Erkende opleiding budgetcoach/schuldhulpverlener

Erkende opleiding budgetcoach/schuldhulpverlener 

Onderwerp van Mariska2

BEHEERD DOOR:
leeuwin70
Terug naar de lijst
  1. Annemieke
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van Annemieke
    quote:
    Dit schreef Mariska2


    Dat lijkt mij ook een lastige grens, hoewel een budgetcoach meestal preventief aan het werk is (als het goed is).

    Daarnaast is er ook een wirwar aan ZZP'ers ? la Annemarie van Gaal (de dame van het tv-programma "Een dubbeltje op z'n kant") ... Ik zou zelf dan toch het liefst vanuit een gemeente-instantie werken.



    Zover ik weet hebben gemeentes zelden budgetcoaches in dienst, en worden de kosten ook niet vergoed door de bijzondere bijstand. En wat al eerder werd gezegd, budgetcoaches mogen zich absoluut niet inlaten met schuldhulpverlening. Schuldhulpverlening wordt altijd of door de gemeente of door de gemeente gecontracteerde schuldhulpverleningsinstanties gedaan.

    Ik ben zelf bewindvoerder en ook wij doen geen schuldhulpverlening. We bereiden mensen er wel op voor en zorgen dat de dossiers compleet zijn, maar het schuldentraject loopt altijd via de gemeente.

    Om bewindvoerder te worden zijn de eisen steeds verder aangescherpt. Je moet minimaal en HBO opleiding hebben + een opleiding bewindvoering (Praktikos is de meest bekende). Ik denk dat er best wel werk te vinden is als bewindvoerder (wij zoeken binnenkort ook weer een ervaren bewindvoerder, en die zijn dan weer niet zo makkelijk te vinden). De werkdruk is hoog, de problematiek wordt steeds ingewikkelder en heftiger. En toch doe ik het na 12 jaar nog steeds met plezier.
  2. Annemieke
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van Annemieke
    dat zelf studeren valt wel mee hoor. De basisopleiding beschermingsbewind is 6 x 2 dagen. Dan heb je wel alle informatie die je nodig hebt om ergens te kunnen beginnen als bewindvoerder. Het is een vak wat je al doende moet leren.... ik leer ook nog steeds elke week bij. Ik ga vanaf November een opleiding van 5 dagen doen over juridische aspecten van beschermingsbewind. Want het is een vak dat nooit stil staat en continue verandert. Als beschermingsbewindvoerder moet je van heel veel aspecten wat af weten Sociale verzekeringswet, schuldhulpverlening, psychiatrie, budgetbeheer en ga zo nog maar even door. Alles wat je als bewindvoerder doet, wordt gecontroleerd door de Rechtbank. Budgetcoaches worden door niemand gecontroleerd. Het is een veel breder vak dan schuldhulpverlening. Ik ben daar ooit ook mee begonnen en heb toen een aantal jaar later de opleiding beschermingsbewind gedaan. En wij moeten elk jaar minimaal 2 dagen bijscholing doen.

    Om een idee te geven, ik werk nu 36 uur en moet een caseload van minimaal 90 cli?nten draaien. JE. moet voor allemaal belastingaangifte doen, alle potjes waar iemand met een laag inkomen recht op heeft aanvragen. En ik kan je vertellen dat is voor elke gemeente anders... Daarnaast ben je eindeloos in de slag met instanties als het CAK, CJIB. Belastingdienst en een leger aan gerechtsdeurwaarders. En tussendoor doe je intakes, jaargesprekken, zittingen en 5 jaars evaluaties. Af en toe verkoop je een huis. Gaan clienten scheiden, verhuizen, hebben ze meerderjarige kinderen met inkomen. En kan ik ook nog wel even doorgaan.

    Het is een boeiend, ingewikkeld en soms frustrerend beroep. Maar af en toe lukt het om mensen net op tijd voor de rand van de financiele afgrond weg te trekken en te stabiliseren En dan geeft dat een enorme voldoening dat je voor zo iemand een spaarpotje kan opbouwen, dat ze gewoon extra geld kunnen krijgen als ze daar om vragen. En soms zelfs dat ze door dat ze zorgen rondom de financien zijn verdwenen mensen weer gaan participeren in de samenleving, dat ze weer ruimte hebben om weer te gaan werken of dit nou vrijwillig is of voor geld.

    De opluchting als het lukt om mensen in de schuldhulpverlening te krijgen en nog mooier als ze dan na 3 jaar een schone lei hebben en weer kunnen kijken naar de toekomst. OF als je ouderen kunt beschermen tegen de grijpgrage vingers van kinderen en kleinkinderen die ze proberen geld afhandig temaken. Ook dat is het werk van een bewindvoerder. Maar ook de verslaafden die in een instelling wonen of beschermd en vrijwel elke dag bellen om extra geld te vragen en je dan toch echt zo sterk in je schoenen moet staan om consequent nee te blijven zeggen. het hoort er allemaal bij.
Terug naar de lijst