thuiszorg: Als iets loopt tot 1 april.........Thuiszorgdrama

thuiszorg: Als iets loopt tot 1 april.........Thuiszorgdrama 

Onderwerp van robinet

BEHEERD DOOR:
leeuwin70
Terug naar de lijst
  1. robinet
    niets is vanzelfsprekend

    Toon alleen de berichten van robinet

    Vanmorgen met MEE gecorrespondeerd. /Ik moet wachten op een schriftelijk besluit. Dan kan de juridische afdeling van MEE mij helpen met het bezwaarschrift.

    Ook gebeld met de thuiszorgorganisatie. En je raad het al desbetreffende persoon zat niet op haar plek. Ik werd teruggebeld. Ik heb gevraagd hoe het kwam dat ik vanmorgen in ene 3.5 uur hulp kreeg terwijl ik recht heb op 3 uur. O foutje in de planning ik ga het corrigeren. Nou mevrouw kan het te maken hebben met 1 april. O ja ik zie het al. Nou ik wij leven nog niet op 1 april. euh euh euh. Dan maar om het besluit gevraagd voor mijn bezwaar. Dat komt er niet. De inventarisatie lijst dat is hetgeen waar de door hun geschatte uren vanaf gehaald worden. Nou is die inventarisatielijst zeer suggestief. Er wordt bijvoorbeeld gevraagd Opruimen/stoffen. Opruimen doe ik stoffen doet mijn hulp. Op 1 regel 2 kruisjes. Dit kan zomaar ge?ntrepreteerd worden dat ik zowel opruim als stof. Ook maar gelijk even duidelijk gemaakt dat ik geen universitaire studie nodig heb om te zien dat 3.5 per week te weinig is. Nou mevrouw mocht blijken dat u vervuild dat kan het altijd nog aangepast worden. En dat denkte gij. Ik ga mij verder beraden
  2. robinet
    niets is vanzelfsprekend

    Toon alleen de berichten van robinet

    Deze kreeg ik vanmorgen van hetjuridisch steunpunt regelrecht. Ik word teruggebeld om mijn verhaal toe te lichten. Vandaag maar weer bellen met het wijkteam.

    Bij een herziening van de oude indicatie of bij een nieuwe aanvraag is de gemeente (het college of persoon namens college) in ieder geval verplicht bij besluit op grond van de Alg wet bestuursrecht, dus met mogelijkheid van bezwaar etc, aan te geven of er (nog) recht op ondersteuning bestaat vanuit de Wmo. Worden vervolgens bij de uitvoering hiervan, door de zorgaanbieder of het sociaal wijkteam, al of niet nadere rechten en plichten vastgesteld (bijv aantal uren) dan wordt deze beoordeling geacht in mandaat te zijn verricht. Ook dan is direct bezwaar mogelijk op grond van de Awb (bij het college van B&W).

    Tips
    1) Belangrijk is dat bij het onderzoek en de beoordeling de zorgaanbieder, sociaal wijkteam, gemeente etc zich steeds zo concreet mogelijk uitlaten naar de cli?nt over wat ze gaan doen. Documentatie via schriftelijke bevestiging van gesprekken, gespreksverslagen of digitale opname etc geeft de meeste kans op het later kunnen construeren/aannemen van een Awb besluit dat is gericht op rechtsgevolg (met bezwaar). Dit kan nodig zijn als er formeel geen besluit wordt verstrekt.
    2) Is er wel een officiele beschikking, maar geeft die slechts het recht op zorg aan zonder verdere uitwerking (geen uren bijv), ga dan in ieder geval in bezwaar
    3) Als de ?aanbieder? alleen naar de mogelijkheid van een klachtregeling verwijst, terwijl het om concrete vaststelling van uw rechten en plichten gaat (bijv omvang uren), protesteer hier dan tegen en stuur uw klacht tevens naar het college van B&W onder vermelding van bezwaar.
  3. robinet
    niets is vanzelfsprekend

