Mag een gemeente zeggen "ga maar kleiner wonen?"

Mag een gemeente zeggen "ga maar kleiner wonen?" 

Onderwerp van Dianaa

BEHEERD DOOR:
leeuwin70
Terug naar de lijst
  1. Eeva
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van Eeva
    quote:
    Dit schreef Inge65

    Mijn toen 16-jarige werd geacht mij te verzorgen tijdens mijn bestralingen, chemokuren en herstel.



    Dat mag dus echt niet...klopt ook niet. Persoonlijke verzorging valt sowieso onder zorgverzekeringswet en vanuit de zorgverzekering.. sinds 2015.


  2. fleurie
    so be easy and free...

    Toon alleen de berichten van fleurie
    quote:
    Dit schreef Rose_s


    Dat vind ik dus veel te ver gaan. Uiteraard kan een jongere haar steentje bijdragen maar het zijn ook gewoon jongeren die zulke verantwoordelijkheid niet zouden moeten dragen.
    Hoever ben je daarin meegegaan Inge, mits je dat wilt vertellen



    Misschien gingen ze er van uit dat dit om een tijdelijke situatie ging en dat zo'n puber dat best wel eventjes kon doen?

    Of dat werkelijk terecht is had zo'n onafhankelijk cliëntondersteuner kunnen vertellen. Maar ja, dan moet je wel net weten dat die er is. En ik heb steeds meer het idee dat dat niet altijd het geval is, hoewel dat wel bij elke aanvraag duidelijk vermeld moet worden.
  3. Rose_s
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van Rose_s
    quote:
    Dit schreef fleurie



    Misschien gingen ze er van uit dat dit om een tijdelijke situatie ging en dat zo'n puber dat best wel eventjes kon doen?

    Of dat werkelijk terecht is had zo'n onafhankelijk cliëntondersteuner kunnen vertellen. Maar ja, dan moet je wel net weten dat die er is. En ik heb steeds meer het idee dat dat niet altijd het geval is, hoewel dat wel bij elke aanvraag duidelijk vermeld moet worden.



    Wanneer je verlenging aanvraagt, wordt dat niet gemeld. Iig ben ik er al die jaren niet van op de hoogte geweest.
    Hier is zo een €¢¢¢<}] dame die de indicaties doet, ze overrompeld je gewoon. Volgende keer vraag ik er ook iemand bij.
  4. fleurie
    so be easy and free...

    Toon alleen de berichten van fleurie
    quote:
    Dit schreef Rose_s



    Wanneer je verlenging aanvraagt, wordt dat niet gemeld. Iig ben ik er al die jaren niet van op de hoogte geweest.
    Hier is zo een €¢¢¢<}] dame die de indicaties doet, ze overrompeld je gewoon. Volgende keer vraag ik er ook iemand bij.


    Kleine moeite om dat elke keer weer even te melden, lijkt me. Andere dingen worden ook tot moemakend toe herhaald in de brieven ( bijv "niet verschijnen op uw afspraak kan gevolgen hebben voor uw uitkering).

    Oh, dat is vast mijn oude gids van een paar jaar geleden... Sterkte!
  5. Anke
    Abonnee

    Toon alleen de berichten van Anke
    Dianaa, is huishoudelijke hulp buten wmo niet bespreekbaar?
  6. Dianaa
    Blond en Rond

    Toon alleen de berichten van Dianaa

    quote:
    Dit schreef Anke
    Dianaa, is huishoudelijke hulp buten wmo niet bespreekbaar?


    Nee hun inkomen is daarvoor te laag
  7. Nova
    Positief blijven !

    Toon alleen de berichten van Nova
    quote:
    Dit schreef Dianaa
    Ze krijgen nu 3.10 u per week huishoudelijke hulp
    Dat willen ze uitgebreid zien

    Dit is al behoorlijk ruim in tijd.
    In mijn gemeente krijgen mensen die meer beperkt zijn dan jouw ouders minder uren binnen huishoudelijke hulp, dit zeg ik adhv wat ik lees wat jouw ouders nog ondernemen, verder geen oordeel daar over.
    Voor werkzaamheden in de tuin en kleine klusjes in en rond huis (reparaties, spijker in de muur slaan etc) mogelijkheden binnen een vrijwilligers circuit die samenwerken met WMO, wellicht ook in de gemeente van jouw ouders een mogelijkheid?
  8. Dianaa
    Blond en Rond

    Toon alleen de berichten van Dianaa

    Voor de goede orde
    Mijn moeder knutselt en computert
    Door haar Parkinson is ze invalide
    Afhankelijk van rollator en trippelstoel
    Voor persoonlijke verzorging (aankleden, wc, douche) is ze volledig afhankelijk van mijn vader
  9. Nova
    Positief blijven !

