Mag een gemeente zeggen "ga maar kleiner wonen?"

Mag een gemeente zeggen "ga maar kleiner wonen?" 

Onderwerp van Dianaa

BEHEERD DOOR:
leeuwin70
Terug naar de lijst
  1. Dianaa
    Blond en Rond

    Toon alleen de berichten van Dianaa
    Bij aanvraag WMO zorg?

    Mijn ouders willen huishoudelijke hulp uitgebreid hebben, dit is nog niet aangevraagd. Wel.was er dame van de gemeente op bezoek over mantelzorg en die maakte een opmerking "ga maar kleiner wonen". Enerzijds begrijpelijk, anderzijds: it's not her call.

    Ik wil er dus werk van maken, maar vraag me af of een gemeente dit als voorwaarde stellen mag

    Mijn ouders wonen nog in ons ouderlijke huis. Niet heel groot, wel groot erf/grote tuin. Tuin is een beetje verwaarloosd.
  2. Dianaa
    Blond en Rond

    Toon alleen de berichten van Dianaa

    quote:
    Dit schreef Eeva



    Als jouw kinderen nog bij je zouden wonen dan zou dat niet expliciet betekenen dat je meer hulp zou krijgen, integendeel. vanaf 12 jaar worden kinderen geacht mee te helpen in het huishouden en de taken in het gezin ( daar is een uitgebreide toelichting in wat verwacht wordt per leeftijd) en vanaf 18 jaar worden kinderen geacht het merendeel of het volledige huishouden te kunnen runnen.. dan zijn het mantelzorgers.


    Als je kinderen hebt met een beperking wél

    Wat betreft mijn ouders gaat het om respijt zorg.
    Ik ga sws contact opnemen met de gemeente

    Kleiner gaan wonen (Als dat al mogelijk is) zou veel consequenties hebben. Mijn invalide moeder heeft nu ruimte voor haar hobby's: brocant winkeltje aan huis, poppenhuizen, ze is heel creatief en heeft dus geen dagbesteding nodig. Mijn vader is een buitenmens, rijdt nog tractor 😊 Ze wonen op het platteland
  3. Dianaa
    Blond en Rond

    Toon alleen de berichten van Dianaa

    quote:
    Dit schreef fleurie



    Hebben jullie een onafhankelijk cliëntondersteuner ingeschakeld? Die kan jullie waarschijnlijk helpen met het bekijken wat wel en wat niet mogelijk en redelijk is. Ik heb er in mijn eigen situatie (waarin zelfredzaamheid, eigen regie en een zinvolle daginvulling meespelen) momenteel erg veel aan.


    Hoe kom je daaraan? En wie betaald dat?

    @Malero we doen al veel. En hebben allemaal onze eigen problematiek icm werk, gezin, ziekte in nabije omgeving.

    Overigens vinden we allemaal dat ze al in een veel eerder stadium hadden moeten verhuizen (levensles voor ons als kinderen). Situatie nu is heel kwetsbaar en zorgelijk. Maar goed, ze wonen daar al 55 jaar, zijn in de buurt geboren en getogen. Nu nog op een andere plek nog laten wortelen, ze schuiven het maar vooruit. Begrijpelijk, maar onverstandig. Maar ze zijn zélf bepalend in deze, wij als kinderen niet.
  4. Dianaa
    Blond en Rond

    Toon alleen de berichten van Dianaa

    quote:
    Dit schreef fleurie


    Wat de cliëntondersteuner betreft: die informatie hoort de gemeente te geven (maar uit ervaring weet ik dat dat niet altijd gebeurt). De gemeente moet je vertellen waar ze zitten. En het is gratis.

    >>LINK<<


    Thanks
    Ik zal eerst eens moeten kijken met wie ze tgw allemaal te maken hebben (valt niet bij te houden). Ik heb het destijds geïnitieerd, daarna ben ik niet bij ieder gesprek aanwezig geweest. Maar iig volgende week een belletje naar de gemeente
  5. Dianaa
    Blond en Rond

    Toon alleen de berichten van Dianaa

    Ze krijgen nu 3.10 u per week huishoudelijke hulp
    Dat willen ze uitgebreid zien
  6. Dianaa
    Blond en Rond

    Toon alleen de berichten van Dianaa

    Bedankt allemaal, tóch leerzaam OA
    De gemeente waar wij wonen is niet de moeilijkste moet ik zeggen. Qua jeugdzorg heb niets dan goede ervaringen. En de WMO indicatie voor mijn ouders was destijds vlot geregeld.

    Ik ga me er nog in verdiepen

    Zou ik St.Mee ook kunnen aanhaken? Wij hebben voor mijn dochter een fijne consulente. Écht die ging als een speer afgelopen paar maanden, heel "hands on"
  7. Dianaa
    Blond en Rond

    Toon alleen de berichten van Dianaa

    quote:
    Dit schreef Rose_s


    Kun je die persoon dan ook vragen voor je ouders?


    Ja dat wil ik doen
    Eerst even met de oudjes checken of ze dat zien zitten
  8. Dianaa
    Blond en Rond

    Toon alleen de berichten van Dianaa

    quote:
    Dit schreef Anke
    Dianaa, is huishoudelijke hulp buten wmo niet bespreekbaar?


    Nee hun inkomen is daarvoor te laag
  9. Dianaa
    Blond en Rond

    Toon alleen de berichten van Dianaa

    Voor de goede orde
    Mijn moeder knutselt en computert
    Door haar Parkinson is ze invalide
    Afhankelijk van rollator en trippelstoel
    Voor persoonlijke verzorging (aankleden, wc, douche) is ze volledig afhankelijk van mijn vader
  10. Dianaa
    Blond en Rond

    Toon alleen de berichten van Dianaa

    Het lijkt ons prima als er iemand moet komen voor persoonlijke verzorging. Ze willen daarvoor geen vreemde. De vraag is in hoeverre ze zelf nog wat te willen hebben. We zullen het zien
  11. Dianaa
    Blond en Rond

    Toon alleen de berichten van Dianaa

    Ze accepteren geen financiële hulp
    Stiekem doe ik dat wel dmv boodschappen bijvoorbeeld die ze vergeten te betalen
  12. Dianaa
    Blond en Rond

    Toon alleen de berichten van Dianaa

    @fleurie ze vormen samen een front maar voor mijn vader zou het een ontlasting zijn en dat weet hij donders goed.

    Verder vind ik het moeilijk om hier écht op in te gaan, het is veel persoonlijke info
Terug naar de lijst