Theorie rijles

Theorie rijles 

Onderwerp van on-my-own

BEHEERD DOOR:
leeuwin70
Terug naar de lijst
  1. SFR
    Abonnee

    Toon alleen de berichten van SFR
    quote:
    Dit schreef on-my-own



    Dat is het lastige nu juist. Er is niet ??n type vraag die ze stelselmatig fout doet. Het wisselt telkens. Nu had ze een fout over al dan niet remmen bij sneeuw op de weg terwijl je snelheid 15 km per uur is.
    Ik ben het met je eens dat sommige vragen echt ingewikkeld gesteld worden. En dan ook nog van die regeltjes "wat vraagt meer brandstof, een verwarming of een airco? Dat weet ze best als ze er even over na mag denken, maar dat soort dingen staat ook niet in het lesboek.
    Ik zal blij zijn als ze het heeft.....en dan nog de praktijk Smile


    Ja, zo'n 'milieu vraag' is irritant al hoort het bij de huidige tijdsgeest (Het Nieuwe Rijden..). Bij zo'n vraag zou ik al snel zeggen "zeg, de aircopomp kan ook bij 24 graden werken, bijvoorbeeld voor een goede ontwaseming. Al zal die het dan wat rustiger hebben dan als er een temperatuur van 18 graden gevraagd wordt..". Kortom, naar mijn mening is de vraag niet goed.

    Bij dergelijke vragen is het vaak eerst zaak te bedenken / inschatten welk antwoord de vragensteller graag zou willen horen..
  2. on-my-own
    Abonnee

    Toon alleen de berichten van on-my-own

    Ja, zo zou ik het ook aanpakken. Dochterlief schiet in paniek met dit soort vragen, die gaat factoren als omgevingstemperatuur er proberen bij te betrekken enzo. Ik kan nauwelijks meer iets zeggen momenteel over het rijlesgedoe. Ze wordt direct prikkelbaar....nu gaat ze de 20e weer op.
    Het gaat vast een keer lukken hoor, daar ben ik niet bang voor, we hebben de rijlessen maar wat verminderd tot ze het examen heeft. Anders is dat ook zo zonde van het geld. En de rijlessen vindt ze juist zo leuk.
  3. SFR
    Abonnee

    Toon alleen de berichten van SFR
    quote:
    Dit schreef on-my-own
    Ja, zo zou ik het ook aanpakken. Dochterlief schiet in paniek met dit soort vragen, die gaat factoren als omgevingstemperatuur er proberen bij te betrekken enzo.


    Oei, zij gaat nog een stapje dieper de materie inSmile. Ongelijk heeft ze niet, sterker de vraag (situatie) zou aangevuld kunnen worden met welk traject, dezelfde voertuigen en testpersonen.. allemaal van invloed op het verbruik van een auto. Smile

    Jammer dat het eigenlijk zo 'oppervlakkig' blijft..

    quote:
    Dit schreef on-my-own
    [B

    Ik kan nauwelijks meer iets zeggen momenteel over het rijlesgedoe. Ze wordt direct prikkelbaar....nu gaat ze de 20e weer op.
    Het gaat vast een keer lukken hoor, daar ben ik niet bang voor, we hebben de rijlessen maar wat verminderd tot ze het examen heeft. Anders is dat ook zo zonde van het geld. En de rijlessen vindt ze juist zo leuk. [/B]


    Tuurlijk, ik denk dat het advies aan je dochter zou kunnen zijn om niet te ver door te denken en dat de vragen uiteindelijk op een breed publiek zijn afgestemd.
  4. ilona
    dorpsgek van OA

    Toon alleen de berichten van ilona
    quote:
    Dit schreef on-my-own


    Heb al geinformeerd bij de rijschool over dat aangepaste examen. Dat is vooral bedoeld voor mensen die moeite hebben met lezen of Nederlands/Engels, of met de drukte in het examenlokaal. Dat is echter niet het probleem. Een faalangstexamen Smile bestaat niet helaas..



