Prijsplafond geldt lang niet altijd tot 1200 kuub gas (?)

Prijsplafond geldt lang niet altijd tot 1200 kuub gas (?)  

Onderwerp van Fri1974

BEHEERD DOOR:
leeuwin70
Terug naar de lijst
  1. -caty2
    Abonnee

    Toon alleen de berichten van -caty2
    quote:
    Dit schreef Rose_s


    Kijk eerst eens wat je jaarverbruik is, voordat je je zo druk maakt. Bij mij is de volle mep nog geen euro meer, nou dan betaal ik dat of bezuinig ik meer.

    Het is anders dan je gedacht had, maar dat wil niet zeggen dat het verkeerd is, misschien is het voor veel mensen juist gunstig



    Volgens mij praten we langs elkaar heenSmile

    Het gaat met deze plannen niet meer specifiek over jaarverbruik maar over verbruik voor de jaarnota en verbruik na de jaarnota.
    Over een heel jaar genomen kom ik wel onder dat prijsplafond maar wat ik in de eerste maanden van het jaar bezuinig ( jaarnota april) heb ik later in het jaar met deze plannen niks meer aan want het bezuinigde verbruik is dan vervallen.

  2. -caty2
    Abonnee

    Toon alleen de berichten van -caty2
    quote:
    Dit schreef Rose_s


    Ja en hou je nog genoeg over na april, dan is er toch niets aan de hand
    Ik zou na april nog 620 m3 mogen verbruiken, dat verbruik ik net niet in een jaar, geen probleem dus.
    Voor en na de nota komt omdat ze van een weer afhankelijk verbruik uitgaan, meebewegend met de seizoenen, vind ik heel terecht, prima oplossing en eerlijk


    Meebewegend met de seizoenen?Smile Daar is Jetten niet mee bezig geweest.

  3. -caty2
    Abonnee

    Toon alleen de berichten van -caty2
    quote:
    Dit schreef Dion


    BTW en energiebelasting is bij elke leverancier hetzelfde en daarin zitten de grote prijsverhogingen.


    En dan deze zin uit de link van de NOS:

    "Het idee daarachter is dat mensen dan gestimuleerd worden om zuinig aan te doen, en met hun verbruik zoveel mogelijk onder het gebruiksplafond te blijven."

    En als je dan onder je plafond van voor de jaarnota zit mag je het bezuinigde verbruik niet een meenemen naar de periode na de jaarnota. Nog een extra prikkel om of in de kou te gaan zitten of de staatskas extra te spekken.Smile

  4. -caty2
    Abonnee

    Toon alleen de berichten van -caty2
    quote:
    Dit schreef Singa
    Niet de staatskas volgens mij, Caty. Maar energiebedrijf spekken. Staatskas is dan juist wat minder kwijt. Maar nog steeds heel veel. Van daaruit worden energiebedrijven sowieso flink gespekt.


    Doelde meer op de extra btw inkomsten dan ook weer. Maar het blijft een vage deal met de energiebedrijven, kabinet neemt een grote gok met zoveel miljarden ergens instoppen.
  5. -caty2
    Abonnee

    Toon alleen de berichten van -caty2
    quote:
    Dit schreef Singa

    Ben ook wel bang dat we zo met z’n allen die hele markt verder verzieken. Maar ja. Voor komend jaar dan een soort van oplossing. De overheid laat energiebedrijven ook weer veel afdragen, schijnt.
    O ja, die btw is ook een goeie! Gaat dat tarief nu weer omhoog? En betaal je dat niet ook over afgenomen deel onder plafond.. mij nog niet duidelijk.


    De prijzen van 1.45 gas en 0.40 elek van het prijsplafond zijn incl 21% btw en energiebelasting.



  6. -caty2
    Abonnee

    Toon alleen de berichten van -caty2
    quote:
    Dit schreef Rose_s


    Je overdrijft.

    Het gaat er eerder om, dat mensen anders maar gaan stoken en veel gaan verbruiken. Omdat ze toch nog 700 m3 tegen laag tarief kunnen verstoken, hup kachel op 23.
    Want ze hebben geleerd van vele andere regelingen, mensen vinden dat ze er recht op hebben dus gebruiken het. Gebeurde bij de TOZO regeling oa.
    Ze hadden ook naar je jaarnota van het afgelopen jaar kunnen kijken en dat als plafondbedrag gebruiken, was iedereen de sjaak geweest met een koude winter.


    Nou nou je zit er nogal bovenop...... Die 1.45 is voor heel veel mensen al het dubbele of meer van wat het was, mensen die nu al in de kou zitten kunnen ook voor die plafond prijs niet eens de kachel op 23 zetten dus die redenering is echt uit de lucht gegrepen.

