Rijbewijs BE

Rijbewijs BE 

Onderwerp van Elisa875

BEHEERD DOOR:
leeuwin70
Terug naar de lijst
  1. Paulus
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van Paulus
    Of vraag het aan een vrachtwagenchauffeur?
    Ik zit dagelijks op de weg , ts maar een tip.
    Geen dure kosten voor 1 dag.
    Het echte rijden leer je pas , door veel te oefenen.
    28 jun '16 - 21:38:16 / 28 jun '16 - 23:41:14
  2. heleni
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van heleni
    quote:
    Dit schreef Winny


    Ligt aan het gewicht... maar naast OA heb je ook gewoon Google....


    joh...
  3. Rose_s
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van Rose_s
    quote:
    Dit schreef SSimone


    Als je kunt af en aan koppelen is dat geen probleem!!


    Dat kan niet altijd. Ik vond het altijd een gemis dat moeite had met achteruit rijden
  4. koen
    min x min = plus

    Toon alleen de berichten van koen
    je huurt een dagje een boedelbak en gewoon lekker mee aan de stoei gaan.... op zaterdagmiddag het parkeerterrein bij de AH op, vervolgens door naar de IKEA en parkeren in de parkeergarage.
    gewoon doen...... kost maar 25,00 en een onvergetelijke ervaring rijker.
  5. Elisa875
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van Elisa875

    zie je wel dat t zin heeft om naar OA te gaan met je vragen😉.
    en hou de krant maar in de gaten Koen, binnenkort "vrouw rijdt ikea binnen met boedelbak" hahahahaha. maar bedankt voor jullie tips, ik heb er zeker wat aan!
  6. 00h
    naar buiten

    Toon alleen de berichten van 00h
    Hoe je de caravan moet laden en het gewicht wat op de trekhaakt leunt is ook belangrijk.
    Door verkeerd laden kan de caravan gaan schuiven/scharen/slingeren op de weg met heel nare gevolgen....

    verder is het prima te doen hoor, een extra les kan heel veel schelen, zou ik doen!

  7. Paulus
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van Paulus
    quote:
    Dit schreef 00h
    Hoe je de caravan moet laden en het gewicht wat op de trekhaakt leunt is ook belangrijk.
    Door verkeerd laden kan de caravan gaan schuiven/scharen/slingeren op de weg met heel nare gevolgen....

    verder is het prima te doen hoor, een extra les kan heel veel schelen, zou ik doen!



    Och alles kan gebeuren.
    Het is belangrijk dat je weet , wat je moet doen bij eventuele situaties.
  8. koen
    min x min = plus

    Toon alleen de berichten van koen
    quote:
    Dit schreef Elisa875
    zie je wel dat t zin heeft om naar OA te gaan met je vragen😉.
    en hou de krant maar in de gaten Koen, binnenkort "vrouw rijdt ikea binnen met boedelbak" hahahahaha. maar bedankt voor jullie tips, ik heb er zeker wat aan!


    het allerbelangrijkste is:
    - controleer altijd de verlichting, remlichten en richtingaanwijzers; elke keer nadat je de stekker hebt aangesloten.
    - even alert te blijven op de doorrij-hoogte. Normaal gesproken let je daar niet op, maar als je aanhanger/caravan eraan hebt hangen is dat wel belangrijk. Weet wat jouw doorrij-hoogte is. Gok er niet mee......
    - extra afstand houden..... bij sterk remmen heb je meer afstand nodig om tot stilstand te komen. hou het op ca 2x de gewone afstand.

    achteruit rijden kan je vermijden, maar als je de kans hebt gewoon een keertje oefenen. je moet er niet bij nadenken (anders raak je in de war).