    Wij vragen voor leerlingen die zonder reden het gewone theorie examen niet halen terwijl zij de stof wel echt kennen regelmatig een individueel theorie examen aan. De rijschool moet dan bij het CBR simpelweg melden als reden: faalangst. Dit examen is wel duurder dan het gewone theorie examen, maar de meeste leerlingen slagen hier dan wel.
  5. on-my-own
    Abonnee

    Toon alleen de berichten van on-my-own

    Ik begreep dat er dan een examinator naast zit die de vragen voorleest indien nodig. Ook zou de tijdslimiet dan bij bepaalde onderdelen eraf gaan.
    Ze heeft echter niet te weinig tijd ofzo.. Bij de rijschool zeiden dat het dan geen zin had en zonde van het geld zou zijn.
    Maar misschien moeten we dat dan toch gaan proberen als ze een vierde keer zou zakken.
  6. marjolein68
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van marjolein68
    quote:
    Dit schreef ilona



    Wij vragen voor leerlingen die zonder reden het gewone theorie examen niet halen terwijl zij de stof wel echt kennen regelmatig een individueel theorie examen aan. De rijschool moet dan bij het CBR simpelweg melden als reden: faalangst. Dit examen is wel duurder dan het gewone theorie examen, maar de meeste leerlingen slagen hier dan wel.

    Ja precies, dat doen ze hier dus ook.......
  7. SFR
    Abonnee

    Toon alleen de berichten van SFR
    Lekker dan, krijgt iemand het stempel' faalangst'
    opgedrukt terwijl dat niet de oorzaak is. Betere en volledige vragen stellen lijkt mij zinvoller.
  8. on-my-own
    Abonnee

    Toon alleen de berichten van on-my-own

    Zit wel waarheid in, maar het maakt mijn dochter echt niet uit hoe je het noemt. Als ze het maar haalt...Smile
    Dus als het nu weer niet lukt, gaan we misschien toch maar dat individuele examen doen.
    Trouwens wel opmerkelijk, dat je bijna drie keer zoveel moet betalen als je bv dyslexie hebt of een concentratieprobleem.
  9. ilona
    dorpsgek van OA

    Toon alleen de berichten van ilona
    quote:
    Dit schreef Sander76
    Lekker dan, krijgt iemand het stempel' faalangst'
    opgedrukt terwijl dat niet de oorzaak is. Betere en volledige vragen stellen lijkt mij zinvoller.


    Daarvoor moet er bij het CBR ??n en ander veranderd worden. En zolang dat niet gebeurd kun je maar beter gebruik maken van de wegen die zij wel bieden.Smile
  10. odet1234
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van odet1234
    Ik geef zelf autorijlessen.
    Mijn ervaring met theorie leren is dat leerlingen de vragen uit het hoofd gaan leren en niet de regels.
    De examenvragen verschillen vaak net waardoor het dus niet werkt vragen te leren.
    Zoals je aangeeft is het niet 1 onderwerp wat niet lukt maar meerdere en telkens andere. Over het algemeen is dit een teken dat er te weinig is geleerd en niet een kwestie van niet begrijpen.
    Veel leerlngen denken...theorie doe ik wel even.
    Zelf werk ik veel met Vekabest en de online examentrainingen, hierbij kan ik via de computer de leerling volgen.
    Bij 15 uur internet training zie ik helaas maar al te vaak dat er maar net twee uurtjes gebruikt zijn.
    Ik zeg niet dat dit voor je dochter ook zo is maar bij mijn leerlingen helaas wel veelvuldig het geval.
    Wens haar veel succes met de rijopleiding.
  11. on-my-own
    Abonnee

    Toon alleen de berichten van on-my-own

    Ze is afgelopen woensdag geslaagd! De eerste drie keer met vekabest lukte het niet. Haar 15 uur waren allang op overigens. Voor haar was Vekabest een chaotisch systeem. Filmpjes met uitleg per onderwerp en aansluitend een paar proefvaren, werkten voor haar beter. Nu weer verder met de rijlessen....Het praktijkexamen zal ook nog wel denodige stress opleveren trouwens maar dat zien we dan weer!
  12. Erna
    Abonnee

    Toon alleen de berichten van Erna
    Gefeliciteerd met je dochter mbt behalen van het theorie examen.


    Mijn zoon is vorige week maandag geslaagd voor zijn theorie.
    Hij heeft juist helemaal niet online thuis geoefend. Wel heeft hij 4 weken op maandagavond intensief theorieles gevolgd op de rijschool en daar een proefexamen gemaakt. Verder het bijbehorende theorieboek goed doorgenomen en wij hebben er samen veel over gepraat, want zoon wilde veel weten. Ook wanneer hij naast me zat in de auto en uiteraard heeft zijn rij-instructeur erg veel verteld tijdens de rijlessen.

    Mooi dat je dochter haar theorie heeft gehaald. Nu op naar het praktijkexamen. Hopelijk kan ze toch haar zenuwen en stress leren te beperken, zodat ze daarvoor wel in 1 keer kan slagen. Zou geweldig zijn.
Terug naar de lijst