rechtsbijstandsverzekering ja of nee?

rechtsbijstandsverzekering ja of nee? 

Onderwerp van fleurie

BEHEERD DOOR:
bart
Terug naar de lijst
  1. quote:
    Dit schreef scar
    Nee ze gaan bij een bewijs van onvermogen uit van een bepaald gedrag. Stel, jij hebt geen cent te makken en je wint een rechtzaak en je hebt recht op 50.000 euro dan wordt je bewijs van onvermogen ingetrokken en moet je alsnog alle juridische kosten betalen.

    Ik weet niet precies wat de grens van het bedrag is maar voor hetzelfde geld gaat het om 20.000 euro.

    Of je die 50.000 euro krijgt is niet ter zake doende, ook als je dat geld niet krijgt moet je schuiven. Je hebt namelijk gewonnen dus moet je betalen. Al krijg je dat geld nooit.

    Een verzekering beschermt je daarvoor. Dan ben je daar namelijk voor verzekerd.


    Aha! Ik snap het.
    Nou zou ik niet weten van wie ik dat geld zou krijgen en wat de kans is op zo'n rechtszaak. Onder bepaalde omstandigheden (zakelijk, erfenis, werkgever, scheiding met helft gezamelijk vermogen) kan ik het me wel voorstellen.

    Ik heb mijn verzekering in het verleden gebruikt voor een geschil met een zorgverlener die me snel van het PGB af wilde hebben (meer als stok achter de deur, dat hielp al goed genoeg), maar dat had ik achteraf ook met een gesubsidieerde advocaat kunnen doen als het tot een rechtszaak was gekomen, en toen mijn toenmalige werkgever mijn salaris stopzette wegens ziekte, maar dat heeft het UWV voor me opgelost.

    Je ziet, ik zoek vooral redenen om die dure verzekering niet te hoeven betalen Smilemaar wil ook weer niet pennywise but poundfoolish zijn ;-)
  2. quote:
    Dit schreef Ingretha

    Dat ligt aan ligt eraan hoeveel je uit een zaak krijgt.

    >>LINK<<

    Op de site van rvr.org (raad voor rechtsbijstand) kan je het nalezen hoe hoog je eigen bijdrage is.
    Ze kijken altijd 2 jaar terug en dan moet je het bedrag wat je ontvangt bij dat inkomen optellen.



    Dank je! Ik zie ook dat je er beroep op kan doen bij "licht advies", dat heb ik dus 2x gehad.
  3. Erna
    Abonnee

    Toon alleen de berichten van Erna
    quote:
    Dit schreef Ingretha

    Dat ligt aan ligt eraan hoeveel je uit een zaak krijgt.

    >>LINK<<

    Op de site van rvr.org (raad voor rechtsbijstand) kan je het nalezen hoe hoog je eigen bijdrage is.
    Ze kijken altijd 2 jaar terug en dan moet je het bedrag wat je ontvangt bij dat inkomen optellen.


    De Raad voor Rechtsbijstand is totaal iets anders dan een rechtsbijstandverzekering. Je moet deze 2 dan ook niet door elkaar halen.

    Bij de Raad voor Rechtsbijstand kan je een verzoek indienen voor een pro deo advocaat als je zelf onvoldoende inkomen en vermogen hebt. Indien de opbrengst van de rechtszaak boven een bepaald bedrag uitkomt (ongeveer 10.000 voor alleenstaanden) moet je alsnog de advocaat zelf betalen en wordt je toevoeging ingetrokken.

    Voor een rechtsbijstandverzekering betaal je premie en je kan dan een beroep doen op juridische bijstand als je dit nodig hebt. Scheiding is altijd uitgesloten. Dit kan vari?ren van eenvoudig advies tot het voeren van een rechtszaak. Omdat je premie hebt betaald zijn hun diensten dus "gratis". Je hoeft dus ook niet alsnog te betalen als je een hoog bedrag ontvangt. Vaak kun je bij deze verzekering zelf kiezen voor welke modules je verzekerd wilt zijn. Consumentenzaken-werk en inkomen-enz. Ook heb je niet altijd gelijk een advocaat nodig of is het voeren van een rechtszaak aan de orde. Een rechtsbijstandverzekering helpt je dan wel maar bij de Raad voor Rechtsbijstand kun je dan niet terecht.

