Huurcontract boiler

Huurcontract boiler 

Onderwerp van Poppetje

BEHEERD DOOR:
bart

Dit onderwerp is gesloten.
door Poppetje zelf op 31 mei 2017 om 07:40:31

Terug naar de lijst
  1. Boep
    oh?

    Toon alleen de berichten van Boep
    quote:
    Dit schreef Poppetje
    Er schijnt een artikel 7 te zijn in het koopcontract "vrij van huur"... ik kan het contract nu niet lezen. Ben er morgen weer.

    Vrij van huur ... slaat dat niet op dat in de woning die verkocht wordt op dat moment geen huurder verblijft?
  2. Erna
    Abonnee

    Toon alleen de berichten van Erna
    De koper is op de hoogte dat zij een woning kopen met huurboiler. Ze hebben immers geprobeerd het contract te be?indigen. Ze kunnen dit nu niet gaan afwentelen op jouw moeder. Lijkt me dat ze gewoon het contract moeten overnemen en anders zelf de boete voor eigen rekening nemen.
    Misschien even informeren bij juridisch loket hierover.
  3. Erna
    Abonnee

    Toon alleen de berichten van Erna
    quote:
    Dit schreef Boep

    Vrij van huur ... slaat dat niet op dat in de woning die verkocht wordt op dat moment geen huurder verblijft?

    Klopt
  4. Solar
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van Solar
    quote:
    Dit schreef Erna
    De koper is op de hoogte dat zij een woning kopen met huurboiler. Ze hebben immers geprobeerd het contract te be?indigen. Ze kunnen dit nu niet gaan afwentelen op jouw moeder. Lijkt me dat ze gewoon het contract moeten overnemen en anders zelf de boete voor eigen rekening nemen.
    Misschien even informeren bij juridisch loket hierover.

    Misschien is het hen pas na koop duidelijk geworden?
  5. Eeva
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van Eeva
    zo ging het bij mij,

    Kocht een huis en in het koopcontract stond dat ik de huurcombiketel met contract overnam.
    Het contract gelezen te hebben en in de hectiek besloot ik maar te tekenen.. moest immers wel gas(verwarming) en warm water hebben.
    Op de dag van de verhuizing staat een monteur van de verhuurfirma voor mijn neus, kwam de combiketel een 2 jaarlijkse onderhoudsbeurt geven, die gaf vervolgens door dat de woning was overgenomen door mij incl de huurketel.
    Dat kon dus niet volgens de verhuurfirma, de contract stond op naam van de vorige huurder van de combiketel en deze had de huur moeten be?indigen. (en boete betalen)

    Met wat gepraat en omdat het in het koopcontract woning was meegenomen en door mij zo overgenomen kreeg ik een nieuw contract (volgend op het ?ude contract, voor de ketel die er hing.
    Na een jaar heb ik de ketel zelf gekocht,(huren is best een prijs al zat er onderhoud bij) met wat heen en weer gemail en gebel.
    Uiteindelijk scheelt dat een hoop huurgeld, en die 2 jaarlijkse controle kan een zwager prima doen. Nu hopen dat de ketel nog wat jaren meegaat zonder mankementen.
    Wat dat is wat met een huurcontract wel geldt, je krijgt het onderhoud, bij schade vervanging en na verloop van tijd een nieuwe ketel..
    Bij een nieuwe ketel is wel een eventuele overname door koop flink wat duurder..
  6. Erna
    Abonnee

    Toon alleen de berichten van Erna
    quote:
    Dit schreef Solar

    Misschien is het hen pas na koop duidelijk geworden?

    Ze hebben onderzoeksplicht. Dus hadden ook zelf de vraag moeten stellen. Het is geen "verborgen gebrek".
  7. Solar
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van Solar
    quote:
    Dit schreef Erna
    [B
    Ze hebben onderzoeksplicht. Dus hadden ook zelf de vraag moeten stellen. Het is geen "verborgen gebrek". [/B]

    Ik vraag mij af hoeveel mensen bij een koop woning er aan denken dat een boiler of cv huur is. En ik veronderstel dat indien bij koop extra kosten komen voor koper omdat er huur overeenkomsten zijn van voorzieningen, dit toch echt door de verkoper moet worden gemeld.Zoals in koopcontract bij Eeva
  8. Zooitje
    Abonnee

    Toon alleen de berichten van Zooitje
    Als je je huis verkoopt...via een makelaar...moet je van alles invullen,...ook of er een huurboiler is...
    Dan is er de keus,,,,contract afkopen voor verkoop huis...dan koopt de nieuwe eigenaar een afbetaalde boiler...
    Of de nieuwe eigenaar kan het contract overnemen...
    Dit kan ook bij een c.v. overigens....
  9. Erna
    Abonnee

    Toon alleen de berichten van Erna
    quote:
    Dit schreef Solar

    Ik vraag mij af hoeveel mensen bij een koop woning er aan denken dat een boiler of cv huur is. En ik veronderstel dat indien bij koop extra kosten komen voor koper omdat er huur overeenkomsten zijn van voorzieningen, dit toch echt door de verkoper moet worden gemeld.Zoals in koopcontract bij Eeva

    Maar het feit dat je er niet aan denkt als koper ontslaat je niet van de verplichting dat je dat wel had moeten doen dan wel had kunnen doen. Veel kopers lopen met hun hoofd in de wolken als ze hun droomhuis tegen komen. Praktische zaken worden dan nogal eens vergeten, maar dat is natuurlijk niet bepaald slim. De verkoper moet het melden, maar daar mag je als koper nooit helemaal vanuit gaan. Je moet als koper zelf ook alles er aan gedaan hebben om te onderzoeken waar je aan begint. Dat betekent dat je dus de simpele vraag of een boiler of een cv ketel of zonnepanelen etc. huur of eigendom is gewoon ook moet stellen. Net als dat je de vraag stelt of de grond eigendom of erfpacht is. Enz. Enz.
    Een aankoopmakelaar kan je voor veel zaken behoeden, maar nogmaals als koper moet je er zelf ook alles aan gedaan hebben om zaken helder te krijgen. Dit valt echt niet onder de zogenaamde verborgen gebreken, waar je zondermeer de verkoper voor verantwoordelijk en aansprakelijk kan stellen.

