wwb alleenstaande ouder in 2015

wwb alleenstaande ouder in 2015 

Onderwerp van vanya

BEHEERD DOOR:
leeuwin70
Terug naar de lijst
  1. Marah
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van Marah
    quote:
    Dit schreef vanya
    De toeslagen worden heel hoog, dat klopt, huurtoeslag, kindgebonden budget, en zorgtoeslag. met 1 kind van 13 jaar wordt ? 703
    Maar als de uitkering ? 686 wordt dan kom ik uit op bijna ?1400

    Nu ontvang ik alles bij elkaar ?1590, dat is de WWB en toeslagen bij elkaar.
    Dat betekend een verschil van ?190 per maand.

    Ik wist wel dat ik minder zou gaan ontvangen per 1 jan 2015, zo'n 4,5 % maar dit is wel meer dan 10%



    'Volgens de statistieken' zouden mensen met bijstand er 26 euro per maand op achteruit gaan...

    Wellicht kan de Participatiewet (vanaf 1-1-2015) je meer informatie verschaffen? En ben je nog niet ingelicht door je gemeente?
  2. vanya
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van vanya

    Hoi Erwin,

    Dank je voor de link, dan ga ik er ? 15 op achteruit.

    Maar als ik het kindgebonden budget van 359, de huurtoeslag 266, de zorgtoeslag 78 optel kom ik op 703
    En dan nog de WWB voor alleenstaande per 2015 ca 700
    Dat is dan bij elkaar ? 1400

    Nu heb ik alles bij elkaar zorg toeslag 72, huurtoeslag 260, kgb 104, nog een toeslag van 79 en dan de uitkering van 1080
    Dat is dan bij elkaar 1595

    Ik begrijp niet hoe ik op zo'n groot verschil uitkom???
  3. Dayenne
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van Dayenne
    Wat je vergeet is dat je uitkering voor alleenstaande niet 700 is, maar 904.

    >>LINK<<

    Bedragen blijven in 2015 gelijk alleen de alleenstaande OUDER verdwijnt.
    Plaatje
  4. Capibara
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van Capibara
    quote:
    Dit schreef vanya
    Hoi Erwin,

    Dank je voor de link, dan ga ik er ? 15 op achteruit.

    Maar als ik het kindgebonden budget van 359, de huurtoeslag 266, de zorgtoeslag 78 optel kom ik op 703
    En dan nog de WWB voor alleenstaande per 2015 ca 700
    Dat is dan bij elkaar ? 1400

    Nu heb ik alles bij elkaar zorg toeslag 72, huurtoeslag 260, kgb 104, nog een toeslag van 79 en dan de uitkering van 1080
    Dat is dan bij elkaar 1595

    Ik begrijp niet hoe ik op zo'n groot verschil uitkom???


    Je uitkering wordt geen 700? , maar 900? Daar zit je grote verschil in. Klopte niet wat Piera zei. Ze vergat er iets bij te rekenen
  5. maartje
    Nietvanweegen

    Toon alleen de berichten van maartje
    quote:
    Dit schreef vanya


    Ik begrijp niet hoe ik op zo'n groot verschil uitkom???


    Voor alleenstaande ouders die op 31 december 2014 een bijstandsuitkering hebben is er een overgangsregeling. Komt u daarvoor in aanmerking? Dan heeft u tot 1 januari 2016 recht op een aanvulling van 20% op uw bijstandsuitkering. Daarna krijgt u geen aanvulling meer, alleen een hoger kindgebonden budget. Het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid en de gemeenten zoeken nog naar een oplossing voor de periode na 31 december 2015.

    >>LINK<<
  6. vanya
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van vanya

    Aha, dank jullie!
    Ik was echt geschrokken....
  7. Dayenne
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van Dayenne
    quote:
    Dit schreef maartje


    Voor alleenstaande ouders die op 31 december 2014 een bijstandsuitkering hebben is er een overgangsregeling. Komt u daarvoor in aanmerking? Dan heeft u tot 1 januari 2016 recht op een aanvulling van 20% op uw bijstandsuitkering. Daarna krijgt u geen aanvulling meer, alleen een hoger kindgebonden budget. Het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid en de gemeenten zoeken nog naar een oplossing voor de periode na 31 december 2015.