    Bij mij heeft de rechtsbijstandverzekering bv geholpen toen mijn zoon was aangereden en veel schade had maar waarbij de bestuurder van de auto was doorgereden. Met het kenteken dat zoon had genoteerd hebben wij uiteindelijk nog behoorlijk vlot de schade gedekt gekregen.
  4. quote:
    Dit schreef Erna


    De Raad voor Rechtsbijstand is totaal iets anders dan een rechtsbijstandverzekering. Je moet deze 2 dan ook niet door elkaar halen.

    Bij de Raad voor Rechtsbijstand kan je een verzoek indienen voor een pro deo advocaat als je zelf onvoldoende inkomen en vermogen hebt. Indien de opbrengst van de rechtszaak boven een bepaald bedrag uitkomt (ongeveer 10.000 voor alleenstaanden) moet je alsnog de advocaat zelf betalen en wordt je toevoeging ingetrokken.

    Voor een rechtsbijstandverzekering betaal je premie en je kan dan een beroep doen op juridische bijstand als je dit nodig hebt. Scheiding is altijd uitgesloten. Dit kan vari?ren van eenvoudig advies tot het voeren van een rechtszaak. Omdat je premie hebt betaald zijn hun diensten dus "gratis". Je hoeft dus ook niet alsnog te betalen als je een hoog bedrag ontvangt. Vaak kun je bij deze verzekering zelf kiezen voor welke modules je verzekerd wilt zijn. Consumentenzaken-werk en inkomen-enz. Ook heb je niet altijd gelijk een advocaat nodig of is het voeren van een rechtszaak aan de orde. Een rechtsbijstandverzekering helpt je dan wel maar bij de Raad voor Rechtsbijstand kun je dan niet terecht.

    Bij mij heeft de rechtsbijstandverzekering bv geholpen toen mijn zoon was aangereden en veel schade had maar waarbij de bestuurder van de auto was doorgereden. Met het kenteken dat zoon had genoteerd hebben wij uiteindelijk nog behoorlijk vlot de schade gedekt gekregen.



    Dank je voor je duidelijke uitleg!
    Inderdaad, e.e.a. is dan niet echt met elkaar te vergelijken...
  5. ArnoM
    Ik ben ik, niet jij

    Toon alleen de berichten van ArnoM
    Hoeveel betaal je eigenlijk voor de rechtbijstandsverzekering? Ik heb er jaren geleden naar gekeken, maar vond het vele malen te duur voor wat ik daarvoor terugkreeg. En bij fbto die losse opties erbij/eraf: dat ging ook steeds duurder worden. Heb de laatste jaren geen juridische bijstand nodig gehad, maar je weet nooit wat de toekomst brengt.

    Nu had ik begrepen dat vaak werk ook een losse, bij te verzekeren optie is. Hoeveel kost zoiets erbij?

    Ben daar eigenlijk wel benieuwd naar.
  6. quote:
    Dit schreef ArnoM
    Hoeveel betaal je eigenlijk voor de rechtbijstandsverzekering? Ik heb er jaren geleden naar gekeken, maar vond het vele malen te duur voor wat ik daarvoor terugkreeg. En bij fbto die losse opties erbij/eraf: dat ging ook steeds duurder worden. Heb de laatste jaren geen juridische bijstand nodig gehad, maar je weet nooit wat de toekomst brengt.

    Nu had ik begrepen dat vaak werk ook een losse, bij te verzekeren optie is. Hoeveel kost zoiets erbij?

    Ben daar eigenlijk wel benieuwd naar.


    Ik zag gisteren toevallig zoiets op de FBTO-site. Maar mijn huidige (Interpolis via Rabobank) heeft iets dergelijks (niet helemaal hetzelfde).

    Opties bij Interpolis: Verkeer? 2,91
    Verkeer en Consument + wonen ?9,22
    Verkeer, Consument + wonen en Werk + inkomen ?14,18
    Verkeer, Consument + wonen, Werk + inkomen en Fiscaal + vermogen ? 15,96

    Bij FBTO:
    Medisch ? 2,08
    Verkeer ? 3,75
    Consument & Wonen ? 6,66
    Inkomen ? 9,16
    CombinatiekortingVanaf 2 modules ? - 3,95
    Totaal incl. belasting (9,7% geloof ik) 19,42.

    Bij Interpolis heb je dus als basis Verkeer, en kan je je pakket telkens uitbreiden.
    Bij FBTO kan je losse modulen kiezen.