    Echter zou ik hier (als verkoper) ook even goed naar het contract kijken van de huurboiler zelf. Wellicht dat hier ook iets in staat over wat te doen bij verkoop van de woning met de boiler en het onderhavige contract. Staat er iets in t.a.v. overdraagbaarheid?
  10. Erna
    Abonnee

    Toon alleen de berichten van Erna
    quote:
    Dit schreef zooitje
    Als je je huis verkoopt...via een makelaar...moet je van alles invullen,...ook of er een huurboiler is...
    Dan is er de keus,,,,contract afkopen voor verkoop huis...dan koopt de nieuwe eigenaar een afbetaalde boiler...
    Of de nieuwe eigenaar kan het contract overnemen...
    Dit kan ook bij een c.v. overigens....

    Inderdaad moet je bij verkoop via een makelaar vaak van alles invullen. Toch kan er altijd per abuis iets vergeten worden, vandaar dat koper ook zelf de verplichting tot onderzoek heeft. Zo'n lijst helpt de verkoper gewoon om aan zoveel mogelijk zaken te denken en te melden. Er kunnen aan de lijst echter door de koper geen rechten aan worden ontleend. De verkoper tekent uiteraard wel voor het feit dat hij de lijst naar waarheid heeft ingevuld.

    Overigens kan alleen de verkoper besluiten het contract voor de verkoop af te kopen of juist niet als hij/zij de woning op de markt zet. Als koper heb je dus geen keus tenzij je dit meeneemt in de onderhandelingen en bepaald dat je het huis alleen wilt kopen mits de huurovereenkomst is afgekocht. Dat is in dit geval dus blijkbaar niet gebeurd, dus de koper heeft het huis gekocht met huurboiler. Naar mijn idee kan hij het nu dus niet meer afwentelen op de verkoper.
  11. Solar
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van Solar
    quote:
    Dit schreef Erna

    Maar het feit dat je er niet aan denkt als koper ontslaat je niet van de verplichting dat je dat wel had moeten doen dan wel had kunnen doen. Veel kopers lopen met hun hoofd in de wolken als ze hun droomhuis tegen komen. Praktische zaken worden dan nogal eens vergeten, maar dat is natuurlijk niet bepaald slim. De verkoper moet het melden, maar daar mag je als koper nooit helemaal vanuit gaan. Je moet als koper zelf ook alles er aan gedaan hebben om te onderzoeken waar je aan begint. Dat betekent dat je dus de simpele vraag of een boiler of een cv ketel of zonnepanelen etc. huur of eigendom is gewoon ook moet stellen. Net als dat je de vraag stelt of de grond eigendom of erfpacht is. Enz. Enz.
    Een aankoopmakelaar kan je voor veel zaken behoeden, maar nogmaals als koper moet je er zelf ook alles aan gedaan hebben om zaken helder te krijgen. Dit valt echt niet onder de zogenaamde verborgen gebreken, waar je zondermeer de verkoper voor verantwoordelijk en aansprakelijk kan stellen.

    Echter zou ik hier (als verkoper) ook even goed naar het contract kijken van de huurboiler zelf. Wellicht dat hier ook iets in staat over wat te doen bij verkoop van de woning met de boiler en het onderhavige contract. Staat er iets in t.a.v. overdraagbaarheid?


    Dat je als koper plicht heb je goed te informeren is wel duidelijk,maar vooraf gaat tovh plicht vrrkoper. Als iemand niets zegt over ver h uur of bv erfpacht is deze ech t eerst fout hoor. Je kan dat niet op de koper af wentelen Smile zoals jij doet
  12. Erna
    Abonnee

    Toon alleen de berichten van Erna
    quote:
    Dit schreef Solar


    Dat je als koper plicht heb je goed te informeren is wel duidelijk,maar vooraf gaat tovh plicht vrrkoper. Als iemand niets zegt over ver h uur of bv erfpacht is deze ech t eerst fout hoor. Je kan dat niet op de koper af wentelen Smile zoals jij doet

    Volgens mij verbind je een conclusie aan iets dat ik helemaal niet schrijf. Ik schrijf nl wel degelijk dat de verkoper zaken moet vermelden, maar daarnaast schrijf ik dus dat de koper een plicht heeft te onderzoeken.

    Het een gaat niet voor of na het ander. Het is maar de vraag wat gestand houdt als het tot een juridisch conflict komt. Bovendien kunnen we uit het schrijven van Poppetje niet duidelijk halen of haar moeder eea wel of niet heeft vermeld bij verkoop. Vandaar ook mijn eerder advies om even te rade te gaan bij het juridisch loket.

    quote:
    Dit schreef Erna

    ..........

    De verkoper moet het melden, maar daar mag je als koper nooit helemaal vanuit gaan. Je moet als koper zelf ook alles er aan gedaan hebben om te onderzoeken waar je aan begint.

    ..........
Terug naar de lijst