koophuis en inschrijven woningbouw

koophuis en inschrijven woningbouw 

Onderwerp van Lisenna

BEHEERD DOOR:
bart
Terug naar de lijst
  1. quote:
    Dit schreef tien
    als dit huis is verkocht kan ik zo een nieuw huis kopen zonder hypotheek is het dan ook nog handig om mijn in te laten schrijven?

    Zoveel overwaarde?Smile

    Ja, ook dan is het handig. En, waarom zou je het niet doen?
  2. quote:
    Dit schreef Marlies

    Zoveel overwaarde?Smile

    Ja, ook dan is het handig. En, waarom zou je het niet doen?


    als ik huur huis nodig heb is het omdat ik ijgen huis niet kan betalen of te oud ben.
    dan verkoop ik het maar dan heb ik weer vermogen en kom je niet in aanmerking voor sociaale huur woning of ik moet zoveel schulden hebben gemaakt dat dat in het huis zit rond een ton?
    lijkt me heel sterk.


    ik heb niet zoveel overwaarde maar de grond is in mijn bezit en een hele kleine hypotheek.....gelukkig
  3. quote:
    Dit schreef tien


    als ik huur huis nodig heb is het omdat ik ijgen huis niet kan betalen of te oud ben.
    dan verkoop ik het maar dan heb ik weer vermogen en kom je niet in aanmerking voor sociaale huur woning of ik moet zoveel schulden hebben gemaakt dat dat in het huis zit rond een ton?
    lijkt me heel sterk.


    ik heb niet zoveel overwaarde maar de grond is in mijn bezit en een hele kleine hypotheek.....gelukkig



    Ik wil niet vervelend doen, maar stel dat er opeens wat gebeurt. Je wordt ziek of invalide of je kan niet meer werken om wat voor reden ook. Heb je dan je huis en grond op korte termijn verkocht?

    Ze vragen niet naar vermogen, maar naar inkomen bij sociale huur. Ik moest laten zien wat mijn jaarinkomen was, niet wat een eventueel vermogen was.

    Zie het als een verzekering die je hopelijk nooit hoeft te gebruiken... Echt, urgentie geven ze tegenwoordig alleen nog maar in uitzonderingsgevallen!
  4. quote:
    Dit schreef fleurie



    Ik wil niet vervelend doen, maar stel dat er opeens wat gebeurt. Je wordt ziek of invalide of je kan niet meer werken om wat voor reden ook. Heb je dan je huis en grond op korte termijn verkocht?

    Ze vragen niet naar vermogen, maar naar inkomen bij sociale huur. Ik moest laten zien wat mijn jaarinkomen was, niet wat een eventueel vermogen was.

    Zie het als een verzekering die je hopelijk nooit hoeft te gebruiken... Echt, urgentie geven ze tegenwoordig alleen nog maar in uitzonderingsgevallen!


    daar heb je gelijk in ga mij in laten schrijven
    ook al is mijn inkomen nu ook onder de minima grens.
  5. kaatje
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van kaatje
    quote:
    Dit schreef fleurie



    Ik wil niet vervelend doen, maar stel dat er opeens wat gebeurt. Je wordt ziek of invalide of je kan niet meer werken om wat voor reden ook. Heb je dan je huis en grond op korte termijn verkocht?

    Ze vragen niet naar vermogen, maar naar inkomen bij sociale huur. Ik moest laten zien wat mijn jaarinkomen was, niet wat een eventueel vermogen was.

    Zie het als een verzekering die je hopelijk nooit hoeft te gebruiken... Echt, urgentie geven ze tegenwoordig alleen nog maar in uitzonderingsgevallen!


    Je moet tegenwoordig vaak je IB60 formulier overhandigen. Daarin wordt ook je vermogen meegenomen. Als je daarmee boven de 34.085 euro komt aan bruto jaarinkomen, kom je momenteel (dit gaat waarschijnlijk veranderen) niet in aanmerking voor een sociale huurwoning. Ook bij eventuele urgentieaanvragen wordt er gekeken naar financi?le zelfredzaamheid.

    Inschrijven kan echter nooit kwaad!!
  6. quote:
    Dit schreef kaatje


    Je moet tegenwoordig vaak je IB60 formulier overhandigen. Daarin wordt ook je vermogen meegenomen. Als je daarmee boven de 34.085 euro komt aan bruto jaarinkomen, kom je momenteel (dit gaat waarschijnlijk veranderen) niet in aanmerking voor een sociale huurwoning. Ook bij eventuele urgentieaanvragen wordt er gekeken naar financi?le zelfredzaamheid.

    Inschrijven kan echter nooit kwaad!!



    Ja, dat is toch het max-inkomen voor de sociale huurgrens? Maar in welke mate telt het vermogen dan mee?

