Dyslexietest

Dyslexietest 

Onderwerp van Salome

BEHEERD DOOR:
leeuwin70
Terug naar de lijst
  1. marjolein68
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van marjolein68
    Hoe herkenbaar. Hier bleek het uiteindelijk geen dyslexie te zijn maar NLD omgezet in een algemene leerstoornis ivm de DSM. Op de Cito scoort hij talig amper op VMBO niveau en rekentaken op VWO niveau.
    Alhoewel mijn puber nog steeds de maanden van het jaar niet weet, geen woordjes kan leren, enorm vervalt in details en me ernstig vermoeid met al zn ge-o.h. ontwikkelt hij zich prima op HAVO niveau.
    Lagere school heeft destijds niets gedaan en ook VO niet. Ik ben voor algemeen onderzoek bij een meewerkende psycholoog geweest die de uren heeft weggeschreven onder zoveel keer behandeling vergoed vanuit basispakket. Wellicht een tip??????
    Succes!
  2. Wilfred
    het is goed zoals het is

    Toon alleen de berichten van Wilfred
    bij m'n oudste (11) was al even een verdenking van dyslexie en het afgelopen jaar hebben we ook school toch de stap voor diagnostiek gezet.

    hiervoor zijn we naar het RID gegaan die naast een diagnose ook een diepgaand onderzoek naar het probleem gebied kan doen, daarmee is een veel specifieker behandel traject mogelijk.

    zoals door anderen al aangeven is de co morbiditeit wel een aandachtspunt want daar kunnen ze niets mee.

    inmiddels is de diagnose bekend en is er met logopedie en later specifieke dyslexie een behandel traject opgestart en gaat het heel goed, hij krijgt weer plezier in lezen.

    het was onze.keuze om.het snel op te pakken om tijdens de basisschool nog extra hulp te kunnen bieden aan hem.
  3. Tafel
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van Tafel
    quote:
    Dit schreef Wilfred

    hiervoor zijn we naar het RID gegaan die naast een diagnose ook een diepgaand onderzoek naar het probleem gebied kan doen, daarmee is een veel specifieker behandel traject mogelijk.

    zoals door anderen al aangeven is de co morbiditeit wel een aandachtspunt want daar kunnen ze niets mee.

    inmiddels is de diagnose bekend en is er met logopedie en later specifieke dyslexie een behandel traject opgestart .

    Ik heb even gekeken, maar dit is niet specifiek extra onderzoek als je het vergelijkt met andere bureau's.
    Of wisten jullie van tevoren al dat er een co-morbiditeit was en is het onderzoek daarop aangepast? Ivm de logopedie?

    Je krijgt overal een heel uitgebreid verslag, dat weet ik omdat mijn kinderen in totaal bij 3 verschillende bureau's getest zijn en 3x eenzelfde zeer uitgebreid verslag hebben gekregen.

    Je kan soms wel kiezen of je een IQ test erbij wilt of niet.
  4. Mar1970
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van Mar1970
    nog een vraag die ik er nog niet bij zie staan: hoe is zijn technisch lezen? Als zijn technisch lezen flink achter loopt, dan is dat ook een flink rode vlag voor dyslexie. Hier wilden ze er ook niet (ze liep wel jaren achter met technisch lezen maar dat was nooit iemand opgevallen................ Smile) en kwamen er bij een IQ test meer vlaggen gelukkig. Daarna volgde een dyslexie test, een uitslag en excuses van de basisschooljuf.
  5. josien1
    A happy girl

    Toon alleen de berichten van josien1
    Op het VO hier deden ze ook testen. en als daar een vermoeden uit komt, dan testen ze door. Informeer. Eens bij de vervolgopleiding voordat je kosten maakt.
  6. josien1
    A happy girl

    Toon alleen de berichten van josien1
    Zeker ook VO's vergelijken op basis van hun begeleiding voor dyslecten. Niet alle scholen zijn daar even goed in.
  7. Hetty
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van Hetty
    Wij hebben Roos ooit prive laten testen. Toen was ze 8 jaar.
    School vond het niet nodig, uitslag van de test, ze is zwaar dyslectisch.
    Ze vond het niet leuk, maar heeft haar dyslexie-verklaring vaak moeten gebruiken.
    Zelfs nu bij haar opleiding heeft ze hem toch echt nodig.
    Ze heeft heel veel bijles gehad en kan goed lezen en schrijven, maar het zit niet in haar systeem.
    Het is niet geautomatiseerd en dat zal het ook nooit worden, ze denkt gewoon anders.

    Dus als je mijn mening vraagt, zeg ik testen.
    Want ze kunnen er zoveel gemak van hebben.
  8. Singa
    BLYe eenouder

    Toon alleen de berichten van Singa
    Hier twee getest - nog vergoed door zorgverzekering, evenals 'behandeling' wekelijks gedurende ca twee schooljaren - uitkomst ernstige dyslexie, verklaring gekregen.
    Op het VO van oudste blijkt inderdaad opnieuw op onder meer dyslexie getest te worden. Standaard.

    Voorheen was het wel zo dat behandeling (vind een term als training, oefening eigenlijk beter want echt te behandelen is het volgens mij niet) enkel werd vergoed als nog tijdens basisschool werd gestart. Bij overgang gemeente later, tijdens het laatste staartje van oudste zoon, gold dat ook.

    De verklaring lijkt me echter het allerbelangrijkste, gecombineerd met eventueel recht op voorzieningen of aanpassingen.
  9. Hier testen ze ook op het VO, maar wij hebben zoon priv? (ook eigen kosten) in groep 8 laten testen.
    Hij kon toen met zijn dyslexieverklaring aan het VO beginnen.
    Hij kreeg dus vanaf dag 1 de hulpmiddelen en dat was heel prettig voor hem.
    Hele fijne bijkomstigheid dat de mevrouw die hem had getest even later op de school van zoon een baan kreeg en de dyslecten ging begeleiden.Smile
  10. 00h
    naar buiten

    Toon alleen de berichten van 00h
    Misschien een PABO studente (met veel fantasie en ook ADD-ige dyslexie aanleg) (zodat ze ook zelfinzicht krijgt) dit samen laten doen met hem:
    >>LINK<<

    Je zou een briefje op kunnen hangen bij de dichtstbijzijnde PABO of iemand dat zou willen doen, samen met jou tegen een kleine vergoeding.
  11. ikke71
    it's me

    Toon alleen de berichten van ikke71
    quote:
    Dit schreef Salome


    School krijgt zo'n test schijnbaar alleen maar vergoed als het kind onder een bepaalde score zit.
    Ik wacht de brugklas maar af. Daar worden ze sowieso getest - de dramaklaskinderen scoren erg hoog op dyslexie.



    Wel eens aan een beelddenker gedacht......... kinderen van de vrije school. ..kunst cultuur richting, scoren hoog op dyslexie toch zijn ze vaak beelddenkers..... veel overeenkomsten. ikleeranders.nl kun je veel over lezen. Bij vragen you now where my phone is... Smile
  12. Tafel
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van Tafel
    quote:
    Dit schreef ikke71

    Wel eens aan een beelddenker gedacht......... kinderen van de vrije school. ..kunst cultuur richting, scoren hoog op dyslexie toch zijn ze vaak beelddenkers..... veel overeenkomsten. ikleeranders.nl kun je veel over lezen. Bij vragen you now where my phone is... Smile

    Wat bedoel je met "toch zijn ze vaak beelddenkers"?

    PS: m'n jongste zit op toneel Smile
Terug naar de lijst