    Toon alleen de berichten van robinet

    Vanmorgen gebeld met het wijkteam. WMO consulente is daar onderdeel van. Gemeld dat ik bezwaar wil maken tegen het "keukentafel"gesprek.Consulente wilde weten wat de reden hiervan is. Verteld dat er geen aantekeningen zijn gemaakt.En ik per 30 maart teruggezet wordt in uren. Consulent legt uit dat er vanaf nu resultaat gericht gewerkt gaat worden en niet meer in uren. Zij vraagt mij of ik een zorg/activiteitenplan heb gekregen. Nee, die heb ik niet. Nu wordt er dus een afspraak gemaakt met mij WMO consulente en de zorgaanbieder. Dat is de eerste stap die benut moet worden pas dan kan er bezwaar gemaakt worden. Ik vraag mij af of ik de eerste ben of de zoveelste.

    To be continued.
  4. robinet
    niets is vanzelfsprekend

    Toon alleen de berichten van robinet

    Zojuist geld door het juridisch steunpunt regelrecht. Een heel prettig gesprek gehad. Juridisch medewerker adviseerde mij als eerste bezwaar te maken bij de gemeente. Volgens het bestuursrecht moet er namelijk een overgangsfase zijn. Er kan nooit zo maar van het ??n op het andere moment minder hulp gegeven worden. Tegelijk kan ik in het bezwaar melden dat een vinkenlijst afwerken geen gedegen onderzoek is. Dit biedt perspectief.
  5. robinet
    niets is vanzelfsprekend

    Toon alleen de berichten van robinet

    quote:
    Dit schreef robinet
    Vanmorgen gebeld met het wijkteam. WMO consulente is daar onderdeel van. Gemeld dat ik bezwaar wil maken tegen het "keukentafel"gesprek.Consulente wilde weten wat de reden hiervan is. Verteld dat er geen aantekeningen zijn gemaakt.En ik per 30 maart teruggezet wordt in uren. Consulent legt uit dat er vanaf nu resultaat gericht gewerkt gaat worden en niet meer in uren. Zij vraagt mij of ik een zorg/activiteitenplan heb gekregen. Nee, die heb ik niet. Nu wordt er dus een afspraak gemaakt met mij WMO consulente en de zorgaanbieder. Dat is de eerste stap die benut moet worden pas dan kan er bezwaar gemaakt worden. Ik vraag mij af of ik de eerste ben of de zoveelste.

    To be continued.


    21 april gesprek met zorgaanbieder en WMO consulente. Wish me luck
  6. robinet
    niets is vanzelfsprekend

    Toon alleen de berichten van robinet

    quote:
    Dit schreef dileila
    Ik krijg maandag 13 april weer een gesprek met WMO mevrouw.


    Ook voor jou zet 'um op
  7. robinet
    niets is vanzelfsprekend

    Toon alleen de berichten van robinet

    Het lijkt wel of ik morgen een spreekbeurt heb over WMO 2015. Wat zorgaanbieder heeft gedaan klopt geen hout van.
    Ik heb geen verslag en geen besluit. alleen een gecopi?erd vinkenlijstje.
  8. robinet
    niets is vanzelfsprekend

    Toon alleen de berichten van robinet

    Vanmorgen had ik het gesprek met WMO consulente en keukentafel mevrouw tezamen omdat ik het niet een ben met het onderzoek wat gedaan is en de daaruit voortvloeiende uren.

    Overigens heb ik twee weken terug ook bezwaar gemaakt bij de gemeente. Want wat zij besluit noemen heet ondersteuningsplan of wel in mijn ogen een vinkenlijstje.
    WMO consulente vroeg als eerste aan keukentafelmevrouw hoe zij het gesprek ervaren had. Nou heel positief zij ging met een goed gevoel weg. Ja ook ik vond het een aangenaam gesprek totdat??. Ik gebeld werd door mijn eigen thuishulp me de mededeling ik kom volgende week 3.30 uur.

    Nog uitgelegd dat dit niet klopte op maandag 30 maart 3.30 uur terwijl het op 1 april ingaat. Ja maar?. Wij rekenen in periodes en 1 april valt in dezelfde periode als 30 maart. Daar ben ik het dus niet mee eens.

