijg t (waarschijnlijk) vergoed.
  9. cool_lizz
    Met een missie

    Toon alleen de berichten van cool_lizz

    quote:
    Dit schreef Marnel


    Smile

    Zo dat is alweer even geleden....de opstal is een tijdje geledenger egeld: een nieuwe houten vloer in de gang en slaapkamers, behang aan de muren in een slaapkamer, gesausde muren in de gang en cv-ruimte....
    Nu kan ik dus een nieuw bed (ombouw) gaan kopen, en hoop een aantrekkelijk geprijsde tweedehands kast op pootjes met spiegel tegen te komen.
    Als iemand nog een tip heeft... (Behalve marktplaats?)
  10. cool_lizz
    Met een missie

    Toon alleen de berichten van cool_lizz

    quote:
    Dit schreef Angela1971
    Fijn. In elk geval nog een deel terug.


    quote:
    Dit schreef scar
    Heye fijn voor je!


    quote:
    Dit schreef Marlies
    Nou, dat is fijn!



    Smile
  11. cool_lizz
    Met een missie

    Toon alleen de berichten van cool_lizz

    quote:
    Dit schreef Marnel
    Oh, industrieel Smile >>LINK<<

    Helemaal in Gelderland. Maar op pootjes en een spiegel kan je erop plakken.

    Maar weet niet of dit jouw smaak is.

    Oh dit is wel cool!
    Zoiets is leuk. Goedkoop, ook.
    Maar of het praktisch is, daar moet ik nog even over nadenken; had ik nog helemaal niet over nagedacht, 'industrieel' Smile.
  12. cool_lizz
    Met een missie

    Toon alleen de berichten van cool_lizz

    quote:
    Dit schreef elly69
    Kringloop Holland in den Haag heeft hele mooie 2e hands meubels.
    Kijk eens op de Loosduinsekade, sukses.

    Leuke tip, bedankt!
Terug naar de lijst