    Ik vind het zo lastig, want het kost me een lieve duit :( (rond de 14,50 in mijn geval) en wat is nou eigenlijk wijsheid... Bedrijven en instanties worden steeds harder en klantonvriendelijker en zijn steeds onbereikbaarder bij klachten...
  7. ArnoM
    Ik ben ik, niet jij

    Toon alleen de berichten van ArnoM
    Betekend dus dat je over de 180euro per jaar kwijt bent aan iets wat je misschien niet eens gaat gebruiken. Ok, als je het nodig hebt ben je blij dat je het hebt, aangezien een rechtszaak meerdere duizenden euro's kan kosten, maar aan de andere kant iedere maand 20euro betalen, ik kan mijn geld ook voor andere dingen gebruiken.

    Keuzes keuzes.
  8. quote:
    Dit schreef ArnoM
    Betekend dus dat je over de 180euro per jaar kwijt bent aan iets wat je misschien niet eens gaat gebruiken. Ok, als je het nodig hebt ben je blij dat je het hebt, aangezien een rechtszaak meerdere duizenden euro's kan kosten, maar aan de andere kant iedere maand 20euro betalen, ik kan mijn geld ook voor andere dingen gebruiken.

    Keuzes keuzes.



    Klopt.

    Maar dat geldt ook voor je inboedelverzekering, de all risk op je autoverzekering...

    Eigenlijk geldt dat voor alle verzekeringen.

    En aangezien ik een magneet schijn te hebben voor muitende bedrijven, falende instanties en ingewikkelde bureaucratische toestanden... Heb al 2 x informatie bij ze ingewonnen (en ik stond in mijn recht, moest alleen even weten hoe ik dat duidelijk moest maken en dat hebben ze me verteld).

    Dure goede raad, ja. Maar aan de ene kant: met mijn niet zo heel erg prettige ervaringen voelt het wel veiliger.

    Maar aan de andere kant: 't is wel elke maand een bedrag waar je, als je het opspaart, leuke dingen kan doen.

    Inderdaad. Keuzes, keuzes...
    Gisteren twijfelde ik of ik het aan zou houden. Vandaag neig ik weer naar "better safe than sorry"...Smile
  9. Anke
    Abonnee

    Toon alleen de berichten van Anke
    Ik heb nog nooit zo'n ding gehad, en ook nog nooit nodig gehad
  10. Dee53
    Abonnee

    Toon alleen de berichten van Dee53
    quote:
    Dit schreef Cleo
    Ik heb nog nooit zo'n ding gehad, en ook nog nooit nodig gehad


    ook niet voor je bedrijf??
  11. Maxime1969
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van Maxime1969
    quote:
    Dit schreef fleurie
    Wie denkt er mee?

    Ik heb een rechtsbijstandsverzekering die ik in 7 jaar tijd 2x heb benaderd. Tot rechtzaken is het gelukkig nooit gekomen, het was meer advies dat ik nodig had. Advies dat ik, achteraf, ook elders had kunnen krijgen.

    Momenteel ben ik al mijn vaste lasten aan het reorganiseren, o.a. mijn verzekeringen. En eerlijk gezegd, ik zit toch tegen die rechtsbijstand aan te hikken. Gisteren zei iemand dat ik waarschijnlijk, als de nood aan de man komt, beroep kan doen op een prodeo-advocaat. Wel met een eigen bijdrage, maar hoe vaak zal je ?berhaupt gebruik maken van zoiets, terwijl er nu elke maand een bedrag naar de verzekering gaat?

    Kortom: ik twijfel over het nut van deze verzekering voor mijn situatie.

    Graag jullie mening hierover!


    HOUDEN!
    het is maandelijks slechts een klein bedrag

    Ik heb 2,5jr geleden n autoongeval gehad, schuld bij de tegenpartij en ik heb een beroep gedaan op mijn rechtsbijstandsverzekering. DIRECT heb je beschikking en bijstand van een jurist/advocaat...en de afwikkeling ervan, verloopt mede door mijn rechtsbijstandsverzekering uitstekend. De tegenpartij wil na 2 jaar mijn advo niet meer betalen, maar ook nu kan ik weer terugvallen op die rechtsbijstandsverzekering....kortom! die 6 euri per maand heb ik er wel voor over!


    Succes met je keuze!

    Groet Maxime
  12. Zes euro per maand? Waar ben jij verzekerd!

    Of heb je alleen "verkeer" in het pakket?
Terug naar de lijst