    Misschien haal ik nu dingen door elkaar, maar als je een eigen vermogen van rond de 20.000 hebt, krijg je ?berhaupt geen huurtoeslag. Maar wel een sociale huurwoning (tenzij je echt een godsvermogen op de bank hebt), mits je onder die 34duizend blijft.
    Voor de bijstand mag je niet meer eigen vermogen dan ca. 6000 euro (alleenstaand) of 11.000 (alleenstaande ouder).

    Het zijn allemaal gecompliceerde rekensommetjes, dat is een feit. En inderdaad, inschrijven kan nooit kwaad! (heeft mij ooit gered van bijna 3 jaar gedwongen bij ex blijven wonen, ik vond dat kleine jaar al lang genoeg! ;-)).
  7. Carla-S
    🗿🗿🗿🗿

    Toon alleen de berichten van Carla-S
    quote:
    Dit schreef tien
    als dit huis is verkocht kan ik zo een nieuw huis kopen zonder hypotheek is het dan ook nog handig om mijn in te laten schrijven?


    Dat kan ik ook, maar ik misschien wil ik hierna helemaal geen eigen woning meer.
    Al het onderhoud dat er bij komt kijken.
    Dan ga ik liever huren.
  8. Annemieke35
    Het leven is geweldig

    Toon alleen de berichten van Annemieke35
    Mijn zoon is pas 18 geworden, ik heb hem ook geadviseerd zich meteen in te schrijven (hij woont bij zijn vader). Hij vond het maar raar, maar met de wachttijden hier, had ik hem al bij zijn geboorte moeten inschrijven, geloof ik.
  9. quote:
    Dit schreef Carla-S


    Dat kan ik ook, maar ik misschien wil ik hierna helemaal geen eigen woning meer.
    Al het onderhoud dat er bij komt kijken.
    Dan ga ik liever huren.


    de huur die je permaand moet betalen kan je opzij leggen voor onderhoud en dat kan nog minder ook .
    ik kan geen huur betalen van mijn salaris.
  10. Poppetje
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van Poppetje
    quote:
    Dit schreef Lisenna

    Zijn er meer mensen die dit zijn blijven doen?

    Ja. Ik ook. Heerlijk idee ook om ooit weer gewoon te huren.
  11. Carla-S
    🗿🗿🗿🗿

    Toon alleen de berichten van Carla-S
    quote:
    Dit schreef tien


    de huur die je permaand moet betalen kan je opzij leggen voor onderhoud en dat kan nog minder ook .
    ik kan geen huur betalen van mijn salaris.


    Maar, maar... als er dan iets niet in orde is, bel ik de eigenaar om het in orde te laten maken, als eigenaar moet je veel meer in het werk stellen.
    Mn huis te laten schilderen aan de buitenzijde kost me 5000 euro.
    Wanneer je je huis verkocht heb, is er genoeg geld om maandelijks de huur te betalen en voor het onderhoud wordt gezorgd.
  12. kaatje
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van kaatje
    quote:
    Dit schreef fleurie



    Ja, dat is toch het max-inkomen voor de sociale huurgrens? Maar in welke mate telt het vermogen dan mee?

    Misschien haal ik nu dingen door elkaar, maar als je een eigen vermogen van rond de 20.000 hebt, krijg je ?berhaupt geen huurtoeslag. Maar wel een sociale huurwoning (tenzij je echt een godsvermogen op de bank hebt), mits je onder die 34duizend blijft.
    Voor de bijstand mag je niet meer eigen vermogen dan ca. 6000 euro (alleenstaand) of 11.000 (alleenstaande ouder).

    Het zijn allemaal gecompliceerde rekensommetjes, dat is een feit. En inderdaad, inschrijven kan nooit kwaad! (heeft mij ooit gered van bijna 3 jaar gedwongen bij ex blijven wonen, ik vond dat kleine jaar al lang genoeg! ;-)).


    Huurtoeslag en de inkomensgrens om een sociale huurwoning te kunnen huren, zijn 2 verschillende dingen.
    Bij een bepaald inkomen (als alleenstaande zonder kinderen ligt dan volgens mij rond de 21.000 euro per jaar) en/of bij een vermogen (rond 20.000) krijg je geen huurtoeslag meer. Echter, als je inkomen beneden de 34.085 euro ligt, mag je nog wel naar een sociale huurwoning.
    Vanaf een bepaald vermogen moet je dit opgeven bij de belastingdienst en daar betaal je dan belasting over. Tevens wordt volgens mij 4 % van dat vermogen bij je bruto jaarinkomen opgeteld. Ondanks een lager inkomen kun je met een flink vermogen dan toch boven die grens van 34.085 euro komen.
Terug naar de lijst