    Toon alleen de berichten van Nova
    quote:
    Dit schreef Dianaa
    Voor de goede orde
    Mijn moeder knutselt en computert
    Door haar Parkinson is ze invalide
    Afhankelijk van rollator en trippelstoel
    Voor persoonlijke verzorging (aankleden, wc, douche) is ze volledig afhankelijk van mijn vader

    En dan nog is het ruim in tijd wat al toegewezen is.
    Ik oordeel niet en ik twijfel ook niet of de uren toegewezen hulp afdoende zijn. Want dat is het niet.
    Maar het zal ook nooit voldoende zijn.
    Men zou zelfs kunnen stellen dat er hulp voor lichamelijke zorg via de thuiszorg wordt ingeschakeld op die manier zou jouw vader andere taken binnen het huishouden kunnen doen.
    Niet mijn idee! Maar zo werkt het wel........... helaas.
  10. Dianaa
    Blond en Rond

    Toon alleen de berichten van Dianaa

    Het lijkt ons prima als er iemand moet komen voor persoonlijke verzorging. Ze willen daarvoor geen vreemde. De vraag is in hoeverre ze zelf nog wat te willen hebben. We zullen het zien
  11. Eeva
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van Eeva
    quote:
    Dit schreef Dianaa


    Nee hun inkomen is daarvoor te laag



    met gevaar voor verontwaardiging... en met een vraag of het voor jullie als kinderen mogelijk is..

    Destijds, is al wel even heel veel jaren geleden..hadden wij als ( schoon)kinderen een niet afgesproken doch eenieder bekende geste naar de niet bemiddelde en enkel AOW gerechtigde (schoon) ouders van mijn inmiddels ex.

    We doneerden iedere maand een x bedrag ( wat we konden missen na rato, enkele kinderen hadden een giga inkomen en weer twee andere zussen een uitkering)op de bankrekening van schoon(ouders). Er werd nooit onderling over gesproken..
    Daarvan konden ze naar eigen goeddunken dit besteden ..dat voelde toen goed en nog steeds kijk ik daar met veel goede gevoelens op terug. Zo konden ze de kleinkinderen iets geven en ook iets presenteren op de zaterdagmiddag borrel waar alle kinderen en kleinkinderen bij aansloten. In deze tijd zouden ze dat hebben kunnen besteden aan extra hulp.

    Jaren later, toen na het sterven van ma de administratie werd overgenomen door mijn ex kwam daaruit dat ma een behoorlijk kapitaal had gespaard.. we hebben daarop de donaties aan pa stopgezet. Die kon prima leven van zijn AOWtje en de destijds zeer uitgebreide hulp vanuit de Gemeente.. toen dat allemaal nog kon en de donaties in natura ontving hij alsnog met dankbaarheid....na zijn overlijden 8 jaar later was er een aardig kapitaal nog over en daar hebben we gezamenlijk wat familie feestjes van gehouden, wat verdeeld en een keer zeer exclusief gaan eten bij een ster restaurant..


    zou het zo weer doen voor mijn moeder, om mijzelf vooral te ontlasten en zorg te bieden,

    ware het niet dat zij kapitaal krachtig is. en voldoende H.H. hulp vanuit de WMO.(waar ze tot 2019 wel de hoofdprijs aan eigen bijdrage aan heeft betaald)
  12. Eeva
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van Eeva
    quote:
    Dit schreef Dianaa
    Het lijkt ons prima als er iemand moet komen voor persoonlijke verzorging. Ze willen daarvoor geen vreemde. De vraag is in hoeverre ze zelf nog wat te willen hebben. We zullen het zien



    je kunt deze persoonlijke verzorging ook in een PGB bij de zorgverzekering aanvragen.. dan kies je zelf een persoonlijke verzorger..client moet wel de boekhouding en de regie daarover uit kunnen voeren..
Terug naar de lijst