    >>LINK<<

    Dit heeft betrekking op de kostendelersnorm. Als er meerdere 18+ers in een huishouden wonen die inkomen uit arbeid hebben. Heel ingewikkeld verhaal is dat. >>LINK<<

    Voor 'gewone' alleenstaande ouders met kinderen jonger dan 18 jaar (of jongste kind jonger dan) gaat de uitkering in 1 keer omlaag van 1090 naar 904 euro. Daar is geen overgangsregeling voor.

    Voordeel voor dit jaar is dat wwb (over het algemeen) achteraf wordt uit betaald en de belastingdienst vooruit. Betekent dat je 20 dec alle toeslagen ontvangt voor januari, en in diezelfde periode nog de WWB voor alleenstaande ouder van december ontvangt.
  8. maartje
    Nietvanweegen

    Toon alleen de berichten van maartje
    quote:
    Dit schreef Dayenne

    Voor 'gewone' alleenstaande ouders met kinderen jonger dan 18 jaar (of jongste kind jonger dan) gaat de uitkering in 1 keer omlaag van 1090 naar 904 euro. Daar is geen overgangsregeling voor.



    Dit is het bedrag wat ik kan vinden: ? 683

    Zie: >>LINK<<


    Het bedrag van ?904 zie ik alleen staan tot 31-12-14 (in jouw link)
  9. Dayenne
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van Dayenne
    quote:
    Dit schreef maartje



    Dit is het bedrag wat ik kan vinden: ? 683

    Zie: >>LINK<<


    Het bedrag van ?904 zie ik alleen staan tot 31-12-14 (in jouw link)

    Kijk naar mijn plaatje. Als je je kosten niet kunt delen krijg je van de gemeente een toeslag. Dit blijft. De norm is 645, de toeslag 258.30. Maakt de hoogte in totaal 904 euro. Geloof me, ik heb het nagevraagd binnen onze Cli?ntenraad W&I aan de beleidsmedewerker en hoofd W&I.

    Uit jouw lijstje haal ik dan de norm voor 2015, daar komt ook die toeslag bij. 683+258= 941 Zou het dus nog meer worden.
  10. erwin1
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van erwin1
    quote:
    Dit schreef vanya
    De toeslagen worden heel hoog, dat klopt, huurtoeslag, kindgebonden budget, en zorgtoeslag. met 1 kind van 13 jaar wordt ? 703
    Maar als de uitkering ? 686 wordt dan kom ik uit op bijna ?1400

    Nu ontvang ik alles bij elkaar ?1590, dat is de WWB en toeslagen bij elkaar.
    Dat betekend een verschil van ?190 per maand.

    Ik wist wel dat ik minder zou gaan ontvangen per 1 jan 2015, zo'n 4,5 % maar dit is wel meer dan 10%


    Vanya. De uitkering gaat met 250 omlaag van ongeveer 1150 naar ongeveer 900.

    Je kindgebonden kop wordt 254 euro
    Daar komt je kindgebonden budget bij. Je huurtoeslag en je zorgrtoeslag van 75 euro.
  11. Dayenne
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van Dayenne
    quote:
    Dit schreef erwin1


    Vanya. De uitkering gaat met 250 omlaag van 1150 naar 900.

    Je kindgebonden kop wordt 254 euro
    Daar komt je kindgebonden budget bij. Je huurtoeslag en je zorgroeslag van 75 euro.

    Klopt en werd voorheen de alleenstaande ouderkorting ingehouden op de uitkering, van de nieuwe regelingen wordt niets ingehouden.
  12. erwin1
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van erwin1
Terug naar de lijst