Dyslexietest

Dyslexietest 

Onderwerp van Salome

BEHEERD DOOR:
leeuwin70
Terug naar de lijst
  1. Singa
    BLYe eenouder

    Toon alleen de berichten van Singa
    Hier twee getest - nog vergoed door zorgverzekering, evenals 'behandeling' wekelijks gedurende ca twee schooljaren - uitkomst ernstige dyslexie, verklaring gekregen.
    Op het VO van oudste blijkt inderdaad opnieuw op onder meer dyslexie getest te worden. Standaard.

    Voorheen was het wel zo dat behandeling (vind een term als training, oefening eigenlijk beter want echt te behandelen is het volgens mij niet) enkel werd vergoed als nog tijdens basisschool werd gestart. Bij overgang gemeente later, tijdens het laatste staartje van oudste zoon, gold dat ook.

    De verklaring lijkt me echter het allerbelangrijkste, gecombineerd met eventueel recht op voorzieningen of aanpassingen.
  2. Singa
    BLYe eenouder

    Toon alleen de berichten van Singa
    Hier was overigens ondanks comorbiditeit bij 1 kind, wel recht op zorg en voor het laatste staartje dat onder de gemeente viel, was dit evenmin een bezwaar (het gaat erom of de andere 'stoornis' door bv. medicatie of behandeling kan worden opgeheven).

    Gisteravond nog vriendin gesproken die zoon (groep 8) onlangs heeft laten testen. School stond hier nooit achter, scores 'te goed' e.d. Dat onderzoek heeft haar en haar ex (die gelukkig hier wel meebetaalt) rond de 800 euro gekost. Het onderzoek bevestigde vermoeden dyslexie (en dysgrafie) en heeft nu een verklaring. Ik heb geadviseerd hiermee bij de gemeente aan te kloppen en te kijken of vergoede behandeling nog mogelijk is dit schooljaar (uitloop VO was eerder geen probleem maar je moest wel uiterlijk in groep 8 nog starten).
    Zoon is daarnaast vanwege aandachtsklachten naar de GGZ-jeugd en ADHD dokter (kinderarts) gegaan en medicatie gaan gebruiken op schooldagen. Zorgverzekeringsverhaal.

    Onderzoek kost veul, ja. Op VO inderdaad sowieso bij zorgteams informeren. Klinkt prima wat betreft de eventueel beoogde theater havo-klas.
    En hopen dat puber geboden faciliteiten waardeert en ergens - bv wat extra leestijd - ook echt wat aan kan hebben.
Terug naar de lijst