    hebben je kinderen ergens speelgoed auto+aanhanger liggen? ga daar maar es mee oefenen, dan zie je wat er gebeurt bij een bepaalde stuurbeweging (en anders vraag je een speelgoedauto + aanhanger voor je verjaardag)
  9. quote:
    Dit schreef koen


    het allerbelangrijkste is:
    - controleer altijd de verlichting, remlichten en richtingaanwijzers; elke keer nadat je de stekker hebt aangesloten.
    - even alert te blijven op de doorrij-hoogte. Normaal gesproken let je daar niet op, maar als je aanhanger/caravan eraan hebt hangen is dat wel belangrijk. Weet wat jouw doorrij-hoogte is. Gok er niet mee......
    - extra afstand houden..... bij sterk remmen heb je meer afstand nodig om tot stilstand te komen. hou het op ca 2x de gewone afstand.

    achteruit rijden kan je vermijden, maar als je de kans hebt gewoon een keertje oefenen. je moet er niet bij nadenken (anders raak je in de war).

    hebben je kinderen ergens speelgoed auto+aanhanger liggen? ga daar maar es mee oefenen, dan zie je wat er gebeurt bij een bepaalde stuurbeweging (en anders vraag je een speelgoedauto + aanhanger voor je verjaardag)

    Haha Koen die laatste tip! Zo heb ik het ooit ook geleerd! Maar toen was ik wel nog kind. Maar werkte prima.
    Ik heb geleerd om bij een stop zo ver voor je voorligger te stoppen zodat je nog onder je voorliggen kunt kijken. Dan kan je zonder achteruitrijden er altijd omheen.
  10. robbyrood
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van robbyrood
    Met een aanhanger of caravan rijden is best te doen , is idd afhankelijk van het gewicht van het trekkende voertuig mbt rijbewijs BE.
    maar het leukste is achteruit rijden met een schamelstel! :)
    verder zeg ik, idd huur of leen een aanhanger, en als het niet te zwaar is, afkoppelen kan ook!!!
    Succes!!!!
  11. Raymond
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van Raymond
    Ik heb ondanks regelmatig ervaring met aanhangers van diverse formaten ook lekker gespeeld met de behoorlijk grote caravan die we indertijd gekocht hadden.
    Met de caravan naar een grote lege parkeerplaats gereden met een aantal pionnen. En dan lekker oefenen met achterruit slalommen tussen de pionnen door.
    Ook van de tip van een kennis die vrachtwagen chauffeur is heb ik dankbaar gebruik gemaakt.
    Hier staat die beschreven: >>LINK<<

    Om op een steile helling iets gemakkelijker weg te komen kunt u de combinatie laten scharen. U laat de combinatie heel langzaam naar achteren zakken met uw wielen helemaal ingedraaid totdat auto en caravan geheel geschaard op de weg staan. Uiteraard wel oppassen dat uw caravandissel niet de auto raakt en dat er voldoende ruimte naast en achter uw combinatie is. Kijk in de opzetspiegel (in onderhavig voorbeeld is dat de rechter) en kunt u tussen auto en caravan doorkijken moet u beslist stoppen... Eventueel legt u een wielblok achter het linker achterwiel om verder achteruit zakken te voorkomen.
    Door vanuit deze stand weg te rijden hoeft over de eerste meters niet het gehele gewicht van de combinatie naar boven getrokken te worden. U neemt als het ware een aanloopje. Maak in zo kort mogelijke tijd enige snelheid en laat de koppeling op, zodra de motor het verder op eigen kracht klaart. Met een automaat geldt hetzelfde: maak snelheid en laat dan het gaspedaal wat vieren; de slip in de koppelomvormer wordt dan tot een minimum beperkt.
    Deze truc kan ook helpen op een drassige camping. Door geschaard weg te rijden heeft u meer kans dat de wielen in het begin meteen grip krijgen en is het ontwikkelen van enige snelheid mogelijk.
  12. koen
    min x min = plus

    Toon alleen de berichten van koen
    quote:
    Dit schreef 00h
    .......


    kijk, zo ziet een geschaarde combinatie eruit, maar ik geloof niet dat zit zo de bedoeling was........
Terug naar de lijst