Wat oogst jij uit je moestuin?

Wat oogst jij uit je moestuin? 

Onderwerp van nienkevb

BEHEERD DOOR:
indigo
Terug naar de lijst
  1. Anthea
    Abonnee

    Toon alleen de berichten van Anthea
    Heerlijk! Zou ik ook wel willen maar ik zit op klei dus ik weet niet of dat lukt. Misschien wel groene boven de grond.

    Overal in huis staan peper- en paprikaplanten. De geelwortel, kurkuma begint uit te schieten. Op de eerste foto links, dat grasachtige dat is de gember die ik binnen heb laten overwinteren. De citroenverbena heb ik teruggeknipt en begint uit te schieten. Twee rabarbers die eerst thuis moeten groeien voordat ze naar de moestuin gaan. Prei en radijsjes onder het raam. En tomatenplanten zijn gezaaid en komen op en staan ook overal. En daar komen dan ook nog de pompoenen en de courgettes en de mais bij. Ook heb ik veel bloemen gezaaid.
    Nou ja, en dit is alleen nog maar wat bij en in het huis staat. Alles staat vol en er komt nog meer bij
    Plaatje
    Plaatje
    Plaatje
    Plaatje
    Plaatje
    Plaatje
    Plaatje
    Plaatje
    Plaatje
    Plaatje
    Plaatje
    Plaatje
  2. Anthea
    Abonnee

    Toon alleen de berichten van Anthea
    Het is op de derde foto trouwens die gember.
  3. Anthea
    Abonnee

    Toon alleen de berichten van Anthea
    Mijn vriend heeft iets gemaakt onder mijn raam voor dat soort spul. Nu staan er overgebleven prei planten in en radijsjes. Sla had ik veel eerder moeten zaaien maar de rucola is wel bijna klaar en super lekker.
  4. Anthea
    Abonnee

    Toon alleen de berichten van Anthea
    O ik zal ook eens kijken hoe het met de kers is. Ik heb er nog nooit een kers van kunnen plukken. Hij bloeit wel elk jaar uitbundig. Hij is ook een stuk dikker als toen ik daar begon, dus misschien...

    Gisteren het derde radijsje geoogst. Ik heb nu eerst van die half wit half rode. En ze zijn behoorlijk pittig.

    Mooi, dat hugelbed. Misschien ga ik dat ook eens proberen. Maar daar gaat dit jaar niks van komen. Eerst het laatste stukje maar eens omgespit krijgen. Ik zit op klei.

    Wat foto’s van om het huis. Nu zijn de pompoenen, courgettes, mais, tweede lichting peultjes, komkommers ook gezaaid. En dan moet ik nog zonnebloemen, meer oostindische kers, erwten, nog meer peulen en mais. Waar blijf ik er toch mee? Misschien dat ik toch niet helemaal de ijsheiligen afwacht en begin naar de moestuin te vervoeren binnenkort.
    Plaatje
    Plaatje
    Plaatje
    Plaatje
    Plaatje
    Plaatje
    Plaatje
    Plaatje
    Plaatje
    Plaatje
    Plaatje
  5. Anthea
    Abonnee

    Toon alleen de berichten van Anthea
    Nou ja, het is ook een kwestie van doorgaan hoor. Hier zijn alle erwten opgegeten. Vier rijtjes, twee zakjes. Dus ik zaai nieuwe erwten en peulen en ga ze nu voorzaaien en later uitplanten. Want ik wil perse erwten en peulen. Ik zat me ook te bedenken dat ik eigenlijk nog wel een zakje erwten wil of een deel zaai voor de jonge scheuten. Want jonge erwtenscheuten, stengeltjes en blad en ik zag ook de bloemetjes, die kun je eten en smaken ook mild naar erwt. Zo kun je ook de toppen van de tuinbonen plukken om luis te voorkomen en die toppen verwerk ik dan in een pastasaus met room en spekjes. Heel erg lekker. De erwtenscheuten kun je bv door de sla doen geloof ik.
    Het is trouwens echt niet goedkoper dan uit de winkel hoor. Maar ja, ik moet het ook niet vergelijken met groente van de winkel en van de Lidl bv. Dit is natuurlijk wel biologisch en echt lekker.
    Neem nou die radijsjes. Ik had net een witte, die is zacht en mild, en die roodwitte zijn echt heel pittig en harder. En dan komen er nog paarse, langwerpige rode, langwerpige witte, reuze radijzen. Radijsjes kun je zo mooi thuis in een balkonbak zaaien of zo. En als je dan gemengde soort hebt, of een paar verschillende, dat is zo lekker. Dan nog een bak rucola erbij bv. Die is zelfgekweekt en heel veel lekkerder.
    Die knolselderijtjes heb ik in februari gezaaid en die zijn nu drie a vier cm groot. Dat gaat zo langzaam in het begin. Zou leuk zijn als ik ze dit jaar eens kan oogsten. Want de vorige keer dat ik ze had werden ze opgegeten. Smile
  6. Anthea
    Abonnee

    Toon alleen de berichten van Anthea
    Dat ziet er mooi uit!

    Zal ik eens proberen met dat wortel en radijsloof. Heb ik nog nooit gedaan eigenlijk.
    Ook kaas bij de radijs pesto?
  7. Anthea
    Abonnee

    Toon alleen de berichten van Anthea
    Heerlijk he? En nu met die regen zal het nog sneller gaan.

    Mijn tuinbonen bloeien ook eindelijk. Morgen behandelen met brandnetelgier.

    Plaatje
  8. Anthea
    Abonnee

    Toon alleen de berichten van Anthea
    Die is leuk! Ik zat te denken aan deze: >>LINK<<

    Alle slaplantjes opgegeten door slakken. Ze begonnen net hun tweede echte blaadjes te krijgen. Smile
    Blij met de regen maar dit is het nadeel. Nu staan ze op de tafel in de achtertuin onder een afdak.
    Dus weer opnieuw gezaaid.

    Plaatje
    Plaatje
  9. Anthea
    Abonnee

    Toon alleen de berichten van Anthea
    quote:
    Dit schreef Malero


    Alle bloemen van groenteplanten zijn eetbaar. Ik vulde ze met rauwe zalmmousse , gewoon een stuk zalm aan gort hakken, dille, drupje citroensap, wat zout erdoor en dan die bloemen vullen en gaar stomen. Kan in een vergiet of zeef boven een pan zachtjes kokend water houden. Dan met een fijne dressing op een bord opmaken.

    Dat ga ik zeker doen. Ik laat het net mijn vriend lezen. Wat voor dressing zou jij doen? Het klinkt heerlijk.
  10. Anthea
    Abonnee

    Toon alleen de berichten van Anthea
    Hier was het nog niet tot nu toe. Zou wel teleurgesteld zijn want de aardappels komen mooi op.
  11. Anthea
    Abonnee

    Toon alleen de berichten van Anthea
    Oh heerlijk, paksoi! Ik heb vandaag courgettes (white Libanese en courgette Genovese) en pompoenen geplant (marina di choggia en naaktzadige pompoen voor zaden en potimarron (klein oranje)

    Staat een quiche met spinazie uit de tuin in de oven. Was laat terug. Spinazie schiet nu door. De rucola ook. Maar binnenkort is de snijbiet groot genoeg.
  12. Anthea
    Abonnee

    Toon alleen de berichten van Anthea
    Ik koop ook wel zo’n pol in de supermarkt en die splits ik dan als ik heb gebruikt en zet hem in delen in de tuin.
Terug naar de lijst