Distributieriem, advies gevraagd

Distributieriem, advies gevraagd  

Onderwerp van Deedee

BEHEERD DOOR:
leeuwin70
Terug naar de lijst
  1. Deedee
    Abonnee

    Toon alleen de berichten van Deedee

    quote:
    Dit schreef Tinus

    Nouja, daarvoor vind ik het belangrijkste of je auto nog betrouwbaar rijdt. Je wil vooral vermijden dat je 's avonds weer niet thuiskomt omdat je auto weer startproblemen heeft (of, zoals onze vorige auto, voortdurend gedoe met de koeling).

    Je hebt nu wel meer reparatiekosten, maar steeds minder afschrijving (een grote vergeten kostenpost!).


    Hij heeft me nog nooit in de steek gelaten, dat is echt wel een pre van deze auto...
  2. Deedee
    Abonnee

    Toon alleen de berichten van Deedee

    quote:
    Dit schreef Lisenna
    Rij je lange afstanden? Wil je hem afrijden?

    Bij mij werd aangeraden de accu te vervangen, 2,5 geleden.
    Ik zei, ik wacht het wel af, wat een waaghals vonden ze mij.
    Nog nooit problemen hiermee gehad die 2.5 jaar

    Als je gewoon gaat doorrijden zonder de reparaties, gewoon even afwachten, wachten op de volgende beurt?
    Hij is toch goedgekeurd?


    Stoer! Accu vervang ik direct als dat aangegeven wordt of als ik enig sputteren merk (na veel accu-gedoe met eerdere auto's).

    Ik rijd zeker geen lange afstanden. Soms denk ik, ik rij m op, vooral omdat ie me nog nooit in de steek heeft gelaten en een nieuwe tweedehandse blijft toch ook altijd weer spannend. Hij moet in oktober weer gekeurd worden.
  3. Dayenne
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van Dayenne
    Mijn Corsa heb ik afgereden. In zoverre dat het noodzakelijk onderhoud (de apk punten) financieel niet rendabel meer was volgens mijn garage meneer. Ik vertrouw hem blind. Ik heb na die mededeling nog een half jaar gereden, toen dochter nog oefen kilometers gemaakt (was een heel goede zet) en daarna op laten halen door de sloop. Daar is ie opgepimpt en weer de verkoop in gegaan.
  4. Dayenne
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van Dayenne
    quote:
    Dit schreef Deedee


    Hij moet in oktober weer gekeurd worden.

    Dan zou ik de driem nu niet aanpakken en bij de apk na laten kijken. Bij een garage die je wel vertrouwt.
  5. Tinus
    Wees jezelf!!

    Toon alleen de berichten van Tinus
    quote:
    Dit schreef Deedee


    Hij heeft me nog nooit in de steek gelaten, dat is echt wel een pre van deze auto...

    Dan zou ik er nog een tijdje mee doorrijden. En een garage zoeken die je vertrouwt.
  6. Rose_s
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van Rose_s
    quote:
    Dit schreef Lisenna
    Rij je lange afstanden? Wil je hem afrijden?

    Bij mij werd aangeraden de accu te vervangen, 2,5 geleden.
    Ik zei, ik wacht het wel af, wat een waaghals vonden ze mij.
    Nog nooit problemen hiermee gehad die 2.5 jaar

    Als je gewoon gaat doorrijden zonder de reparaties, gewoon even afwachten, wachten op de volgende beurt?
    Hij is toch goedgekeurd?



    Accu is wat anders, wanneer de distributieriem knapt is je hele motor naar de maan. Wanneer je accu slecht is sta je stil, vervelend maar er gaat niets kapot.


    Ik heb in het verleden wel de distributieriem laten vervangen, maar nooit de waterpomp. De riem is meestal niet duur, dus mocht de pomp stuk gaan, dan kon de riem evt een tweede keer. Is nooit gebeurd overigens. Ik rij altijd in auto's ouder dan zo een 15 jaar.
  7. Tinus
    Wees jezelf!!

    Toon alleen de berichten van Tinus
    quote:
    Dit schreef Rose_s

    Ik heb in het verleden wel de distributieriem laten vervangen, maar nooit de waterpomp. De riem is meestal niet duur, dus mocht de pomp stuk gaan, dan kon de riem evt een tweede keer.

    Nou weet ik eigenlijk niet zo veel van auto's, maar ik heb natuurlijk een mening Smile.

    Distributieriem vervangen is vaak een relatief dure reparatie, mss wel de duurste die routinematig/preventief wordt gedaan (maar hangt nogal af van merk en type motor). Daarom zijn veel mensen er gefocust op. Ondertussen zijn er andere reparaties ie veel duurder kunnenuitpakken, weet ik uit ervaring...
    14 jun '21 - 16:30:56 / 14 jun '21 - 16:44:30
  8. Rose_s
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van Rose_s
    quote:
    Dit schreef Tinus

    Nou weet ik eigenlijk niet zo veel van auto's, maar ik heb natuurlijk een mening Smile.

    Distributieriem vervangen is vaak een relatief dure reparatie, mss wel de duurste die routinematig/preventief wordt gedaan (maar hangt nogal af van merk en type motor). Daarom zijn veel mensen er gefocust op. Ondertussen zijn er andere reparaties ie veel duurder kunnenuitpakken, weet ik uit ervaring...



    Ik denk dat je mijn bericht verkeerd gelezen hebt, of ik ben zelf niet duidelijk geweest.

    De riem ansich is niet zo duur, iig niet bij mijn auto, omdat de schade groot is wanneer hij kapot gaat, heb ik de riem wel laten vervangen, juist om ellende te voorkomen. En zeker wanneer hij toch bij de garage staat.
    Maar ik heb niet standaard ook de waterpomp laten vervangen, dat vond ik overbodig en die is in de mijn autobezittijd, ook nog nooit kapot geweest.
  9. wollenberg
    gewoon mijzelf

    Toon alleen de berichten van wollenberg
    als het goed is kan je bij de punto de bovenstekap van de distributie loshalen dan kan je kijken of er scheurtjes in zitten zo ja dan zou ik hem vervangen
  10. koen
    min x min = plus

    Toon alleen de berichten van koen
    als de aanbevolen vervanging na 4 jaar is en in 2018 is gedaan, dan is deze in 2022 aan de beurt. januari 2022 of december 2022 maakt ook nog verschil, maar ik zou de riem in 2022 laten vervangen en ook de waterpomp meenemen.

    de waterpomp is geen erg kostbaar onderdeel, maar als deze apart vervangen moet worden zijn ze een paar uur aan het sleutelen waardoor het een dure reparatie is. door de vervanging gelijk met de riem te doen bespaar je die arbeidskosten, mocht de waterpomp tussentijds de geest geven; de waterpomp heeft ook niet het eeuwige leven.

    je kan ook besluiten de waterpomp te laten zitten, maar dan kan je die de volgende keer beter niet vergeten over 4 jaar.
  11. Deedee
    Abonnee

    Toon alleen de berichten van Deedee

    Dank je Koen!
  12. Deedee
    Abonnee

    Toon alleen de berichten van Deedee

    quote:
    Dit schreef wollenberg
    als het goed is kan je bij de punto de bovenstekap van de distributie loshalen dan kan je kijken of er scheurtjes in zitten zo ja dan zou ik hem vervangen


    Eens kijken of me dat lukt 🤓
Terug naar de lijst