Het moestuinseizoen begint weer!

Het moestuinseizoen begint weer! 

Onderwerp van nienkevb

BEHEERD DOOR:
indigo

Dit onderwerp is gesloten.
door nienkevb zelf op 14 januari 2023 om 20:45:22

Terug naar de lijst
  1. Margo
    Heeft haar draai gevonden

    Toon alleen de berichten van Margo
    quote:
    Dit schreef nienkevb
    Margot wat ziet jouw tuin er netjes uit! Ik durf nu geen foto meer te plaatsen.... Nouja, mss na dit moestuinwerkweekendje😅. Maar zo netjes als bij jou lukt me denk ik niet hoor.

    Veel mensen hier op het complex spitten en frezen niet. Die hebben tuintjes zoals jij en dat is ook gewoon goed.
    Ik vind het fijn als het wat netter en overzichtelijker is.
    Voor mij is het ook een soort achtertuin omdat ik alleen een balkon thuis heb.
  2. Ditty
    Onderweg

    Toon alleen de berichten van Ditty
    Even een vraag over knoflook.

    Ik heb hier een heel bolletje liggen waar 1 sprietje groen uitkomt, maar ook een aangebroken bolletje. Daar zitten veel meer uitlopers aan.

    Wat moet je nou in de grond stoppen? Een teentje of een heel bolletje?
    Plaatje
  3. Ditty
    Onderweg

    Toon alleen de berichten van Ditty
    quote:
    Dit schreef ditty
    Even een vraag over knoflook.

    Ik heb hier een heel bolletje liggen waar 1 sprietje groen uitkomt, maar ook een aangebroken bolletje. Daar zitten veel meer uitlopers aan.

    Wat moet je nou in de grond stoppen? Een teentje of een heel bolletje?


    Ik zie nu opeens dat waar dat ene sprietje uitkomt een ander soort knoflook is. Dat heeft geen losse teentjes.
    Plaatje
  4. Miriamm
    Abonnee

    Toon alleen de berichten van Miriamm
    Volgens mij moet je de teentjes in de grond stoppen.
  5. nienkevb
    natuurlijk

    Toon alleen de berichten van nienkevb

    Een teentje wordt een hele bol!
  6. Miriamm
    Abonnee

    Toon alleen de berichten van Miriamm
    Knoflook kweken
    Knoflook kun je niet zaaien, knoflook moet je poten. De beste tijd om knoflooktenen buiten in de volle grond te poten, is het najaar, vanaf half september tot half november. Hoe eerder gepoot, hoe eerder je kunt oogsten. Zo kun je knoflook kweken:

    Knoflook kan in principe op alle grondsoorten groeien, als die maar goed waterdoorlatend is. Een zonnig plekje is voor het knoflook planten heel belangrijk.
    Splits de bollen in teentjes en gebruik de mooiste en grootste als plantgoed. De kans op een oogst van grote knoflookbollen is dan het grootst.
    Steek met een stokje om de 10 cm gaatjes van 6 cm diep in de grond, houd tussen rijen een afstand van 30 cm aan.
    Nu kun je de knoflook planten. Poot de teentjes met de punt omhoog in de gaatjes.
    Vul op met grond.
    Houd de grond rond de knoflook onkruidvrij, verder heeft knoflook weinig verzorging nodig.
  7. Ditty
    Onderweg

    Toon alleen de berichten van Ditty
    Dank je!
  8. nienkevb
    natuurlijk

    Toon alleen de berichten van nienkevb

    Mijn eerste zaadjes voor komend seizoen ontkiemen weer. Pepers en tuinbonen
    Plaatje
    Plaatje
  9. nienkevb
    natuurlijk

    Toon alleen de berichten van nienkevb

    Vandaag in mijn moestuin het aspergebed aangeaard. Nog een klein stukje omgespit. Ik vond er nog waar zoete aardappel en yacon in de grond. Ook helemaal vergeten...
    Plaatje
  10. Bosbes
    Wil niet meer bang zijn

    Toon alleen de berichten van Bosbes
    Wow!
    Hoeveel m2 bewerk je?
  11. 00h
    naar buiten

    Toon alleen de berichten van 00h
    Jaa waar haal je die grond vandaan? van beneden omhoog gewerk? Lijkt me een hele klus, hoe doe je dat?
    Goed bezig voor de aspergeheuvels, was jij daar vorig jaar ook mee bezig?
    Of wie was dat nou die tot mijn verbazing na een jaar al oogste...
  12. nienkevb
    natuurlijk

    Toon alleen de berichten van nienkevb

    Ik heb 150m2. Das best een flinke plak… ik haal die aarde aan de zijkanten uit het pad. Ik haal niet elk jaar die aarden rug weg hoor maar door het weer en de planten is het wel nodig om flink aan te aarden.

    Ik heb mijn aspergebed nu een jaar of 5 denk ik. Ik ben begonnen met eenjarige wortelklauwen, het jaar erop mocht je nog niet oogsten. Het jaar erop een beetje en daarna kunnen gewoon oogsten. Ik heb nu in het aspergeseizoen wekelijks een flinke portie voor mezelf. Das echt een feestje! Ik zit ze stiekem nu al boven de grond te kijken haha.
Terug naar de lijst