Erkende opleiding budgetcoach/schuldhulpverlener

Erkende opleiding budgetcoach/schuldhulpverlener 

Onderwerp van Mariska2

BEHEERD DOOR:
leeuwin70
Terug naar de lijst
  1. Solar
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van Solar
    quote:
    Dit schreef Mariska2


    Absurd eigenlijk, vooral omdat hier veel werk in is te vinden.

    Bij Praktikos zouden het per module slechts twee cursusdagen zijn, met 1 ? 2 weken er tussen. De rest is zelfstudie.

    Is absurd ook maar ja. Wat burgerlijke ongehoorzaamheid om je positie op arbeidsmarkt te verbeteren is dan toch onontkoombaar . Thuusstudie is vgls uwv trouwens ook studue dus niet beschikbaar voor arbeidsmarkt Smile
    Qua opleiding lijkt t mij vooral v belang te weten waar potenti?le werkgevers naar kijken. Je kan hier ook een indruk v krijgen door naar vacatures te kijken en even bellen . Maar ik vraag morgen aan manager bij gemeente (als ik dr zie)
  2. Mariska2
    Niet later maar nu

    Toon alleen de berichten van Mariska2

    quote:
    Dit schreef Solar

    Is absurd ook maar ja. Wat burgerlijke ongehoorzaamheid om je positie op arbeidsmarkt te verbeteren is dan toch onontkoombaar . Thuusstudie is vgls uwv trouwens ook studue dus niet beschikbaar voor arbeidsmarkt Smile
    Qua opleiding lijkt t mij vooral v belang te weten waar potenti?le werkgevers naar kijken. Je kan hier ook een indruk v krijgen door naar vacatures te kijken wellicht. Maar ik vraag morgen aan manager bij gemeente (als ik dr zie)


    Die denkwijze van het UWV is dus ??n van de redenen dat ik altijd heb geroepen dat ik hoop dat ik er n??it mee te maken krijg SmileSmile

    Zoals zij handelen, krijg je werkzoekenden dus niet arbeidsmarktfit en eigen initiatieven van mensen die h??l graag aan het werk willen, worden de kop ingedrukt.

    Onbegrijpelijk en super frustrerend Smile
  3. Solar
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van Solar
    quote:
    Dit schreef Mariska2


    Die denkwijze van het UWV is dus ??n van de redenen dat ik altijd heb geroepen dat ik hoop dat ik er n??it mee te maken krijg SmileSmile

    Zoals zij handelen, krijg je werkzoekenden dus niet arbeidsmarktfit en eigen initiatieven van mensen die h??l graag aan het werk willen, worden de kop ingedrukt.

    Onbegrijpelijk en super frustrerend Smile

    Och niet in de kop laten drukken hoor.
  4. SFR
    Abonnee

    Toon alleen de berichten van SFR
    quote:
    Dit schreef Mariska2


    Die denkwijze van het UWV is dus ??n van de redenen dat ik altijd heb geroepen dat ik hoop dat ik er n??it mee te maken krijg SmileSmile

    Zoals zij handelen, krijg je werkzoekenden dus niet arbeidsmarktfit en eigen initiatieven van mensen die h??l graag aan het werk willen, worden de kop ingedrukt.

    Onbegrijpelijk en super frustrerend Smile



    Nou Nou, niet zo negatief hoor. Er gaan best dingen goed bij het UWV. Wat je zeker moet doen is de (minimale) verplichte zaken voor behoudt van je rechten, dus de sollicitaties enzo. Dat kan je prima doen tijdens de studietijd.

    Vraag is ook waarom je nu zou willen switchen van carri?re. Is dat omdat in je huidige werkveld geen werk.te vinden is OF omdat jij nu een kans ziet om een.persoonlijke (scholings)wens te fixen met het UWV? Smile
  5. rotonde
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van rotonde
    quote:
    Dit schreef SFR


    Vraag is ook waarom je nu zou willen switchen van carri?re. Is dat omdat in je huidige werkveld geen werk.te vinden is OF omdat jij nu een kans ziet om een.persoonlijke (scholings)wens te fixen met het UWV? Smile


    Ik krijg nou nergens het gevoel dat Mariska wil dat het UWV wensen voor haar fixt. Het is juist goed om op zo'n moment je opties te bekijken.
  6. SFR
    Abonnee

    Toon alleen de berichten van SFR
    Zeker. Het kan wel een vraag zijn die aan UWV kant leeft. Zij zullen tenslotte ook een verantwoording voor in het dossier moeten tikken.
  7. Mariska2
    Niet later maar nu

    Toon alleen de berichten van Mariska2

    quote:
    Dit schreef SFR



    Nou Nou, niet zo negatief hoor. Er gaan best dingen goed bij het UWV. Wat je zeker moet doen is de (minimale) verplichte zaken voor behoudt van je rechten, dus de sollicitaties enzo. Dat kan je prima doen tijdens de studietijd.