  7. -caty2
    Abonnee

    Toon alleen de berichten van -caty2
    quote:
    Dit schreef Inge_

    Hoezo? Ook zonder prijsplafond betaal je wat je verbruikt. Niet meer, maar ook niet minder. Dus waarom zou dat een prikkel zijn om de staatskas te spekken?
    Ook met lage prijzen kan het geen kwaad om wat zuiniger aan te doen.


    Waarom zou de overheid hebben bepaald dat je het bezuinigde verbruik van voor je jaarnota niet mee mag nemen naar de periode na de jaarnota?

  8. -caty2
    Abonnee

    Toon alleen de berichten van -caty2
    quote:
    Dit schreef Anke
    Waarom zou je mee willen nemen als je er sowieso onder zit?


    Voor mensen bij wie de jaarnota in maart april of mei vallen hebben deze maanden dus de winterperiode. Als je daarin kan bezuinigen kun je dat bezuinigde verbruik zowel gas als elektra eventueel inzetten aan het einde van het jaar als okt,nov, en december erg koud zouden worden.
    Zo weet je zeker dat je onder het prijsplafond zou kunnen blijven.





  9. -caty2
    Abonnee

    Toon alleen de berichten van -caty2
    quote:
    Dit schreef Rose_s


    Ik heb even snel gekeken wat ik voor juni betaalde, ik zat toen laag omdat ik voor 3 jaar vast contract had en zat rond 1,25 per m3. Dus 70ct zal van lang geleden zijn en niet echt een recent tarief dat mensen betalen

    Nee mijn redenering is niet uit de lucht gegrepen.


    Rose het is toch geen wedstrijdje? Het gaat niet specifiek om jouw of mijn verbruik of wat ik betaalde of betaal Er zitten echt mensen in de kou en in betalingsproblemen door de hoge energie prijzen en de titel van dit draadje is ook de werkelijkheid.

  10. -caty2
    Abonnee

    Toon alleen de berichten van -caty2
    quote:
    Dit schreef mamavan2


    Ja heel vervelend. Slim om geld apart te zetten. Ik hoop dat ik eind Januari nog iets terug krijg bij de jaarafrekening. Zoja dan zet ik dat ook apart ik probeer ook op te letten, maar mer deze kou valt dat niet mee.
    Jij zet hem op 16gr, is dat te doen?
    Ben ook wel benieuwd wat nu een normaal verbruik is per dag met deze kou. Gisteren heb ik 6 verbruikt.


    Ik heb het gemiddelde verbruik van de tabel wat vanaf januari telt voor het prijsplafond gebruikt in een lijstje, hoeveel kuub je dan per dag mag verbruiken om onder dat plafond te blijven. ( van elek moet ik het nog uitrekenen)

    Jan. 7.1
    febr 6.7
    mrt 5.1
    apr 2.8
    mei 1.1
    juni 0.6
    juli 0.5
    aug 0.5
    sept 0.8
    okt 2.6
    nov 4.8
    dec 6.6
  11. -caty2
    Abonnee

    Toon alleen de berichten van -caty2
    quote:
    Dit schreef Singa
    Debat is natuurlijk uitgebreider terug te kijken via verschillende you tube filmpjes. Zo nu en dan de moeite. (zoekterm bv energiewet + omtzigt voor zijn inbreng en interrupties)


    Ik heb het debat gezien. Inbreng Leijten, Omzigt helder en duidelijk, grote zorgen. Bij de PVV trouwens ook.
    Wat Omzigt nog aankaarte over de meterstanden van niet slimme meters vond ik ook een goed punt, landelijke actie "neem uw meterstanden op op 31 december". Gaat er niet komen net als de 3 meetmomenten voor de energieleveranciers.

    Jetten: kan niet, moeilijk moeilijk moeilijk.

    Mensen met een "domme" meter weten straks helemaal niet met welke meterstand begonnen word en word er weer geschat.

    Ikzelf had al contact gehad met Eneco en die gaat ook geen meterstand opvragen op 31 dec. Ik moet maar een foto doorsturen met de meterstanden van 31 dec maar er zal geen extra aandacht voor komen voor mensen om dat te gaan doen. Mensen moeten er zelf maar aan denken.

  12. -caty2
    Abonnee

    Toon alleen de berichten van -caty2
    Je kunt met je verbruik schuiven binnen de eerste periode tot aan je jaarnota. Na de jaarnota begint dan weer een nwe periode t/m december 2023 waarin je kan schuiven met verbruik tot eind prijsplafond.

    Dat word zeker even bellen voor duidelijkheid van termijnbedrag.

    Eneco komt pad in januari met nw termijnbedrag maar volgens is voor iedereen nog onduidelijk hoe dat gaat uitpakken want welje berekening ze gaan aanhouden lees ik no nergens.
Terug naar de lijst