    Daarbij heb ik ook nog een schrijven van de gemeente waarin staat dat ik een beschikking moet krijgen met het aantal uren erin vermeld. Veel gehoorde klacht volgens WMO consulente die brief klopt niet en had zo niet verstuurd mogen worden. Ja maar mevrouw ik heb hem wel. Beide dames voelde zich zeer ongemakkelijk.

    WMO consulente stipte nog even mijn bezwaar aan. Liever wilde ze het oplossen zodat ik mijn bezwaar zou intrekken. Haar vraag was dus hoe kunnen wij u in het kader van de nieuwe regels u tegemoet komen??Ik wil een schoon en leefbaar huis zoals het er nu bij mij uitziet en een duidelijke taakomschrijving voor mijn hulp met de daaraan gekoppelde tijd.
    Keukentafelmevrouw maakt een nieuwe afspraak met mij.

    To be continued
  9. robinet
    niets is vanzelfsprekend

    Toon alleen de berichten van robinet

    Vrijdagmiddag om 16.20 uur ben ik gebeld op mijn mobiel. Ik was aan het zwemmen dus kon de telefoon niet opnemen. Keukentafelmevrouw had ingesproken. Zij betrerde het dat ze mij niet te pakken kon krijgen. Zij moest eens weten wat ik betreur. Hoe belangrijk ben je dan als er na 3 dagen net voor een lang weekend gebeld wordt??. In ieder geval dinsdag belt ze terug om een afspraak te maken.
  10. robinet
    niets is vanzelfsprekend

    Toon alleen de berichten van robinet

    Ja vanmorgen ben ik gebeld door de zorgaanbieder. Keukentafel mevrouw komt maandag middag langs voor een nieuw onderzoek.
    Zij weet al dat ik geen genoegen neem met zomaar 40% korten. (Het is een maatwerk voorziening). Ik verwacht van deze dame dat zij kan motiveren hoe zij aan aan het aantal uren komt en welke werkzaamheden mijn hulp uit moet voeren. Ook verwacht ik een beschikking. Zo niet dan blijft alles bij het oude. Het laatste heb ik zwart op wit van de gemeente. Volgens gemeente mevrouw had dit nooit verstuurd mogen worden. Foutje bedankt.!!!
    wWat fijn dat jij je uren hebt behouden Dileila. Die illusie heb ik niet, maar van 6 naar 3.5 is absurd.
  11. robinet
    niets is vanzelfsprekend

    Toon alleen de berichten van robinet

    Mevrouw is een half uur binnen geweest. Ik had mijn huiswerk gemaakt. Het activiteitenplan uitgewerkt met de daaraan gekoppelde tijd. Ik kwam uit op 4 uur hulp per week. Echter bij mij hoeft er niet iedere week gedweild/gestoft te worden. nergens voor nodig. Die 3,5 uur is al meer dan de max. Vanaf volgende week gaat er weer op beknibbeld worden. Ik krijg niet door hoeveel.
    Mevrouw begreep mijn probleem en verhaal maar kon en wilde er niets aan doen.

    Ik ga verder met mijn bezwaar richting gemeente. Ik heb namelijk een schrijven van de gemeente waar het volgende in staat:

    Nieuw besluit huishoudelijke hulp
    U ontvangt nu huishoudelijke hulp. Na 1 april 2015 gaat er iets voor u veranderen. U ontvangt een nieuwe beschikking waarin staat welke vorm van ondersteuning nodig is en met welk gewenst resultaat. Tot u het nieuwe besluit over uw situatie ontvangt, verandert er niets en ontvangt u de huishoudelijke hulp zoals u gewend bent.


    Tot op de dag van vandaag nog geen nieuwe beschikking ontvangen. Dus ik loop nog 5 weken x 2,5 uur achter.
  12. robinet
    niets is vanzelfsprekend

    Toon alleen de berichten van robinet

    Gevonden op internet >>LINK<< hier ga ik maar vriendjes mee worden.
Terug naar de lijst