    Vraag is ook waarom je nu zou willen switchen van carri?re. Is dat omdat in je huidige werkveld geen werk.te vinden is OF omdat jij nu een kans ziet om een.persoonlijke (scholings)wens te fixen met het UWV? Smile


    Mag ik even opmerken dat ik dit een hele nare, suggestieve vraag vind? Over negatief gesproken ...
  8. Mariska2
    Niet later maar nu

    Toon alleen de berichten van Mariska2

    quote:
    Dit schreef rotonde


    Ik krijg nou nergens het gevoel dat Mariska wil dat het UWV wensen voor haar fixt. Het is juist goed om op zo'n moment je opties te bekijken.



    Zo is het ook, dankjewel.

    Ik weet al enkele maanden dat ik binnenkort boventallig ben, ik solliciteer me suf maar zit in een functie-bereik, waar per vacature zo'n 350 sollicitanten op reageren. Je moet dan net het geluk hebben dat zij jou zoeken, dat je een match hebt. Het was me bijna gelukt, ik was nummer 2 voor een superleuke baan, dus ik ben best wel optimistisch, maar ik zie ook veel mensen van mijn leeftijd om me heen die het geluk niet hebben en toch al een tijdje thuis zitten en dan moet je ook realistisch zijn.

    Ik ben ook steeds breder aan het kijken en in mijn zoektocht kom ik dan ook andere functies tegen die mij erg interessant lijken en waar ik volgens mij goed in pas. Daarom wil ik mijn kansen op de arbeidsmarkt vergroten door mij (om) te scholen.

    Als je dan zelf de middelen niet hebt om een goede opleiding te doen dan is het fijn als er instanties zijn die je daarin (gedeeltelijk) tegemoet kunnen komen.

    Heeft niets met fixen te maken maar in mijn ogen is het slechts een win-win-win-situatie. Ik sneller een baan, het UWV hoeft niet langer een uitkering te betalen en andere mensen worden door mij geholpen ....
  9. Annemieke
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van Annemieke
    dat zelf studeren valt wel mee hoor. De basisopleiding beschermingsbewind is 6 x 2 dagen. Dan heb je wel alle informatie die je nodig hebt om ergens te kunnen beginnen als bewindvoerder. Het is een vak wat je al doende moet leren.... ik leer ook nog steeds elke week bij. Ik ga vanaf November een opleiding van 5 dagen doen over juridische aspecten van beschermingsbewind. Want het is een vak dat nooit stil staat en continue verandert. Als beschermingsbewindvoerder moet je van heel veel aspecten wat af weten Sociale verzekeringswet, schuldhulpverlening, psychiatrie, budgetbeheer en ga zo nog maar even door. Alles wat je als bewindvoerder doet, wordt gecontroleerd door de Rechtbank. Budgetcoaches worden door niemand gecontroleerd. Het is een veel breder vak dan schuldhulpverlening. Ik ben daar ooit ook mee begonnen en heb toen een aantal jaar later de opleiding beschermingsbewind gedaan. En wij moeten elk jaar minimaal 2 dagen bijscholing doen.

    Om een idee te geven, ik werk nu 36 uur en moet een caseload van minimaal 90 cli?nten draaien. JE. moet voor allemaal belastingaangifte doen, alle potjes waar iemand met een laag inkomen recht op heeft aanvragen. En ik kan je vertellen dat is voor elke gemeente anders... Daarnaast ben je eindeloos in de slag met instanties als het CAK, CJIB. Belastingdienst en een leger aan gerechtsdeurwaarders. En tussendoor doe je intakes, jaargesprekken, zittingen en 5 jaars evaluaties. Af en toe verkoop je een huis. Gaan clienten scheiden, verhuizen, hebben ze meerderjarige kinderen met inkomen. En kan ik ook nog wel even doorgaan.

    Het is een boeiend, ingewikkeld en soms frustrerend beroep. Maar af en toe lukt het om mensen net op tijd voor de rand van de financiele afgrond weg te trekken en te stabiliseren En dan geeft dat een enorme voldoening dat je voor zo iemand een spaarpotje kan opbouwen, dat ze gewoon extra geld kunnen krijgen als ze daar om vragen. En soms zelfs dat ze door dat ze zorgen rondom de financien zijn verdwenen mensen weer gaan participeren in de samenleving, dat ze weer ruimte hebben om weer te gaan werken of dit nou vrijwillig is of voor geld.

    De opluchting als het lukt om mensen in de schuldhulpverlening te krijgen en nog mooier als ze dan na 3 jaar een schone lei hebben en weer kunnen kijken naar de toekomst. OF als je ouderen kunt beschermen tegen de grijpgrage vingers van kinderen en kleinkinderen die ze proberen geld afhandig temaken. Ook dat is het werk van een bewindvoerder. Maar ook de verslaafden die in een instelling wonen of beschermd en vrijwel elke dag bellen om extra geld te vragen en je dan toch echt zo sterk in je schoenen moet staan om consequent nee te blijven zeggen. het hoort er allemaal bij.
  10. Loeki
    al sinds de oprichting

    Toon alleen de berichten van Loeki
    quote:
    Dit schreef SFR
    Vraag is ook waarom je nu zou willen switchen van carri?re. Is dat omdat in je huidige werkveld geen werk.te vinden is OF omdat jij nu een kans ziet om een.persoonlijke (scholings)wens te fixen met het UWV? Smile
    Breek me de bek niet open: in drie jaar ww heb ik alleen een stompzinnige verplichte interne cursus gehad, onder de titel "Succesvol op weg naar werk", maar dat was meer een soort lotgenotengroep met maffe discussies over wat je zelf anders moest doen (terwijl het gros al die dingen al deed)
    Als ik een aanvraag deed voor het scholingsbudget dat op papier zou bestaan kreeg ik het niet.
    Het leek erop dat alleen werd goedgekeurd wat door een aanstaande-werkgever werd vereist als opleiding, en er zo ongeveer een garantie op een dienstverband van minstens zes maanden aan vast zou zitten.
    Dat soort witte raven ben ik helaas niet tegengekomen, dus toen ik uitstroomde van ww naar bijstand bleef dat budget lekker op de plank liggen bij het UWV.
    Die uitstroom wordt overigens elke maand gevierd met een ronkend persbericht "er zijn weer zoveel ww-uitkeringen be?indigd". (Het percentage dat niet naar werk, maar naar de bijstand "uitstroomt" wordt opvallend genoeg nooit vermeld in dat statistiekje)
  11. Loeki
    al sinds de oprichting

    Toon alleen de berichten van Loeki
    Kortom: zorg dat je de kosten voor een opleiding bij je ontslagregeling al goed regelt, want van het UWV hoef je weinig te verwachten.
  12. Mariska2
    Niet later maar nu

    Toon alleen de berichten van Mariska2

    quote:
    Dit schreef Loeki
    Breek me de bek niet open: in drie jaar ww heb ik alleen een stompzinnige verplichte interne cursus gehad, onder de titel "Succesvol op weg naar werk", maar dat was meer een soort lotgenotengroep met maffe discussies over wat je zelf anders moest doen (terwijl het gros al die dingen al deed)
    Als ik een aanvraag deed voor het scholingsbudget dat op papier zou bestaan kreeg ik het niet.
    Het leek erop dat alleen werd goedgekeurd wat door een aanstaande-werkgever werd vereist als opleiding, en er zo ongeveer een garantie op een dienstverband van minstens zes maanden aan vast zou zitten.
    Dat soort witte raven ben ik helaas niet tegengekomen, dus toen ik uitstroomde van ww naar bijstand bleef dat budget lekker op de plank liggen bij het UWV.
    Die uitstroom wordt overigens elke maand gevierd met een ronkend persbericht "er zijn weer zoveel ww-uitkeringen be?indigd". (Het percentage dat niet naar werk, maar naar de bijstand "uitstroomt" wordt opvallend genoeg nooit vermeld in dat statistiekje)


    Nou, lekker dan Smile
Terug naar de lijst